Med Yamaha MT 09 på svingete Telemarksveier

yamaha_mt_09
yamaha_mt_09-10
yamaha_mt_09-9
yamaha_mt_09-11
yamaha_mt_09-8
yamaha_mt_09-7
yamaha_mt_09-6
yamaha_mt_09-5
yamaha_mt_09-4
yamaha_mt_09-3
yamaha_mt_09-2
previous arrow
next arrow
Shadow

Med ny ramme, bedre svingarm og en mer raffinert motor er bestselgeren Yamaha MT 09 blitt enda bedre. Jeg var så heldig å få kjøre denne fantastiske motorsykkelen opp og ned til Straand-treffet.

Tekst og foro: Rolf W. Marthinsen

Jeg tror det er to vesentlige faktorer som har ført til at Yamaha har solgt mange eksemplar av Yamaha MT 09 gjennom flere år. Gunstig pris og svært høy tivoli-faktor. Jeg har gledet med en stund til å kjøre denne nyskapningen, og endelig fikk jeg mulighet. Forhandlerne som stiller med demosykler på Straand-treffet har en utfordring med å få transportert nok motorsykler til dette fantastiske treffet. De er helt avhengig av hjelp til å kjøre motorsykler til og fra, og jeg var så heldig at jeg fikk kjøre en sort MT 09 fra Asker MC Senter til -og fra- Straand hotell i vakre Vrådal. Det ble mange morsomme mil på en lett og svært potent motorsykkel.

På vei hjem fra Asker MC-senter.

Kjøreegenskaper

Fra Asker MC valgte jeg å kjøre en liten omvei via Hurumlandet og hjem før jeg skulle kjøre motorsykkelen til Vrådal neste dag. Denne veien har rikelig med svinger og er fine motorsykkelveier. Det første som slår meg er hvor enkel denne motorsykkelen er å kjøre. I løpet av noen få minutter føles det som jeg kjenner motorsykkelen som min egen, og jeg kan allerede kjøre ganske aktivt i svingene. Motoren er velbalansert og gir fra seg svært lite vibrasjoner. Motoren oppleves som sterk på lavt turtall og jeg trenger ikke å gire ned ved aklerasjon, som for eksempel ved en forbikjøring.

Les flere tester her

Sittestillingen er tiltalende og jeg med mine 180 centimeter sitter svært komfortabel på denne motorsykkelen. Jeg får helene godt plantet i bakken og det hele føles trygt og behagelig. Setehøyden er ikke på mer en 825 millimeter og tyngdepunktet er lavt. Svingene tas lekende lett uten å gi for mye kontrastyring. Det tar kun noen få minutter til å føle seg trygg på denne motorsykkelen.

Jeg vil beskrive kjørestillingen på nye MT 09 som aktiv. Knevinkelen er litt under 90 grader og man sitter oppreist, men litt foroverlent. Det brede styret gir følelse av god kontroll. På veiene via Svelvik ble dette en svært morsom tur hjem til Horten.

Se video fra testen.

Å lage en motorsykkel som passer til alle er ingen lett oppgave, men Yamaha har på MT 09 tatt noen grep for nettopp dette. Her kan man med enkle grep justere forhvillere og styret for bedre for bedre tilpassing. Setet heller litt forover og jeg opplevde trekket som litt glatt til min Gore-Tex kjøredress. I lave hastigheter følte jeg at jeg skled litt fremover. Hvis jeg skulle endret på noe her ville jeg beholdt setevinkelen, men kanskje valgt et materiale i setet med litt mer friksjon. Speilene er ok plassert, selv om jeg ser litt av mine egne armer. Sittestillingen er såpass oppreist at det ikke er vanskelig å tilbakelegge mange mil på denne. Instrumenteringen er fint plassert, men jeg opplever at med så mye informasjon blir noe av teksten litt liten.

Den velkjente CP3-motoren er ytterlig forbedret. Ny maling sørger for mer krefter i den nedre delen av registeret.

Forbedret motor

Den tre-sylindrede CP3-motoren maler som en katt som aller helst vil komme ut og leke. Motoren er kjent fra tidligere, men er ytterlig forbedret. Jeg har alltid likt disse tre-sylindrede motorene fra Yamaha. De er veldig godt balansert og gir et jevnt moment gjennom hele registeret. På 21-modellen er mapingen ytterlig forbedret og man merker at motoren har et bedre moment spesielt på lavt turtall. Dette gjør denne motorsykkelen enda mer brukervennlig ved lave hastigheter som for eksempel ved bykjøring, men også mer klar for litt action når en får litt mer utfordrende veier. Med kun 189 kilo og en svært potent motor med 119 hester kan man ha det virkelig morsomt med denne motorsykkelen. Alle de 119 hestene hentes ut ved 10.000 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment er på 93 Nm og hentes ut ved 7.000 omdreininger.

Girkassen oppleves som presis og fin. Med små bevegelser skifter jeg gir på gamlemåten med hjelp av en svært lett clutch uten noen form for utfordringer. MT 09 er også utstyrt med en svært raffinert kvikkskifter som er ytterlig forbedret. Yamaha har nå sørget for mykere giring ned uten clutch. Kvikkskifteren er bortimot sømløs og svært rask.

Vi kjenner linjene igjen fra tidligere, men rammen er ny og lettere enn tidligere.

Stivere og lettere ramme

Populariteten for Yamaha MT 09 opp gjennom tiden er en bekreftelse på at tidligere utgaver av denne modellen har hatt gode kjøreegenskaper. Likevel har produsenten utviklet en lettere aluminiumsramme som gjør konstruksjonen enda stivere -og ikke minst- lettere. Svingarmen er også ny, og det som var veldig bra er på 21-modellen blitt enda bedre. Svingegenskapene på denne motorsykkelen er svært presise og motorsykkelen lystrer på min minste kommando. Med denne er det enkelt å holde høy hastighet gjennom og ut av svingene. Smilet under hjelmen kom raskere enn jeg hadde håpet.

Bremser

Jeg opplever bremsene på MT 09 som svært gode, og denne modellen er utstyrt med en seks-akset IMU-sensor hvor ABS-systemet tar hensyn til hvor mye nedlegg man har i sving. Dette er et sikkerhetstiltak vi heier på. Foran finner vi to skiver som måler 298 millimeter og to radialmonterte kalipere med fire stempler hver seg. Yamaha har utstyrt denne modellen med det de kaller fingertuppkontroll (oversatt fra engelsk) slik som på racing-sykler. Det vil si at man enkelt kan bruke en eller to fingre på forbremsen og likevel alltid ha full kontroll. Bak har MT 09 en skive som måler 245 millimeter i diameter og en kaliper med to stempler. Felgene er også nye og lettere enn de foririge.

KYB-demperne er fullt justerbare foran og bak.

Dempere

For å sørge for at hjulene har kontakt med underlaget til enhver tid har Yamaha utstyrt denne motorsykkelen med en 41 millimeter opp-nedgaffel foran og en ny svingarm med en Monoshock-demper bak. Et ganske tradisjonelt oppsett, men kvaliteten på demperne fremstår som svært presis. Demperne foran har en vandring på 130 millimeter og bak er vandringen på 122 millimeter. Demperne er fullt justerbare.

Moderne elektronikk

Den avanserte IMU-sensoren har gjort det mulig for Yamaha å utstyre nye MT 09 med Tracktion Control, Slide Control, Lift Control og avanserte ABS-bremser.

Den 3.5 tommer store TFT-skjermen oppleves som noe liten i forhold til aktuelle konkurrenter, men gir deg likevel all tenkelig informasjon. Den er lett og intuitiv å betjene med hjul og knapper på styret. Du kan blant annet bestille nye MT 09 med varme i håndtakene som betjenes via de originale bryterne. Bakgrunnen på TFT-skjermen er sort og i sterkt sollys oppleves lesbarheten som noe begrenset, spesielt den informasjonen som har liten tekst eller små symboler.

Jeg vet det er delte meninger om utseende til nye MT 09, spesielt da fronten med de nye lyktene. Når det er nevnt er lampene i avansert LED-teknologi som sørger for at du til enhver tid blir sett, og gir deg godt lys om du kjører i mørket.

Nytt og spennende frontparti med avanserte LED-lamper.

Kjøreegenskaper i særklasse

Hjemturen ble raskt fortært, men heldigvis gjensto det rundt 50 mil tur-retur Horten – Vrådal. Demosykkelen jeg fikk låne hadde toppboks, og med en bag festet på tvers over baksetet fikk jeg lett med meg det jeg hadde behov for denne helgen. Selv om det var litt kaldt ble det en fantastisk tur på mange svingete veier. Oppakningen merket jeg heller lite til.

Noen liker moren og noen latter datteren, og mange er skeptiske til for mye endring. Jeg kan være tilbøyelig til å synes fronten på forrige utgave av MT 09 var i en klasse for seg, men jeg vil ikke si at jeg synes nye MT 09 er stygg, men ja, annerledes. Jeg ville på ingen måte være flau over å parkere denne noe sted.

Det er mye positivt jeg kan si om nye MT 09, men skal jeg trekke fram en spesiell egenskap må det være de morsomme kjøreegenskapene. Den lette konstruksjonen, gode bremser og den korte akselavstanden sørger for kjøreopplevelser på svingete veier du sent vil glemme. Her er tivolifaktoren høy og skal man ha en motorsykkel til kortere turer uten uten alt for mye oppakning må dette være et klokt valg. Billig er den også. Her får du mye moro for pengene!

Tekniske data:

  • Motor: Tre-sylindret væskekjølt 890 ccm,
  • Effekt: 119 hk (87,5 kW)
  • Dreiemoment: 93 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel 
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme:Aluminium
  • Dekk foran: 120/70 M/C 17″
  • Dekk bak: 180/55 M/C 17″
  • Akselavstand: 1430 mm
  • Våtvekt: 189 kg.
  • Setehøyde: 825 mm.
  • Tankvolum: 14 liter
  • Forbruk: 0,5 liter per mil.
  • Pris: Fra 144.900.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.