Yamaha Tracer 9 – en komplett langturmaskin

Tidligere het den Tracer 900, men det er mer enn bare navnet som er nytt på Yamaha Tracer 9.

trecer9
Yamaha_tracer_9-2
Yamaha_tracer_9-3
Yamaha_tracer_9-4
Yamaha_tracer_9-5
Yamaha_tracer_9-6
Yamaha_tracer_9-7
Yamaha_tracer_9-8
Yamaha_tracer_9-9
Yamaha_tracer_9-12
Yamaha_tracer_9-11
Yamaha_tracer_9-10
previous arrow
next arrow
Shadow

Yamaha Tracer 900 ble satt i produksjon i 2015 og ble raskt en populær langturmaskin. Årets modell har fått navnet Tracer 9 og vi kan allerede se mange av disse langs veien. Med sidevesker og toppkoffert kan denne benyttes på turer med litt varighet. Rimelig er den også. Testmotorsykkelen vi fikk låne av Speed MC i Sandefjord har en startprislapp på 159.900 kroner, hvilket er rimelig for en så komplett motorsykkel. Yamaha Tracer 9 har allerede solgt bra her og jeg forstår nå hvorfor. I følge Terje Bredal som er eier av Speed MC greier importørene, på grunn av pandemien, ikke å skaffe nok motorsykler.

– Vi kunne solgt mange flere dersom tilgangen hadde vært bedre, sier Terje Bredal.

Les flere tester her

Yamaha Tracer 9 har lekre linjer
Den nye kåpen og store vindskjermen gir god beskyttelse for vind.

Min første registrerte tunge motorsykkel var en Yamaha XJ 750 1984 modell. Den var sort, hadde hvit sadel og ble kjøpt inn like etter førerkortet var på plass. Det ble mange spennende turer med denne motorsykkelen. Jeg hadde den i fem år, og bortsett fra en membran som ikke var helt tett i den ene forgasseren var dette en driftsikker motorsykkel som tok meg med på mange MC-eventyr.

XJ-en er historie og det har blitt mange motorsykler siden, men jeg har et inntrykk av at Yamaha har ivaretatt god kvalitet på sine motorsykler og sørger derfor for god driftsikkerhet.

En video fra testen.

Gode kjøreegenskaper

Testmotorsykkelen jeg fikk låne var en standard Tracer 9, men det finnes også en GT-modell som blant annet har kurvelys, varme i håndtakene og semiaktiv fjæring som standard. Førsteinntykket av Yamaha Tracer 9 er imponerende i seg selv, men det første jeg legger merke til når jeg hiver meg på denne er det spesielle dashbordet. Her finner vi to 3,5 tommer store TFT-skjermer med all tenkelig informasjon. Vindskjermen er veldig høy og sittestillingen er oppreist.

Designet på nye Tracer 9 er moderne og har blant annet LED-belysning.
Designet på nye Tracer 9 er moderne og har blant annet LED-belysning.

Nok om det! Nå er det på tide å se hva denne motorsykkelen er god for. Den samme tre-sylindrede motoren som vi også finner på MT 09 fyrer sporenstreks og høres like ivrig ut som en jakthund som er i i ferd med å forlate kobbelet. Jeg tar den først noen kilometer ut på motorvei slik at jeg får et inntrykk av hvordan kåpe og vindskjerm beskytter mot vinden. Vindskjermen er veldig høy og kan lett justeres opp og ned med en hånd under kjøring. Jeg sitter godt beskyttet mot fartsvinden og tenker at denne kan jeg kjøre langt med, også på motorvei. Det er på tide å finne noe mer utfordrede veier og jeg svinger av og setter kursen mot indre Vestfold, nærmere bestemt Kodal før jeg fortsetter mot Andebu og Høyord. På disse veiene er det lite trafikk og her finner jeg en god blanding mellom svinger og rette strekker.

Svingene går som en lek og den legger seg lydig ned på den minste kommando. Denne ser ut til å trives ekstra godt på slike veier. Det er såpass moro at jeg absolutt ikke har lyst til å stoppe for å ta bilder. Motorsykkelen er veldig retningsstabil, men oppleves som veldig direkte. Hver minste bevegelse på styret merker du på sykkelen. En styredemper kunne kanskje bidratt til at den ikke skal kjennes for «nervøs». Likevel tror jeg dette ikke vil være noe tema dersom du kjører denne motorsykkelen ofte, for med tilvenning blir man trygg på at den er såpass direkte. Etter hvert som kilometerne farer forbi tenker jeg ikke mer på dette. Litt lengre ute i «løypa» kommer jeg til noen ordentlig krappe svinger og jeg tror ikke det lengre er noen «kyllingstriper» igjen på disse dekkene. For det er ordentlig morsomt å legge seg godt ned i sving med Tracer 9.

Demperne oppleves som stive nok til at det er morsomt og absorberer dårlig underlag på en fremdragende måte. Foran finner vi en tradisjonell opp-ned-gaffel med lang nok fjæringsvei til at underlaget aldri føles som noen utfordring. Rammen i aluminium føles stiv nok og svingarmen som er laget av stål har en Monoshock demper som også gjør jobben på en tilfredstillende måte. Ikke at man føler man trenger det, men det er verdt å nevne at GT-versjonen som koster litt mer også har semiaktiv fjæring med ulike kjøremodus.

Motor og gir

Motoren er den samme tresylindrede vi finner på MT 09
Motoren er den samme tresylindrede vi finner på MT 09.

Den tre-sylindrede motoren leverer et godt moment gjennom hele registeret. Den er sterk også på lavt turtall,og leverer hele 119 hester ved 10.000 omdreininger per minutt. Hvilket bør være nok for de aller fleste. Maks dreiemoment er 93Nm som oppnås ved 7000 omdreininger, og uten oppakning føles denne motorsykkelen svært pigg og responsiv. Som på alle nye motorsykler er CP3 motoren til Yamaha Euro 5 godkjent. Utslippskravene er svært strenge, og på grunn av den magre blandingen sliter mange produsenter med å få motorene til å gå rent, spesielt på lave turtall. Hvilket ikke noe problem på denne motorsykkelen.

Det er vel sikkert unødvendig å nevne at den har seks gir, men utvekslingen føles i alle fall veldig riktig. Tracer 9 er ikke utstyrt med kvikkskifter, men når det er sagt er det heller ikke noe savn på denne motorsykkelen. Girkassen er presis og fin under alle forhold. Cluthen er en såkalt Asisst & Slipper-clutch som lett betjenes med to fingre under litt aktiv kjøring.

Bremser og dekk

Yamaha har valgt å utstyre denne med 17 tommers dekk foran og bak. Dette fungerer bra på de fleste områder, men om man frister seg ut på grusveier bør veiene være relativt gode. Den fungerer sikkert godt på de fleste grusveier, men noe terrengsykkel vil jeg ikke påstå at dette er. Det tror jeg imidlertid ikke produsenten heller har sett for seg. Skal man kjøre mye grus, og ønsker å kjøpe Yamaha, vil det være naturlig å heller velge en T7.

Bremsene fungerer svært bra. Foran finner vi to doble skiver på 298 millimeter og bak finner vi en bremseskive på 245 millimeter.

Førermiljø

Yamaha Tracer 9 har to TFT skjermer.
Oversiktlig og mye insformasnon, men teksten på noe av informasjonen kunne vært større.

De to nye TFT-skjermene gir deg all mulig informasjon. Innholdet vises på sort bakgrunn og en del av informasjonen har ganske små bokstaver og tall. For en som har passert middagshøyden kan det til tider være litt vanskelig å lese all informasjonen. Skjermene betjenes med intutivie menyer og brytere på begge sider av styret. Her finner du all tenkelig informasjon og den høyre skjermen er delt opp i fire «vinduer» hvor du selv velger hvilken informasjon du mener er viktigst.

Tracer 9 er utstyrt med en seks-akset IMU-sensor. Det vil si har du på denne motorsykkelen finner avanserte hjelpemidler som Slide Control System (SCS), Lift Control system (LIF) og Brake Control System (BC) som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har.

Vekt og noen dimensjoner

Nye Tracer 9 er lettere og mer smidig enn sin forgjenger, Tracer 900. Den nye Deltabox-rammen i aluminium, og flere andre forbedringer, gjør at Tracer 9 ikke veier mer enn 213 kilo når alle væsker er fylt. Dette merkes spesielt når en står stille og skal flytte på motorsykkelen manuelt, men det merkes også under kjøring.

Vekten, akselavstanden på 1500 millimeter og et stuk på 25 grader sørger for at denne motorsykkelen er leken og lett å håndtere under alle forhold.

Aerodynamikk og kjørestilling

Den nye kåpen på nye Yamaha Tracer 9 har slanke linjer.
Den nye kåpen har slanke linjer.

Den nye kåpen og den store vindskjermen sørger for at man sitter godt beskyttet mot fartsvinden. Det er en kjensgjerning at det er vanskelig å få bukt med turbulens i hjelmen på motorsykler som dette, men når det er sagt er Yamaha Tracer 9 en av de som har fått det til ganske bra. Litt turbulens har man alltid i hjelmen på slike sykler, men på denne er det heller lite. Trolig takket være den store vindskjermen.

Nye Tracer 9 har et bredt –og relativt høyt– styre som sørger for god kontroll til enhver tid. Jeg sitter litt fremoverbøyd og knevinkelen er, for meg som måler 180 centimeter på strømpelesten, cirka 90 grader. Sittestillingen føles behagelig også over tid. Sadelen er godt polstret, gir nok friksjon og har god støtte mot rumpa.

Hvem er den potensielle kjøper?

Yamaha har et godt renommé og er vel kjent for sine driftssikre motorsykler. Tracer 9 bør derfor være en aktuell kandidat for den som ønsker seg en advenure/touring-motorsykkel man kan pakke for langturer, uten at man må ha med hele verktøykassa. Uten at jeg selv har prøvd denne med tung oppakning tror jeg likevel denne har det som skal til for lange turer med mye bagasje. Motoren er sterk og rammekonstruskjonen virker solid –og stiv– nok til vesker og toppkoffert.

Bryterne på styret er lette å betjene med kansler på.
Bryterne på styret er lette å betjene med kansler på.

Yamaha har et godt nettverk av forhandlere både i inn og utland og bør derfor være et trygt valg om du tenker deg turer over flere kontinenter. Man får praktiske vesker og toppboks til denne, og det finnes et utallig utvalg av leverandører som leverer ettermarkedsvarer, dersom du ønsker å pimpe opp kjerra di.

Yamaha Tracer 9 er i tillegg en letthåndterlig motorsykkel som er brukbar også til kortere turer uten oppakning. Tivoli-følelsen kommer allerede i første sving! Etter ganske mange mil på Tracer 9 ble jeg positivt overrasket over hvor morsom og leken denne motorsykkelen er å kjøre, og noe av det aller hyggeligste må være prisen. For langt under 200.000 får du en motorsykkel som er leken, skapt for langturer og som garantert vil gi deg mange fine opplevelser.

Yamaha Tracer 9

Tekniske data:

  • Motor: Tre-sylindret væskekjølt 890 ccm,
  • Effekt: 119 hk (87,5 kW)
  • Dreiemoment: 93 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme: Deltabox Aluminium
  • Dekk foran: 120/70 M/C 17″
  • Dekk bak: 180/55 M/C 17″
  • Akselavstand: 1500 mm
  • Våtvekt: 213 kg.
  • Setehøyde: 810 – 825 mm.
  • Tankvolum: 18 liter
  • Forbruk: 0,5 liter per mil.
  • Pris: Fra 159.900.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.