KTM 890 Adventure R – enda mer power

890_adventure_r_jon-8
890_adventure_r_jon-2
890_adventure_r_jon-3
890_adventure_r_jon-6
890_adventure_r-2
890_adventure_r
890_adventure_r-8
890_adventure_r-7
890_adventure_r-6
890_adventure_r-5
890_adventure_r-4
890_adventure_r-3
890_adventure_r_jon-4
890_adventure_r_jon-5
previous arrow
next arrow
Shadow

Med litt kraftigere motor har nye KTM 890 Adventure feid alle konkurrenter ut på sidelinjen. Lettere og sprekere adventure-sykkel i dette segmentet finnes nemlig ikke.

Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto og video: Jon Klasbu og Rolf W. Marthinsen

KTM 890 Adventure R
Behagelig stående kjørestilling. Foto: Jon Klasbu

KTM lanserte 790 Adventure i 2019. En motorsykkel som skulle tilføre det de mindre modellene manglet, og være langt lettere enn sine større søsken, 1090 og 1290. Målet var å treffe kjøpere i Adventure-markedet som ønsker seg lange dager på dårlige grusveier.

Les flere tester her

Jeg var en av de som gikk til anskaffelse av en 790 Adventure R da våren kom i 2019. Denne har jeg skrevet en langtidstest på som du kan lese her. 790 har gått ut av porteføljen og er i år erstattet med 890 Adventure S og R. S-modellen er noe mer gatevennlig og R-modellen er for de som kjører mye grus. Ser vi bort fra motoren er konstruksjonen ellers lik som på 790-en.

Jeg fikk låne en 890 Adventure R et par dager av CBP i Skien og gledet meg veldig til dette. Siden jeg har to sesongers erfaring med 790-en var jeg svært spent på hvordan den nye motoren var. Hvor mye utgjør ti flere hester på en motorsykkel som dette?

Må prøves på grusveier

En slik motorsykkel må testes på slike veier som den er konstruert for. Derfor ble det noen kilometer på grusveier på denne testturen. Når man setter seg på 890 Adventure R merker man at den er relativt høy. Siden den er såpass lett føles det ikke ubehagelig selv om man ikke har begge helene godt plantet i bakken. Setehøyden er på 88 centimeter, og for meg som måler 180 centimeter får jeg såvidt tåballene nedi bakken når jeg sitter overskrevs. Det høye og brede styret gir god følelse av kontroll og når man får føttene opp på fothvilerne er kevinkelen cirka 90 grader.

Se videoen vi lagde fra testturen

Ut fra CBB i Skien setter jeg kurs fo Siljan, og derfra inn mot Grorud for å kjøre grusveien som går gjennom Fritzøe sine skoger til Svarstad. Hvilket vil si at det først blir noen mil på fine asfaltveier før selve moroa starter. Demosykkelen jeg fikk låne hadde rullet litt i overkant av 7000 kilometer og dekkene var modne for utskifting. Dette ble spesielt merkbart på asfalten. Sykkelen ble derfor litt treg å legge ned, og framhjulet ristet noe i sving, men dette vet jeg at dekkene alene må ta skylden for.

Fjæringen på 890 Adventure R er hard og det samme er sadelen. Det vil si at man trenger litt tilvenning for å trives skikkelig godt på denne motorsykkelen. Når det er nevnt kjørte jeg min 790 helt opp til Nordkapp i fjor, og synes på ingen måte dette var ubehagelig. Man kjenner det litt i rumpa på vårens første langtur, men når den er foretatt merker man lite til den harde sadelen.

KTM 890 Adventure R
KTM 890 Adventure i sitt rette element. Foto: Rolf W. Marthinsen

Vindskjermen er lav og gir derfor god sikt fremover når man er ute i litt ulendt terreng. På 890 Adventure R sitter man godt beskyttet mot vinden, men på denne som alle slike motorsykler kan man få litt turbulens i hjelmen. På min 790 løste jeg dette med å sette på en liten vindavviser (Puig) på toppen av den lille skjermen. Denne modifiseringen fungerte bra og ble merkbar når under lange etapper på landeveien eller motorvei. Sittestillingen er oppreist og man har god oversikt over instrumentering, speiler og alle brytere.

Den fem tommer store TFT-skjermen er i farger og her finner du det meste av den informasjonen du har behov for underveis. Skjermen kan kobles opp mot KTMs egen app, og med denne kan du få opp veibeskrivelse fra en kartapplikasjon. Du får ikke opp selve kartet, men med piler og annen informasjon om hvor du skal kjøre. Du kan også ta telefonen via motorsykkelen mens du kjører, om du har koblet en kommunikasjonsenhet opp mot motorsykkelen.

890 Adventure R har fire kjøremoduser; Street, Offroad, Rain og Rally. Motorsykkelen er utstyrt med et sofistikert ABS-system som tar hensyn til hvor mye nedlegg man har. I tillegg har motorsykkelen offroad ABS som kobler ut ABS-funksjonen på bakhjulet når man kjører på løst underlag. I tillegge kan du påvirke disse modusene dersom du ikke er fornøyd med fabrikkoppsettet.

Motor og gir

KTM 890 Adventyre R
KTM 890 Adventure R er enkel å hanskes med når underlaget blir utfordrende. Foto: Jon Klasbu

På vei opp mot Siljan får jeg allerede et inntrykk av hvordan denne motoren er. Den er adskillig piggere enn sin forgjenger og har mye moment på lavt turtall. Motoren gir fra seg lite vibrasjon og jeg føler jeg ikke må gire like ofte med denne. Motoren leverer jevnt over bra gjennom hele registeret. Med sine 105 hester fordelt på 196 kilo tørrvekt skal jeg si deg at dette flytter seg. Akselerasjonen er upåklagelig og hvis man bestiller denne med kvikkskifter tar det ikke lange tiden å komme seg fra 0 – 100. Dreiemoment er oppgitt til å være 100 Nm, men produsenten forteller ikke noe om når maks dreiemoment hentes ut. Hvis noen vet, legg gjerne en kommentar til denne artikkelen.

Demosykkelen jeg fikk prøve var utstyrt med Akrapovic slip-on potte, kvikksifter og Cruise Control. Kvikkskifter er også veldig nyttig når man kjører på løst underlag. For eksempel er det fint og bare kunne tråkke den ned et gir ved kraftig oppbremsing i skog, uten å bruke clutch-en.

Girkassen er presis og betjenes enkelt med små bevegelser. Clutch-en er lett og betjenes enkelt med en eller to fingre, hvilket er avgjørende når kjøreforholdene blir vanskelig.

Dit hvor asfalten aldri når

Hva venter bak neste sving? Foto: Jon Klasbu

Endelig kommer jeg til dit hvor asfalten slutter og mitt lille «gruseventyr» starter. Det kjennes godt å reise seg fra sadelen for å stå på fothvilerne. Er du interessert i gruskjøring og ennå ikke har kjørt en 790 eller 890 vil jeg virkelig på det varmeste anbefale å gjøre det. Den lave vekten og det lave tyngdepunkter sørger for grusegenskaper i særklasse. Denne motorsykkelen har fire kjøremoduser, og den mest spennende av disse er Rally-mode. Her kan jeg justere hvor mye bakhjulslipp jeg vil ha, og dette er spesielt morsomt i oversiktlige svinger hvor du kan dra på litt ekstra ut av kurven. Motoregenskepene i dette moduset er nokså brutalt. Motoren reagerer sporenstreks på den minste bevegelse og kreftene hentes helt fra bunn av. I Rally-mode er det lett å få kontrollert sladd rundt svingene hvis du justerer bakhjulslipp etter hvor god man er til å kjøre.

Demperne på 890 Adventure R er i særklasse. Jeg har ennå til gode å bunne demperne på 790-en jeg hadde. Returen er rask og sørger til enhver tid for at hjulene har kontakt med underlaget. Demperne er levert av produsenten WP, og er fullt justerbare foran og bak. Foran finner vi en opp-ned gaffel som måler 48 millimeter i diameter. Bak finner vi en monoshock-demper. Dempere foran og bak har en vandring på hele 240 millimeter. I tillegg er 890-en utstyrt med en styregdemper som sørger for god styregeometri både langs veien og i terreng.

Bremser

KTM 890 Adventure R
KTM 890 Adventure R har kraftige bremser. Foto: Rolf W. Marthinsen

KTM har sørget for at du får stoppet i tide også på denne motorsykkelen. Foran finner vi to skiver som måler 260 millimeter i diameter. Disse knipes av to radialt monterte kalipere med fire stempler hver seg. Bak finner vi en skive på 260 millimeter og en kaliper med to stempler. På de større modellene bruker KTM Brembo som leverandør, men på 890-ens kalipere står det preget inn KTM, og jeg er derfor litt usikker på hvem som leverer bremsene til den østeriske produsenten. Er det KTM selv?

Jeg koser meg skikkelig på grusveien ned mot Svarstad. Denne veien er oversiktlig og fin. Av og til opplever jeg litt løft idet jeg kommer over noen kuler. De små hoppene gjennomføres uten dramatikk og de gode demperne sørger for myke og fine nedslag. Det er noe eget ved å kjøre på skogsbilveier som dette. Her passerer jeg flere fine vann og det er så og si ingen trafikk her midt i uka. Temperaturen er perfekt og det føles deilig å være ute i skogen.

KTM 890 Adventure har også det siste innenfor moderne lysdesign. Alle lamper er i LED-teknonlogi og sørger for at du synes når du kommer kjørende i dagslys, og har nok lys når mørket faller på.

Dessverre er det alt for få grusveier i gamle Vestfold fylke. Jeg kunne kjørt mange flere kilometer på grusveier denne dagen, men dessverre må jeg ut på asfalten igjen. Når det er sagt er det på ingen måter ikke kjedelig på asfalt med denne motorsykkelen, og jeg synes å merke de ti ekstra hestene også her. Jeg tror jeg girer mindre med denne enn jeg gjorde med 790-en. Den er ordentlig morsom å legge godt ned i svingene og det er ikke vanskelig å få et bredt glis under hjelmen selv om det er påmontert et 21 tommer stort framhjul. Jeg lar meg aldri slutte å imponere over hvor hardt man kan kjøre disse syklene på asfalt med knastedekk.

KTM 890 Adventure R er en motorsykkel som skriker etter dårlig underlag, og er utmerket å pakke for lange turer med camping. På min 790 prøvde jeg aluminiumskofferter fra Touratech, og senere myke vesker uten monteringsbraketter fra Mosko Moto. Jeg likte sistnevnte best. Med store aluminiumskofferter følte jeg at den ble litt vinglete i halepartiet under inspirert kjøring på grusveier. Jeg må innrømme at jeg var nær på å få med meg en signert kontrakt hjem da jeg leverte denne motorsykkelen.

I Rally Mode kan du selv bestemme hvor mye hjulslipp du vil ha. Foto: Jon Klasbu

Tekniske data:

  • Motor: To-sylindret rekke, fire-takt væskekjølt, 889 ccm
  • Effekt: 105 hk (125 kW)
  • Dreimoment: 100 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: WP XPLOR-USD Ø 48 mm
  • Demper bak: XACT WP PDS, Monoshock
  • Ramme: Stål
  • Dekk foran: 90/90 – 21, Metzler Karoo 3
  • Dekk bak: 150/70 – 18 Metzler Karoo 3
  • Akselavstand: 1529 mm
  • Tørrvekt: 196 kg
  • Setehøyde: 880 mm.
  • Tankvolum: 20 liter
  • Forbruk: 0,45 l pr. mil (oppgitt av fabrikanten)
  • Pris: Fra 189.000.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *