Suzuki GSX S1000 – en ulv vi fåreklær

Ved første øyekast kan den kanskje virke uskyldig, men faktum er noe langt annet. Dette er virkelig en motorsykkel i tivoliklassen.

gsx_kjorebilder-2
suzuki_GSX-S_1000-3
suzuki_GSX-S_1000
suzuki_GSX-S_1000-10
suzuki_GSX-S_1000-9
suzuki_GSX-S_1000-2
suzuki_GSX-S_1000-4
suzuki_GSX-S_1000-5
suzuki_GSX-S_1000-6
suzuki_GSX-S_1000-7
suzuki_GSX-S_1000-8
gsx_kjorebilder
previous arrow
next arrow
Shadow

Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen, Foto og video: Jon Klasbu

Den første GSX-en så dagens lys allerede i 1980. Det var altså i det tidsrommet hvor mange av oss hadde hockeypledd, og gikk med alt for trange olabukser, at den japanske produsenten lanserte en arvtaker til GS-motoren. Resultatet ble en motor med fire ventiler per sylinder. De av dere som har opplevd omtrent like mange solnedganger som undertegnede husker sikkert de første GSX-ene, og hvor raskt de lot seg kjenne i det norske markedet. Hockepleddet og de trange olabuksene er historie og siden den tid har Suzuki skapt mange flotte GSX-varianter. Jeg var så heldig at jeg fikk låne en splitter ny GSX-S 1000 en hel helg av importør Erling Sande i Drammen.

Les flere tester her

Nye GSX-S 1000 har fantastiske kjøreegenskaper. Foro: Jon Klasbu.

For å være helt ærlig hadde jeg ingen forventninger til denne motorsykkelen. Ja, det var en ny modell i nakensegmentet, og nok en motorsykkel som skulle testes. Ingen andre preferanser. Noen ganger kan det være greit og ikke være forutinntatt, men heller bare la seg skuffe eller begeistre, alt etter som.

Heldigvis er jeg en fyr som det er lett å begeistre. Suzuki GSX-S 1000 er nemlig en svært morsom motorsykkel å kjøre. Førsteinntrykket er at den føles lett og har lavt tyngdepunkt. Den har en sivilisert og svært spennende motor.

Sittestillingen innbyr til aktiv kjøring. Jeg sitter lett fremoverlent med relativt spiss knevinkel, hvilket gjør en skjerpet og klar for å ta fatt på svingene. Jeg har god støtte til rumpa og har ellers god kontakt med motorsykkelen. Her er det ingen kåpe som tar av for fartsvinden, men utforming av ramme tank osv. gjør at jeg likevel sitter ganske beskyttet. Jeg føler på ingen måte at fartsvinden plager meg.

Siden jeg har hele helgen på meg har jeg planer om å ta det litt med ro den første dagen. Likevel brekker jeg raskt av fra motorveien på vei hjem fra Drammen. Denne motorsykkelen skriker nemlig etter svinger. Jeg tar av fra E 18 ved Sande og kjører opp Hanekleiva på vei inn mot Hoff. Du som har kjørt MC akkurat her skjønner hvorfor jeg valgte nettopp denne omveien. Her kan man utfordre hvilken som helst MC med noen fantastiske svinger, og GSX-en er virkelig med på notene.

Motor og gir

Den firesylindrede motoren har en koselig lyd og gir fra seg minimalt med vibrasjoner. Gasspådraget styres via Ride-by-Wire og er svært direkte. Denne som alle andre nye motorsykler fra 2021, er Euro 5-godkjent. Det vil si at heller ikke denne motorsykkelen gir fra seg mye lyd, men lyden som kommer er skikkelig go-lyd. Motoren trekker godt gjennom hele registeret og yter hele 152 hester, hvilket holder i massevis med tanke på den lave egenvekten. Den trekker svært godt på lavt turtall uten at motorsykkelen gir fra seg unødvendige vibrasjoner. Her finnes det godt dreiemoment helt fra bunn, men når jeg nærmer meg rødfeltet går det virkelig unna, uansett hvilket gir jeg befinner meg i.

Den fire-sylindrede motoren er silkemyk, men hissig når man forventer det. Foto: Rolf W. Marthinsen

Suzuki GSX-S 1000 har en raffinert girkasse med en smooth og fin kvikkskifter. Med små bevegelser opplever jeg girkassen som svært presis. Det jeg derimot undrer litt over er; forskjellen på femte og sjette gir. Så vidt jeg kan se kan det umulig skille mer en et par hundre omdreininger, hva angår utveksling. Når det er nevnt er turtallet ikke plagsomt høyt langs landevei eller motorvei, så greit nok. For å sikre fine overganger ved manuell giring har Suzuki utstyrt denne med Suzuki Clutch Assist System (SCAS).

Med sine beskjedne 214 kilo våtvekt oppleves denne motorsykkel som svært leken, og det skulle vise seg å bli vanskelig å komme hjem til avtalt tid, også denne gang. Når du har satt deg på denne motorsykkelen er det som om den roper på mer, og det er lett å bli fristet til å ta en enda lengre vei hjem.

Suzuki GSX-S 1000 er en moderne motorsykkel med det siste av moderne hjelpemidler. Alt pakket inn i en stor TFT-skjerm med sort bakgrunn. Dessverre oppleves skjermen som litt vel full av informasjon og i enkelte lysforhold litt vanskelig å lese. Når det er nevnt finner du alltid den viktigste informasjonen ved første øyekast, men når alt skal sies på en gang drukner den minste –og ikke så viktige– informasjonen i mengden.

GSX-S 1000 har tre forskjellige kjøremoduser med hver sin egenartede motorkarakter. Suzuki bruker et system de har valgt å kalle Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). De tre kjøremodusene heter helt enkelt A, B og C. Mode A står for Acitive og innbyr til sportslig kjøring. B er Basic og har et mer moderat gasspådrag. C står helt enkelt for Comfort og har derfor enda mykere karakteristikk. Alt betjenes intuitivt og enkelt med brytere venstre side av styret.

En annen raffinert funksjon er Suzuki Tracktion Control System (STCS). Her kan du selv velge hvor mye hjulspinn du ønsker i fem trinn, men du kan også slå antispinn helt av og kjenne litt på tiden med hockeypleddet.

Fjæring og bremser

Suzuki GSX-S 1000
Foto: Rolf W. Marthinsen

Suzuki har valgt Brembo og Nissin som leverandør av bremser på denne motorsykkelen. Foran finner vi to 310 millimeter skiver og Brembo monoblokk kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive og en kalipper fra Nissin med to stempler. Bremsene oppleves om presise og fine. De skrubber godt når det er behov og er presise ved finjustering av farten.

For å holde hjulene til underlaget til enhver tid har Suzuki valgt å bruke KYB dempere. Foran finner vi en opp-ned-gaffel som måler 43 millimeter i diameter. For å holde bakhjulet på plass finner vi en monoschock demper som er montert på samme svningarm som Suzuki bruker på GSX-R 1000. Demperne er er fullt justerbare og fungerer svært bra til denne sykkelen. Den to-delte rammen, sammen med svingarmen, gir motorsykkelen nok stivhet til å gjøre den stabil under alle forhold.

Design

Det første man legger merke til på nye GSX-S 1000 er kanskje den spesielle frontlykten. Med hjelp av moderne LED-teknologi har Suzuki utviklet en avansert frontlampe utformet som en trapp. Eksemplaret jeg fikk låne var i fargen sort, med detaljer i svart matt og sidedeksler med et helt spesielt mønster. Det minimalistiske utrykket med den gullfargede framgaffelen sørger for kontrast og gir dermed motorsykkelen blikkfanget den fortjener. GSX-S 1000 kan bestilles i to farger til. En svart matt utgave og en i fargen som heter Triton Blue som ser svært bra ut på bilder.

Flere svinger

Den spesielle trappelykten setter sitt eget preg på denne motorsykkelen. Foto: Rolf W. Marthinsen

Lørdag er det tid for fotografering og filming. Jeg har fått Jon (Klasbu) til å sitte bak i en bil for å filme og fotografere meg kjørende bak. Dette blir en enkel oppgave. Denne motorsykkelen lystrer hver en minste bevegelse og det er enkelt å avpasse farten. Etter fotografering og filming må jeg bare ta en tur innover i landet og kjøre litt svinger igjen. Det var ikke store kyllingstripa på dekkene da jeg hentet den. Jeg vet nemlig at tidligere kollega i MC-avisa Ole Andreas Isdahl har vært ute med denne før meg, og da vet jeg at det blir mange gode nedlegg. Jeg gjør også mitt beste denne dagen for å bruke hele dekket. Bittelitt kontrastyring og GSX-en legger seg nydelig ned for å ta fatt på svingene. Gliset under hjelmen blir enda bredere i dag og jeg sørger for at det ikke skal være noe kyllingstripe etter meg.

Suzuki GSX-S 1000 er litt oppsummert en gjennomført motorsykkel. Kvaliteten virker solid og bortsett fra det jeg nevnte om TFT-skjermen har jeg ikke noe negativt å utsette på denne sykkelen. Den er kanskje ikke ment for å pakke til lange ekspedisjoner, men kan utstyres med vesker for turer med enkel overnatting. Det virker som kvaliteten er ivaretatt og kjøreeganskepene er i særklasse. Når du først har satt deg på denne vil du ikke av igjen med det første.

Jeg slet litt med utseende helt til å begynne med, men med litt tilvenning synes jeg denne motorsykkelen også ser bra ut. Jeg hadde absolutt ikke vært flau over å parkere denne noe sted.

Suzuki GSX-S 1000 tar seg godt ut i de fleste omgivelser. Foto: Rolf W. Marthinsen
  • Motor: Fire-sylindret væskekjølt 999 ccm,
  • Effekt: 152 hk (113 kW)
  • Dreiemoment: Ikke oppgitt
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel 
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme: Aluminium
  • Dekk foran: 120/70ZR M/C 17″
  • Dekk bak: 190/55 ZR M/C 17″
  • Akselavstand: 1460 mm
  • Våtvekt: 214 kg.
  • Setehøyde: 810 mm.
  • Tankvolum: 19 liter
  • Forbruk: ikke oppgitt.
  • Pris: Fra 199.900.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *