Suzuki GSX S1000GT – en perfekt allround MC

gsxs1000gt_jon-2
gsxs1000gt_jon-10
gsxs1000gt
gsxs1000gt-3
gsxs1000gt-7
gsxs1000gt-6
gsxs1000gt-5
gsxs1000gt-12
gsxs1000gt-11
gsxs1000gt-10
gsxs1000gt-9
gsxs1000gt-2
gsxs1000gt_jon
gsxs1000gt_jon-7
previous arrow
next arrow
Shadow

En touring-MC må ikke nødvendigvis være kjedelig selv om den er komfortabel. Med GSX S1000GT har Suzuki skapt en langturmaskin med svært sportslige egenskaper.

Suzuki GSX S1000GT er lettkjørt også i urbane omgivelser. Foto: Jon Klasbu

Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: Jon Klasbu og Rolf W. Marthinsen

Om du skal kjøre lange etapper på Autobahn eller om du skal tilbringe en ettermiddag på smale svingete landeveier eller om du skal kjøre til og fra jobb er GSX S1000GT det rette verktøyet. I tillegg til å være svært komfortabel har Suzuki bevart de sportslige egenskapene denne motoren kan by på. Den store kåpen og vindskjermen gir god beskyttelse mot fartsvinden og sittestillingen fremoverlent nok til at man får lyst til å leke.

Les også: Suzuki GSX S1000 – en ulv i fåreklær

Jeg fikk låne et eksemplar av Monsterbike i Drammen og førsteinntrykket da jeg hev benet over sadelen er at denne motorsykkelen må være lettkjørt. Den føles lett og med begge helene godt plantet i bakken har jeg full kontroll lenge før jeg setter nøkkelen i tenningslåsen. Tyngdepunktet er lavt. De 226 kiloene er perfekt fordelt og med en setehøyden på beskjedne 81 centimeter trenger man ikke være den høyeste i klassen for å kjøre denne motorsykkelen.

Det er sikkert delte meninger om designet, men Suzuki følger sine japanske konkurrenter i stil-uttrykket, og sånn sett er designet tidsmessig «riktig». Personlig liker jeg den bedre i blå enn sort, men eksemplaret vi fikk låne var sort og vår eminente fotograf Jon Klasbu ble inspirert av det mørke temaet og bildene fra fotografering denne kvelden bærer preg av nettopp sort.

Ut fra Monsterbike i Drammen må jeg først ut på noen kilometer med motorvei. Akselerasjonen er imponerende og i 110 kilometer i timen spiser denne motorsykler kilometer uten at det koster meg nevneverdig mye energi. Men motorvei blir fort kjedelig og jeg tar av ved Sande og kjører over Hanekleiva mot Hoff. Her er det noen fine svinger som egner seg godt for testkjøring.

Ergonomi

På GSX S1000GT sitter jeg relativt oppreist, men likevel nok fremover til at denne sykkelen får et litt mer sportslig uttrykk. Knevinkelen er under 90 grader, men ikke så spiss at det er ubehagelig over tid. Vindskjermen gir god beskyttelse fra vinden og motorveier er på ingen måte ubehagelig med denne motorsykkelen. Til dagelig kjører jeg Adventure-sykler og er vant til å sitte enda mer oppreist, men sittestillingen på denne sykkelen er svært behagelig. Jeg blir ikke sliten i hendene slik som på en sportsbike, og jeg får bedre beskyttelse mot fartsvinden på denne enn på mine egne sykler. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde greid lange etapper over flere dager nedover på kontinentet med denne.

Den nye fargeskjermen på 6.5 tommer er informativ og spennende. Foto. Rolf W. Marthinsen

Motor og gir

Jeg er veldig glad for at Suzuki ikke har falt for fristelsen å kutte ned på antall sylindere og sette inn en nedskalert motor bare fordi det er en touring-sykkel. Etter min mening er det motoren som løfter denne motorsykkelen til et litt høyere nivå. Rekkefireren som også er brukt i GSX R1000 og GSX S1000 og yter 152 hester og har et dreiemoment på 106 Nm. Med fire sylindere går motoren silkemykt og gir ingen generende vibrasjon. Den trekker godt på lavt turtall og leverer varene gjennom hele registeret. Rødmerkingen kommer ikke før 11,750 omdreininger per minutt, men da går det unna uansett hvilket gir du befinner deg i. Den kraftfulle rekkefireren har godt moment langt nede i registeret, hvilket vil si at man ikke behøver å gire like ofte som på enkelte andre motorsykler i denne størrelsen. Girkassen er presis og med små bevegelser går tradisjonelle girskift som en lek. Med kvikkskifter og blipper trenger du ikke bruke clutch-en om du har dårlig tid. Kvikkskifteren er kjapp og sørger for at du kjenner at du skifter gir. Clutchen er svært behagelig og kan lett betjenes med en eller to fingre.

Ny fargeskjerm

GSX S1000GT er en teknologisk godt spekket motorsykkel med alt av tenkelige hjelpemidler. Den nye 6.5 tommer store skjermen gir deg all tenkelig informasjon og ikke minst du kan sammenkoble motorsykkelen med din mobiltelefon med Suzuki mySPIN-appen som du laster ned gratis fra Google eller Appstore. Ved sammenkobling kan du på skjermen få opp kontakter, kalender, musikk og eventuelle kartapplikasjoner du har installert på telefonen. Skjermen er oversiktlig og mestrer alle lysforhold. GT-modellen er utstyrt med Suzuki Intelligent Ride System (SIRS), som inkluderer Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), Traction Control, Ride by Wire Electronic Throttle, Bi-directional Quick Shift, Suzuki Easy Start og Low RPM Assist systems. Systemer som skal sørge for at reisen din skal bli så trygg som mulig.

Sittestillingen på GSX S1000GT innbyr til lange dager i sadelen. Foto: Jon Klasbu

Kjøreegenskaper

Det er lett å bli inspirert til aktiv kjøring med S1000GT. Demperne er litt stuttere enn på en adventure-maskin, men ikke så harde som på en sportsbike. For å holde framhjulet i bakken til enhver tid har Suzuki utstyrt denne modellen med en gaffel som måler 43 millimeter i diameter fra KYB. Denne er fullt justerbar, har en vandring på 120 millimeter og gjør jobben på en utmerket måte. Bak finner vi en fullt justerbar monoshock-demper som også sørger for eksemplarisk kjøreegenskaper på denne motorsykkelen. En motorsykkel med så stort potensiale må ha gode bremser. Foran finner vi to skiver som måler 310 millimeter i diameter og to Brembo kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 240 millimeter og en Nissin kaliper med ett stempel. Sammen skrubber disse bremsene akkurat som det bør på en slik sykkel. Vekten er beskjeden til en touring-sykkel å være. Uten vesker, men alle væsker fylt veier motorsykkelen kun 226 kilo. De originale sideveskene er nette, men likevel romslige. Importør Erling Sande kan dessuten informere om at det finnes mye spennende originalt tilbehør å få kjøpt til denne motorsykkelen.

Innover i landet på svingete veier blir jeg bare mer og mer imponert over kjøreegenskapene til denne motorsykkelen. Etter litt tilvenning blir jeg lett fortrolig til å kjøre litt aktivt i krappe svinger. Med hjelp av litt forsiktig kontrastyring legger motorsykkelen seg villig ned i svingen og sørger for at jeg synes det er trygt å holde god fart gjennom kurvene. Det slår meg at det også ville ha vært morsomt og kjørt denne motorsykkelen på bane, siden den er såpass sportslig i uttrykket. Det slår meg også at jeg må passe på at jeg ikke blir for ivrig. I jobben min er jeg totalt avhengig av å beholde førerkortet til enhver tid.

Min subjektive mening

Før testen var jeg svært spent på denne motorsykkelen siden jeg ble positivt overrasket da jeg testkjørte nakenversjonen GSX S1000 i fjor. Det er ett eller annet ved denne motoren som virkelig tiltaler meg. GSX S1000GT gjør gjør jobben den er satt til å gjøre og vel så det. Skulle jeg hatt en motorsykkel som jeg jeg aldri ville tatt med på grusveier kunne det godt vært en GSX S1000 GT. Jeg tror jeg ville ha trives like godt med denne på langtur som på en ettermiddagstur på svingete veier eller til pendling. Jeg liker spesielt tyngdepunktet og vekten, i tillegg til motoren som gjør denne motorsykkelen ekstra leken.

Tekniske data:

  • Motor: Fire-sylindret væskekjølt 999 ccm,
  • Effekt: 152 hk (113 kW)
  • Dreiemoment: 102
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel KYB
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme: Aluminium
  • Dekk foran: 120/70ZR M/C 17″
  • Dekk bak: 190/50 ZR M/C 17″
  • Akselavstand: 1460 mm
  • Våtvekt: 226 kg.
  • Setehøyde: 810 mm.
  • Tankvolum: 19 liter
  • Forbruk: ikke oppgitt.
  • Pris: Fra 231.900.-
Formpråket i designet er kanskje typisk japansk og visst ser den bra ut. Jeg ville aldri vært flau over å parkere denne noe sted. Foto: Rolf W. Marthinsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.