Flere MC-produsenter har kastet seg på e-bike bølgen og laget sine elektriske tråsykler. Yamaha har laget e-bikes i 30 år, men først nå lanserer de tre modeller for det europeiske markedet.
Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: Yamaha
Du har kanskje tenkt det, men selv har jeg aldri tenkt at elektriske tråsykler kan være noe for meg. November-mørket ligger tungt over oss og jeg var svært usikker da jeg fikk invitasjon til å reise til Begur i Spania for å teste elektriske tråsykler. Det som kanskje fristet mest var et avbrekk fra den mørke årstiden, men denne turen ble mer innholdsrik enn jeg hadde forestilt meg. At det kunne være så morsomt å sykle så jeg ikke komme. E-bikes vil aldri erstatte en motorsykkel for mitt vedkommende, men kan derimot gi min interesse for å ferdes på to hjul en ekstra dimensjon.
Yamaha lager solide og driftssikre motorer til e-bikes og har levert motorer til andre produsenter av tråsykler i mange år allerede. Siden flere MC-konkurrenter har laget sine egne versjoner for å selge mer per forhandler var det kanskje ikke så merkelig at Yamaha nå også ønsker å ta en del av dette markedet, også i Europa. Likevel er det ikke riktig å si at Yamaha er nye på e-bikes. Vi har kanskje ikke sett de her i Europa, men det er faktisk 30 år siden Yamaha var pionerer da de begynte å produsere modellen PAS i 1993. Nå 30 år senere kommer Yamaha med hele tre nye modeller til det europeiske markedet som jeg har vært så heldig å få prøve i den lille kystbyen Begur i Girona, Spania.
Yamaha ønsker å favne bredt og lanserer tre nye modeller med ulike formål. Hybrid/by-syykkelen Crosscore RC, landevei/cyclocross-modellen Wabash RT og den heldempede mountainbiken Moro-07.
Moro-07
Jeg velger å beskrive den mest morsomme modellen først i tilfelle du ikke gidder å lese hele artikkelen. Moro-07 er en fulldempet Mountainbike med en elektrisk motor som leverer et dreiemoment på svimlende 85 Nm på det meste. Denne motoren er Yamahas råeste og hvis du ikke kommer opp bakkene med denne kommer du aldri opp.
Moro-07 er utstyrt med en Dual Twin ramme som har en integrert RockShox demper til svingarmen liggende høyt oppe i ramma. Lengre nede i rammen ligger selve batteriet som er på 500 Wh som tar deg et sted mellom åtte og tolv mil alt ettersom hvordan terrenget er, og hvor mye du selv ønsker å jobbe.
Sykkelen er svært godt balansert og det tar ikke mange minuttene før jeg trives godt bak styret. Etter noen minutter tar den spanske guiden vår oss ut i skogen og til noen utfordrende stier, og jeg må etter kort tid innrømme at jeg synes dette er utrolig morsomt. I starten kjører jeg med motoren på full automatikk, hvilket fungerer veldig bra. Etter hvert svitsjer jeg over til manuell innstilling av motoren og prøver litt forskjellige modus. Eco gir meg minst hjelp og får pulsen opp, men blir man for sliten er det bare å be om mer hjelp i motbakkene. Moro-07 har også et eget MTB Boost program som leverer alle de 80 Newtonmeterne samtidig og nærmest kaster meg oppover bakkene. Dette er selvsagt moro, men svetteperlene i panna uteblir. Moro-07 har Shimano XT girsystem som byr på 12 gir du kan velge mellom. Giret fungerer svært bra og er lett å betjene. Bremsene er levert av Maura og går under betegnelsen MT5. Bremsene er kraftige og presise, men har ikke ABS slik som på motorsykler. Foran og bak finner vi skivebremser med hydrauliske kalipere. I motsetning til mange konkurrenter er Moro-07 utstyrt med 27,5 tommer store hjul. I dag er det mer vanlig med 29 tommer store hjul på slike sykler, men etter noen timer i skogen tenker jeg ikke at jeg savner større hjul.
Dekkene er brede og jeg har alltid grep både oppover og nedover. En annen ting jeg også setter stor pris på et at jeg under kjøring kan heve og senke setet ved å bruke min egen vekt og en hendel på styret. Når en kjører i nedoverbakker er det naturlig å stå og lene seg bakover. Da er det også fint og samtidig kunne senke setet slik at man kan bøye bena enda mer. Demperne er kraftige og fullt justerbare. Jeg justerte returen noe underveis og ble svært komfortabel med dempingen. Det ble mange tøffe nedoverbakker på denne turen, men jeg opplevde aldri at demperne bunnet.
Jeg har syklet mye i skogen opp gjennom årene, men de siste årene har det blitt mindre og mindre. Likevel jeg er overbevist om at hadde jeg hatt en slik sykkel som dette i garasjen hadde jeg tatt flere turer. Jeg kjører ellers mye på grusveier med min KTM 690 Enduro, men er hellig overbevist om at jeg ville blitt en langt bedre adventure-motorsyklist dersom jeg hadde trenet med en e-bike på skogstier jevnlig etter jobb i ukedagene. En annen fordel er at kan du sykle på stier og skogsveier der det ikke er lovlig med motorsykkel. Moro-07 leveres i tre rammestørrelse og to fargekombinasjoner.
Crosscore RC
Denne modellen er den rimeligste og kanskje mest for folk flest. Crosscore RC er en elektrisk hybridsykkel som har et urbant preg og egner seg utmerket som en pendlersykkel. Sykkelen er utstyrt med en dempergaffel foran med en vandring på 63 millimeter og stiv bakramme. Styret er smalere enn på mountainbiken, og holkene er ekstra behagelige.
Crosscore RC er utstyrt med en mindre motor, men har mer enn nok krefter til at du kommer deg på jobb uten en svetteperle på ryggen. Sittestillingen er behagelig og man hører knapt noe lyd fra motoren. Også her utforsker jeg først innstillingen Auto. Motoren leverer hele 70 newtonmeter og gir en smooth kraftoverføring uten rykk og napp. Også på denne modellen han du velge hvor mye drahjelp du ønsker. I eco-mode kan du på vei hjem fra jobb også få deg en treningsøkt om du ønsker.
Rundt kystbyen Begur i Nord-Spania er det kupert og mange bratte bakker. I automat-modus sykler jeg opp disse uten at pulsen blir nevneverdig høy. Nedoverbakkene er like bratte og her får jeg skikkelig fart, men med disse bremsene og svært god balanse i sykkelen føles det helt trygt å slippe seg utfor.
Girsystemet er levert av Shimano og du kan velge utveksling i 9 trinn. Skivebremsene er kraftige og presise, men jeg opplever litt risting i frambremsen. Mulig at dette kan gjøres noe med.
Crosscore RC må være den perfekte pendlersykkel for den som ikke har alt for lang vei til jobben. Med det urbane preget ser den jo også bra ut når du setter den fra deg uten for kaffebaren. Crosscore RC leveres i tre rammestørrelse og to farger.
Wabash RT
Denne modellen har tatt utgangspunkt i en tradisjonell cyclocross sykkel, men har kanskje vært litt rausere med dekkdimensjonen. Sykkelen er en god kombisykkel dersom du ønsker å kjøre mye på asfalt og noe på grusveier. Sykkelen har ikke tradisjonelle støtdempere, men demper i setet. Det vil si at sykling på dårlig underlag blir slitsomt over tid. Skal du derimot dra unna noen mil på landevei er dette den perfekte sykkelen.
Min prøvetur på denne ble litt over fire mil. Dette ble behagelige mil, men mot slutten ønsket jeg noe mer puls og valgte derfor et par mil i Eco-mode hvilket ga et godt resultat. Wabash har den samme Yamaha PWseries-ST-motoren som Crosscore og er etter mitt syn den perfekte motoren for denne sykkelen. 70 Newtonmeter er enn nok til å ta de bratteste bakker uten at svetten renner i strie strømmer. Wabash RT har det samme 500 Wh batteriet som står i Crosscore og har lang rekkevidde. I denne reportasjen har jeg valgt å ikke fokusere på batterienes rekkevidde siden dette i praksis ikke kunne testes i løpet av den korte tiden vi fikk til disposisjon. Dette får jeg heller komme tilbake til dersom det skulle bli aktuelt.
Sittestilling og ergonomi på Wabash er upåklagelig. Også denne modellen fås i tre størrelser og jeg som måler 180 med sokkene på fikk tildelt en ramme i størrelsen Large som passet utmerket til meg. Bukkehornstyret gir rom for å variere grep og innbyr til å legge seg frampå når luftmotstanden øker. Styret gir god tilgang til hendler, gir og bremser, også når en varierer grep.
Wabash RT oppleves som en svært retningsstabil sykkel som en kan sitte lenge på uten å bli sliten. Bremsene er kraftige og presise og jeg setter pris på den lille dempingen i setet. I tillegg til at setet har demper kan jeg ved hjelp av en ekstra hendel på styret senke og heve setet i fart, hvilket spesielt er bra i nedoverbakker med litt dårlig underlag.
I denne reportasjen må jeg være helt ærlig på at jeg tidligere ikke har delt andres entusiasme for elektriske sykler. Jeg har forbundet sykling med trening og tenkt at med elektromotorer blir heller lite av kardiovaskulær effektivitet. Jeg vet et det ikke er lett å lære gamle hunder å sitte, men jeg har fått et helt annet syn på e-bikes etter turen min til solrike Spania. Det er faktisk mulighet for å bli svett på ryggen med elektriske sykler, og det finnes flere bonuser. For eksempel må man ikke komme svett på jobb dersom man pendler, og motivasjonen for å hive seg på sykkelen i stedet for bilen må være høyere for flere enn meg. Alle gode ting er tre! Den tredje grunnene til å velge e-bikes er fun-faktoren, spesielt i skogen. Å kunne kjøre i like stor fart oppover som nedover er jo bare ustyrtelig morsomt.
Priser:
- Moro-07 57 900.-
- Wabash 41 900.-
- Crosscore RC 32 900.-