Grustur med Ride Nordic – et fantastisk avbrekk fra høstmørket

– Se bildegalleri og video

portugal_grusvei-10
portugal_asfalt
portugal_asfalt-5
portugal_asfalt-6
portugal_asfalt-7
portugal_asfalt-8
portugal_asfalt-10
portugal_asfalt-2
portugal_asfalt-4
portugal_asfalt-11
portugal_asfalt-12
portugal_gruskurs-2
portugal_gruskurs-3
portugal_gruskurs-4
portugal_gruskurs-5
portugal_gruskurs
portugal_grusvei-6
portugal_grusvei-2
portugal_grusvei-3
portugal_grusvei-4
portugal_grusvei-5
portugal_grusvei-7
portugal_grusvei-8
portugal_grusvei-9
portugal_grusvei
portugal_ronny
previous arrow
next arrow
Shadow

Lite ante jeg at det var så fantastiske grusveier i Portugal. Etter seks dager på motorsykkelen er vi alle slitne, men svært tilfredse over hva vi har vært med på. Å kjøre grustur med Ride Nordic sydligere breddegrader kan anbefales på det sterkeste.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Video fra turen

Allerede på flyplassen møter vi Fredrik Holmgren som er en av instruktørene. Han venter tålmodig på de som kommer med flyene og sørger for at vi kommer oss trygt til hotellet. Jeg kjenner ingen av deltakere eller instruktørene fra før, men det tar ikke lange tiden før praten går, og alle 15 som er med denne gangen er spente på hva vi har i møte. Jeg ankommer flyplassen sammen med to nordmenn, Ola og Hans og allerede i bilen er vi i ferd med å bli bedre kjent. Når man kjører motorsykkel er det ikke vanskelig å komme i prat med likesinnede.

Vi blir innlosjert i leiligheter med egne soverom og bad på Monte Santo Resort som ligger litt i utkanten av den lille byen Carvoeiro og når de aller fleste er på plass blir det middag og en briefing om hva vi kommer til å oppleve de neste dagene.

Les om flere turer her

Portugal har også mange utfordrende og spennende asfaltveier.

En ren asfaltdag

Søndag får vi utdelt hver vår nye BMW 1250 GS, eller GSA. Syklene er utstyrt med knastedekk og modifisert med veltebøyler og en kraftig beskyttelseplate under motor. Jeg har valgt en GS siden jeg liker å leve etter samme prinsipp som Ducatis mantra; minst mulig vekt og mest mulig moro. For å komme i gang foregår den første turen på asfalterte veier, hvilket jeg synes høres helt riktig ut. Vi alle er jo her nede for å kjøre motorsykkel, og siden man ikke trenger å ha erfaring med å kjøre grus passer det fint med en tur på asfalterte veier for å komme i gang. Jeg har vært i Algarve-området tidligere, men lite ante jeg at det var så fine svingete veier litt innover i landet. Ride Nordic har kjørt opp en løype med fine svingete strekninger.

Alle turene har med følgebil og fra denne blir vi servert «fika» og lunsj. Vi kjører nordøstover og senere opp mot Monchique som er den høyeste fjelltoppen på 905 meter. Herfra ser vi ned mot kysten og utsikten er et vakkert skue. Etter en kort stopp for å nyte utsikten retter vi framhjulene i retning resorten vi bor på. Første dag ble en rundtur på cirka 22 mil.

Øvelser på øvingsområdet

Gruskurs

Jeg har vært med på Adventure Days i Säfsen tidligere og har deltatt på gruskurs der. Likevel blir man aldri utlært på å kjøre grus. Mandagen var satt av til gruskurs med svært dyktige instruktører. Det skader aldri å repetere, og dette er en fin måte å bli kjent med disse store syklene. Vi gjennomgår svingteknikk, bremseteknikk, kjøring opp og ned bratte bakker, og hvordan man skal komme trygt ned dersom man får en stopp i bakken, eller at det er så bratt at man ikke tør kjøre ned. Vi gjennomgår også løfteteknikk for å få opp sykkelen igjen dersom man blir utsatt for en velt. Kursdagen ble varm. Solen skinner fra skyfri himmel og vi står mye stille for å mota instruksjon. Når temperaturmåleren viser 25 grader på det meste er det ikke fritt for at man blir litt klam på ryggen med alt kjøreutstyret på.

Det er varierende kunnskap om gruskjøring blandt deltakerne. Enkelte har aldri kjørt grus tidligere, men etter et par dager er det imponerende å se hvor gode deltakerne er blitt, og flere utrykker at de ikke hadde trodd at de skulle mestre de bratteste bakkene. Selve grusturene blir delt opp i to grupper. En for de som er nybegynnere, og en advanced-gruppe som får litt mer utfordringer. Jeg har meldt meg på i advanst-gruppen som blir instruert av Magnus Forslund som blant annet har erfaring fra enduro og motorsykkeltjeneste i det svenske politiet. Magnus er en aktiv motorsyklist på fritiden og holder også kurs for Ride Nordic i Sverige, i tillegg til disse turene.

Finnen Markus Heiskamen i godt driv i advanced-gruppa.

En av de som hadde lite erfaring med motorsykkel er finnen Markus Heiskanen. Før han tok turen hit til Portugal hadde han kjørt 14 kilometer på motorsykkel etter han fikk lappen. Markus knotet litt i starten i hårnålssvingene, men ble etter kort tid trygg på det løse underlaget.

– Jeg fikk aldri lov av min far til å ta førerkort på motorsykkel, men ble utfordret av en kamerat til å gjøre det nå i voksen alder. Siden jeg nå er stor gutt, og bestemmer selv, tok jeg førerkort tidligere i år. Jeg har erfaring med snøscooter og ATV, men jeg synes det er litt vanskelig å holde denne store sykkelen oppreist i sving ved lav hastighet. Når jeg får litt fart går det mye bedre, forteller Heiskanen. Han smiler hele tiden og sammen med sin venn Marko sprer de mye glede i gruppa.

Markus meldte seg den første ordentlige grusdagen på i nybegynnergruppa, men etter en dag her så vi jaggu den blide finnen i advanced-gruppa. Han ble heller ikke noe sinke her. Rett og slett imponerende!

Av entusiaster for entusiaster

Davis Johansson (t.v) og instruktør Fredrik Holmgren ved morgensamlingen ved hotellet.

Daglig leder i Ride Nordic David Johannson er en ekte entusiast og har med årene arrangert mange turer til Portugal og senere Island.

– Jeg har alltid elsket å reise og kjøre motorsykkel. Derfor er denne kombinasjonen uslåelig. I 2002 og 2003 kjørte jeg fra Sverige til Sør-Afrika. På den turen kom jeg i kontakt med Touratech og etter en tid ble jeg importør for Norden. Her fikk jeg mulighet til å hjelpe tusenvis av motorsyklister med tilbehør til sine motorsykler og i 2009 arrangerte vi sammen BMW Motorrad Adventure Days i Säfsen. I den forbindelse så jeg interesse og behov for føreropplæring på grus. Etter et par år med forberedelser og bygging av øvingsområde, utdanne instruktører og innkjøp av 30 nye motorsykler kom vi i gang med førerutdanning i 2013. Siden vi disponerte 30 nye motorsykler falt det seg etter hvert naturlig å arrangere turer og kurs i varmere land. Valget falt naturlig på Portugal siden dette landet byr på grus– og asfaltveier i verdensklasse, sier David Johansson.

Han forteller at de har gjennomført 40 turer og hatt med seg cirka 500 deltakere på disse turene.

– Siden det er mye morsommere å arrangere turer valgte vi etter hvert å si opp kontrakten med Touratech. Vi har fremdeles et godt samarbeid med selskapet, men da kun på instruktørutdanning, turer og utstyr til våre egne sykler.

Pandemien har medført store utfordringer

– Nesten to sesonger uten turer har selvfølgelig vært tøft for oss, men vi har brukt tiden til å rendyrke virksomheten og byttet derfor navn. Alle som bestilte turer før pandemien har fått pengene tilbake, men mange har også utsatt sine turer, hvilket vi setter veldig pris på. Vi har mye spennende på gang og vi er godt i gang med å planlegge nye turer, forteller Johansson.

Han holder kortene tett til brystet, men forteller litt om et nytt prosjekt i samarbeid med BMW. Prosjektet heter BMW Motorrad Nordic Safari og er opplevelsesrike reiser i Norden med nye destinasjoner hvert år. På disse arrangementene kan man kjøre egen motorsykkel eller leie sykler at Ride Nordic.

Første turen på grus

Portugal kan tilby grusveier i verdensklasse. Her på vei ned en av de utallige toppene vi kjørte over.

Etter en kort transportettappe på asfalt er vi endelig i gang med å kjøre på litt mer utfordrende veier. Det er tørt siden det ikke har regnet på flere uker, og støvet fra de som ligger foran gjør sikten litt dårlig, men etter noen kilometer blir man vandt til dette. Med litt ekstra avstand til den som ligger foran fungerer det bra likevel. Kjøringen foregår etter «cornerman-prinsippet». Det vil si at lederen av gruppa alltid kjører foran, og helt bakerst ligger det en «sweeper» som sørger for at alle er med. Når man kommer til et veiskille viser lederen ved tegn at nummer to i gruppa må stoppe i krysset og vise vei til de som kommer bak. Når alle deltakerne har passert veiskillet gir sweeperen tegn til at cornerman-en kan kjøre inn i kortesjen igjen før sweeperen, og blir da liggende sist i gruppa. Slik rullerer alle i gruppa og dette fungerer veldig helt utmerket. Jeg er aldri i tvil på hvor jeg skal kjøre.

Etter en fantastisk første kjøredag på grus er det tilbake til leilighetene igjen. Dessverre var kjøkkenet resorten vi bor på under renovering denne uken, men Ride Nordic har ordnet med en suite med drikkevarer og litt snacks slik at vi kan nyte litt forfriskninger. Praten går lett og det er en fantastisk gjeng å være på tur med. Jeg synes aldri det er vanskelig å komme alene til slike turer, etter kort tid blir jeg lett kjent med spennende mennesker som har ulik erfaring med motorsykkellivet. Det blir mange smil og mye latter, og etter en stund er det på tide å komme seg i dusjen før vi skal ut og spise.

Stemningen er god blant instruktører og deltakere.

Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene David og Ann Cathrin Erga (som også jobber i ride Nordic) har «gått opp løypa» tidligere og sørger for at vi får god mat på ulike restauranter hele uken.

Hvor har vi kjørt?

Jeg skulle gjerne ha delt med dere nøyaktig hvor vi har kjørt denne uken, men for å være helt ærlig vet jeg ikke i detalj. For når man kjører i slikt følge henger man bare på, og vi som deltakere kjører uten GPS. Grusveiene vi kjører er små og jeg hadde aldri greid å finne halvparten av disse om jeg hadde reist på egenhånd. David og Ann Cathrin kjører alltid opp «løypa» før turene, og i følge David endrer turene seg litt år for år. De veiene som kanskje var kjørbare tidligere sesonger er ikke nødvendigvis kjørbare neste sesong. Regn kan skylde vekk deler av veien og etterlate seg bare store steiner. Ride Nordic overlater som nevnt intet til tilfeldigheter og legger derfor mye arbeid i rekognogorisering.

Svenske Martin Lewerth opp en av de mange bratte bakkene.

På’n igjen

Det er lett å se at team Ride Nordic legger kunnskap og erfaring til grunn for hvordan turene er lagt opp. Onsdag bærer det igjen ut på fantastiske grusveier etter en liten transportetappe på asfalterte veier. Veiene blir litt mer krevende og det er ikke fritt for at man blir klam på ryggen når gradestokken litt utpå dagen viser over 20 grader. Været i Portugal er kjent for å være bra, og vi hadde kanskje litt ekstra flaks uken jeg var med. De fleste dagene skinte solen fra skyfri himmel, og slusene åpnet seg ikke før hjemreisedagen. Grusturene er varierte og torsdag fortsetter omtrent slik som onsdagen utartet seg.

Fredag er «grand finale» og denne dagen ble spektakulær på alle måter. Vi kjører på teknisk krevende småveier gjennom skogspartier, opp og ned bratte bakker som ender opp på topper med magisk utsikt. Det båser litt, hvilket er fint med tanke på støvet som denne dagen ikker er like plagsomt. Vi har lett skydekke og det er ikke så veldig varmt, hvilket er perfekt når man er ikledd fullt kjøreutstyr. Vi har «fika» på et par steder som utsikten er ubetalelig og jeg kjenner at det er vemodig at en uke her nede allerede er over. Denne turen var perfekt på alle måter. Å komme seg litt vekk fra høstmørke, for å fylle dagene med spennende motorsykkelkjøring i Portugal, kan anbefales på det varmeste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.