Triumph har definitivt meldt sitt nærvær i adventure-segmentet. Med nye Tiger 1200 viser Triumph at de kan lage gode alternativer til KTM, Ducati og BMW GS/GSA.
Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen
For å nå bredt har Triumph laget hele fem versjoner av Tiger 1200. Tre modeller (GT, GT Pro og GT Explorer) med støpte felger for de som kjører aller mest asfalt, og to modeller for de som ønsker å kjøre mer grus (Rally Pro og Rally Explorer). Explorer-versjonene har store 30-liters tanker for lange distanser hvor det er langt mellom bensinstasjonene.
Versjonen jeg fikk låne var en Tiger 1200 Rally Pro. Ved først øyekast virker tigeren mindre massiv enn flere av konkurrentene i denne klassen. Den er slank, har høy bakkeklaring og Rally Pro-modellen har et 21-tommer stort framhjul, hvilket vil si at den burde egne seg godt på grusvei med dårlig standard. Jeg har lenge forsøkt å finne tid for prøvekjøring av denne modellen og endelig fikk jeg mulighet. Jeg hentet motorsykkelen på CBP i Skien en torsdag og kjørte den blant annet opp og ned til Straand-Treffet fra Horten til Vrådal, og jeg må innrømme at jeg ble veldig glad i denne lettkjørte adventure-sykkelen.
Les også: Triumph Tiger – lettere og sprekere
Ergonomi
Som mange ganger tidligere nevnt måler jeg 180 centimeter på strømpelesten, hvis jeg ikke har krympet vesentlig den siste tiden. Setehøyden kan justeres fra 87,5 centimeter til 89,5 centimeter, men siden sadelen ikke er så bred har jeg god bakkekontakt med bena, og førsteinntrykket er at den er godt balansert med lavt tyngdepunkt. Jeg tror denne motorsykkelen er laget for store mennesker. Når jeg setter meg på setet må jeg langt tilbake med rumpa hvis jeg skal ha kontant med kanten opp til baksetet. Når jeg sitter slik føles det ikke optimalt siden jeg får strake armer og blir trolig fort sliten i nakke og skuldre hvis jeg skulle kjøre langt slik. På denne sykkelen tror jeg ikke det er noe problem for dem som har rundet to-meters-merket. Jeg har cirka 90 grader i kneleddet og jeg sitter virkelig godt på denne motorsykkelen. Vindskjermen kan med justeres opp og ned og gir overraskende lite støy i hjelmen. Jeg føler jeg sitter godt skjermet mot fartsvinden. Setet er akkurat passe polstret og jeg var på ingen måte sliten etter 25 mil i ett strekk. TFT-skjermen er ergonomisk riktig plassert og er lett å betjene med bryterne på håndtakene. Det er enkelt å skifte kjøremodus og bla seg gjennom menyene.
Kjøreegenskaper
Jeg ble raskt fortrolig med denne maskinen. Den er svært lettkjørt og er med på alt jeg befaler den til å gjøre. Litt kontrastyring og den legger seg mer enn villig ned i sving, og det hele foregår helt udramatisk. På rake sletter er den retningsstabil og ingen generende vibrasjoner. Jeg fikk testet denne på motorvei, svingete asfaltveier av ymse kvalitet og noen grusveier. Denne maskinen takler alt. Man glemmer nesten at man kjører en stor sykkel i 250-kilosklassen. Styret er bredt og jeg legger merke til at det er en del å gå på hva gjelder justering av styret. Sykkelen jeg kjørte hadde styret lang bakover og er man høyere enn meg kan styret lett vippes noe forover. Selv om jeg ikker er blant de høyeste i klassen ville jeg nok likevel justert styret litt fremover for å gjøre stående kjøring mer behagelig. Apropos det! Når jeg ankommer grusveier liker jeg å reise meg å stå i fothvilerne til jeg blir godt kjent med sykkelen. Jeg legger raskt merke til at det er svært behagelig med stående kjøring, og den responderer på min minste bevegelse når jeg flytter tyngdepunktet fra et ben til et annet. Motoren er livlig og legger lett i fra seg en liten larve i svingene.
Motor
Denne motoren har alt en måtte ønske seg. Den tre-sylindrede tverrstilte rekkemotoren er lun, men også veldig rampete om man ønsker det. Den trekker jevnt gjennom hele regiosteret og etterlater seg en herlig brumming. Lyden er som de aller fleste Euro 5-godkjente sykler lav, men svært koselig. Jeg liker spesielt godt kraften denne motoren har på lavt turtall, noe som innbyr til rolig krusing over lang tid. Vrir du godt på rulla blir den rampete og det er viktig å følge med på speedometeret dersom man har et ønske om å beholde førerkortet. Girkassen er presis og jeg trenger ikke å gi store utslag med foten før den har funnet neste gir. Den har kvikkskifter opp og ned og denne er svært rask, men smooth. Clutchen oppleves som presis og er lett å betjene. Motoren yter 148 hester ved 9.000 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment hentes ut ved 7.000 omdreininger. Da leverer denne motoren hele 130 Newtometer.
En ting som er verdt å merke seg på nye Tiger 1200 er at de er utstyrt med kardang for enklere vedlikehold, hvilket er mange BMW-eieres argument for å kjøpe GS eller GSA. Kardangen fungerer svært tilfredstillende, men har litt «slakk» for oss som er mest vandt til kjede og drev.
Chassis
Rammen er en såkalt tubular-ramme i stål, men har flere aluminium uteriggere. Blant annet svingarmen er laget i aluminium for å spare vekt. Tiger Rally Pro og Tiger Rally Explorer har eikefelger. Foran en 21-tommer og bak en 18-tommer. Disse oppleves som stive og fine også når man presser den i krappe svinger. Dekkene som er montert er Metzler Karoo Street. Disse fungerer helt fint, men skal du kjøre mye grus med denne ville jeg nok anbefalt dekk med noe grovere mønster.
Demperne er levert av Showa. Disse er semiaktive, hvilket vil si at de endrer karakter når du bytter kjøremodus. Det finnes rikelig med innstillinger og du kan sette opp sykkelen akkurat slik du ønsker. Demperne har en vandring på 200 millimeter, noe som er helt akseptabelt på en slik sykkel. Bremsene er levert av Brembo og disse skrubber virkelig godt og er svært presise. Foran finnes to skiver som måler 320 millimeter i diameter og disse knipes av M4.30 Stylema kalipere. Bak finner du en skive som måler 282 millimeter i diameter og en kaliper med ett stempel.

Spennende elektronikk
Nye Tiger 1200 er spekket med spennende elektronikk. Det vi raskt legger merke til er de spennende kjørelysene foran. Dette er selvsagt lamper i LED-teknologi, og selv om jeg ikke kjørte sykkelen i mørket kjørte jeg i noen svært mørke tunneler. Automatikken svitsjer raskt fra kjørelys til mer kraftig belysning og inne i tunnelene lyste lampene imponerende bra. Lampene har også adaptive kurvelys. Det sju-tommer store fargedisplayet er svært oversiktlig, og gir det mulighet til å finne all tenkelig informasjon om sykkelen. I tillegg til elektronisk styrt girkasse i form av kvikkskifter har Tiger 1200 ABS-sysytem som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har, Hill Hold og hele seks ulike kjøremodus. Med på kjøpet får du også varme i håndtakene, men skal du ha varme under pompen også må du punge ut med litt mer.
Våtvekt med 90 prosent fyllt bensintank veier Triumph Tiger 1200 Pro Rally 249 kilo. Litt lettere en enkelte konkurrenter, og litt tyngre enn andre. Service-intervallene er på 16.000 kjørte kilometer eller 12 måneder, alt etter hva som treffer først.
De ulike modellene
Basismodellen GT kommer i tre varianter. To av disse har 20 liters bensintanker, 19 tommers framhjul og heller mer over mot asfalt enn lange dager på løst underlag. GT-Pro Explorer har i tillegg fått en bensintank som rommer hele 30 liter drivstoff.
De to heftigste modellene er Rally Pro og Rally Pro Explorer. Disse to modellene heller mer over mot offroad-segmentet og har kraftige eikefelger, 21 tommer store framhjul og dempere med lengre fjæringsvei. Også her skiller tankstørrelsen mellom Pro og Pro Explorer.
Min opplevelse
Denne gang var jeg heldig som fikk litt flere mil enn vanlig under testkjøringen, og jeg må innrømme at jeg ble oppriktig glad i denne motorsykkelen. Den vokste virkelig på meg ettersom milene gikk unna. Mest fordi den er lettkjørt og leken, men også på grunn av en herlig motor som er innbydende til rolige dager langs veien, aktiv kjøring på svingete veier eller dit hvor asfalten aldri når. Jeg er av den sorten som liker å ha flere enn en type sykkel i garasjen, men skulle jeg bare valgt en sykkel kunne dette virkelig vært et alternativ. Konkurransen er hard i dette segmentet, men etter min mening har denne sykkelen det meste og litt til. At den er 25 kilo lettere og enda sprekere enn sin forgjenger utgjør mye. Dette medfører at fra å være midt på treet i denne klassen nå ligger blant de øverste. Triumph Tiger 1200 rally Pro er ekstremt lettkjørt og innbyr gjerne til en dans dersom du ber om det. Ser bra ut gjør den også.
Tekniske data:
- Motor: Tre-sylindret væskekjølt 1160 ccm,
- Effekt: 148 hk (11.4 kW)
- Dreiemoment: 130 Nm
- Fremdrift: Kardang
- Dempere foran: Showa 49 mm, 220 mm vandring
- Demper bak: Showa semi-aktiv, 220 mm vandring
- Ramme: Tubular stål med aluminium svingarm
- Dekk foran: 90/90 ZR 21″ M/C 54V TL
- Dekk bak: 190/55 ZR 17″ M/C 70V TL
- Akselavstand: 1560 mm
- Våtvekt: 149 kg.
- Setehøyde: 875 – 895 mm.
- Tankvolum: 20 liter
- Forbruk: 0,51 liter per mil.
Priser
- Tiger 1200 GT Kr. 237.500.-
- Tiger 1200 GT Pro Kr. 259.500.-
- Tiger 1200 GT Pro Explorer Kr 274.300.-
- Tiger 1200 Rally Pro Kr. 269.900.-
- Tiger 1200 Rally Explorer Kr. 285.900.-
Jeg har selv kjørt både denne 1200ccm og 900ccm versjonen av Triumph Tiger.
Veldig gode å kjøre, og som det skrives er de svært så lekne. Lekne i svinger, og gode milslukere!
Triumf for Triumph!