Indian har de siste årene utmerket seg med flere spennende modeller. FTR 1200 har siden den kom prestert bra, men den amerikanske produsenten har nå perfeksjonert 22-modellen med blant annet mindre framhjul.
- Tekst: Rolf W. Marthinsen
- Foto: Jon Klasbu og Rolf W. Marthinsen
FTR-en har sitt DNA fra det amerikanske Flat Tracker-miljøet. Indian har med denne modellen laget en gateversjon av syklene de kjører grusbaneløp med «over there». Det fungerer jo på sitt eget vis, men FTR-versjonen du får kjøpt i år, som Indian selv kaller for 2022-modell, er blitt enda mer gatevennlig.
Jeg var så heldig å fikk kjøre fjorårets modell forrige sesong, og hadde vel lite å utsette på FTR 1200 da. Med bedre dekk og mindre framhjul er FTR-en nå rigget for aktiv kjøring på asfalt.
Man kan si mye om amerikanske motorsykler, men det meste må bli positivt når vi skal snakke om nye FTR 1200. Dette er en motorsykkel som garantert gir brede glis under hjelmen. Jeg har lånt et eksemplar fra Spinning-Wheel i Mysen og har en avtale litt senere på Høvik utenfor Oslo. Jeg har litt dårlig tid og gjør det jeg sjeldent pleier å gjøre, nemlig å velge motorvei fremfor småveiene. FTR 1200 er kompakt og selve juvelen i motorsykkelen, den 1200 kubikk store V-tvinn motoren, kaster meg raskt ut på motorveien. Når jeg legger den i sjette gir brummer den lett under meg i 100 kilometer i timen. Siden jeg ikke har noen vindskjerm som støyer hører jeg motoren selv om støykravene til Euro-5 er ivaretatt. For lyden på denne er nesten til å få gåsehud av. Når jeg vrir litt godt på rulla rister og brummer det slik det skal på en amerikansk motorsykkel. Man blir rett og slett i godt humør av å kjøre nye FTR. Det er varmt og mye trafikk i Oslo-gryta, og selv med en del kø rekker jeg avtalen på Høvik. Nå gleder jeg meg mest til oppdraget her er ferdig slik at jeg kan ta amerikaneren med ut på mer svingete veier.
Fete komponenter
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for det er mye som imponerer med denne modellen. Jeg tror jeg velger å starte med fjæringen. Indian har valgt å koste på denne modellen komponenter i særklasse. Foran finner vi en opp-ned gaffel fra Öhlins med en vandring på 120 millimeter. Bak finner vi en monodemper fra samme fabrikat som også har en vandring på 120 millimeter. Børge Grefslie fra Spinning Wheel forteller at de har satt opp demperne relativt stivt slik denne motorsykkelen fortjener.
Tidligere hadde FTR 1200 et 19 tommer stort framhjul som stammer fra den gang denne motorsykkelen var en Flat Tracker banesykkel. Nå har den fått et 17 tommer stort framhjul, hvilket gjør den mer gatevennlig. Det er lett å merke forskjellen i gode svinger og de nye dekkene sitter som limt ved godt pådrag gjennom svinene. Jeg vil også tro at dette vil funke spesielt godt også på asfaltbaner som for eksempel Rudskogen eller Vålerbanen.
En motorsykkel som yter så godt som denne må jo ha skikkelige bremser, og her har produsenten valgt å montere bremser fra Brembo. To doble skiver foran som måler 320 millimeter. Foran finner vi også kalippere som har fire stempler hver seg. Bak finner vi en 260 millimeter stor skive som knipes av en kalipper med to stempler.
Demperne er presise og har rask retur som kommer godt med når underlaget ikke er av det beste. Jeg føler jeg har veldig god kontroll under gode nedlegg og jeg kan ha høy hastighet gjennom svingene. Fra fabrikken er den utstyrt med Metsler Sportec gatedekk hvilket denne sykkelen fortjener. Disse sitter veldig godt på tørr asfalt. Da jeg kjørte Rally-utgaven i fjor fikk jeg et par ubehagelige overraskelsen da jeg presset den i svingene. Jeg er veldig glad for at produsenten har valgt andre dekk på 22-modellen. Du stusset kanskje på hvorfor jeg hele tiden skriver 22-modellen, men dette en gimmik du eventuelt på ta opp med produsenten. Det er Indian selv som markedsfører syklene du kan få kjøpt i dag som 22-modeller.
Råseterk motor
Indian FTR fås i fire varianter. Den rimligste heter bare FTR og har en prislapp på 224.900, neste modell på stigen heter Rally, deretter finner du en S-modell og til slutt Carbon-utgaven som jeg fikk prøve. Felles for disse fire er at de alle har den samme 1203 kubikk store Thunderstroke 112-motoren. – Og for en motor! Den leverer 125 hestekrefter og har et dreiemoment på 120 Newtonmeter. Maks dreiemoment hentes ut på 6.000 omdreininger per minutt, og da skal jeg si at det går unna. Motoren gir fra seg litt vibrasjoner, men når det er sagt synes jeg det bør gjøre det på amerikanske motorsykler. For dette er gode vibrasjoner som rett og slett bare gjør deg glad. Motoren leverer godt gjennom hele registeret og liker seg svært godt på lavt turtall. Da er det rett og slett en fryd å la lyd og vibrasjon synke inn. Motoren har tre mapinger; Rain Standard og Sport. I Sport-modus blir den aggressiv og lystrer høyrehåndas minste bevegelse sporenstreks. Skal du kjøre roligere er ikke sport-modus å foretrekke. På lavt turtall blir den da liggende å jage litt. Den gjør det til en hvis grad også i Standard. Når det er sagt synes jeg de flere nye modeller med Euro-5 tilpasninger -i mer eller mindre grad- «jager» litt. Girkassen derimot er tight og fin, men du finner Inger kvikkskifter eller blipper her.

Svingegenskaper i særklasse
Etter avtalen på Høvik er det en tur innom Tyrigrava, og deretter hjem via noen flotte svingete veier. Indian FTR 1200 tar deg mer enn gjerne med på tivoli. Med de små endringene har produsenten fått fram det lille ekstra hva angår lekenhet på svingete veier. Selv om akselavstanden på 1525 millimeter ikke er den korteste i klassen er responsen på kontrastyringen kjapp. Den legger seg lydig ned på din minste kommando og du behøver ikke tenke over hvilket gir du ligger i. Her finnes det krefter som skyver deg ut fra svingen uansett om du ikke rakk å gire ned før svingen eller ikke. Svingene konsumeres i et forrykende tempo og jeg føler med som et litet barn som er på tivoli for første gang. Det ble en lang dag, men hjemturen blir likevel for kort. Gliset under hjelmen kunne ikke vært bredere og husligere plikter kaller.
Behagelige mål
Etter en god natts søvn er det tid for filming og fotografering. Deretter har jeg heldigvis noen mil og svinger igjen før levering på Mysen. Det er lett å bli glad i Indian FTR og jeg tror den passer til de aller fleste. Sittehøyden er på beskjedne 78 centimeter. Det vil si at jeg på mine 1.80 har begge helene godt plantet nedi når jeg sitter på denne motorsykkelen. Sittestillingen er lett fremoverlent med en knevinkel på litt under 90 grader. Det brede styret og sittestillingen forøvrig innbyr til aktiv kjøring. Sadelen er veldig komfortabel og har god støtte til rumpa under akselerasjon. På vei tilbake til Mysen logger jeg 25 mil og jeg er på ingen måte sliten etter å ha kjørt nye FTR. Jeg kunne lett tilbakelagt enda flere mil med denne om jeg hadde tid og anledning.
Rammen er av stål og motoren veier sikkert sitt. Indian er kanskje ikke den letteste i klassen, men er heller ikke noe tungvekter. Med full tank, selv om ikke det er mer enn 13 liter, veier den ikke mer en 232 kilo. Det må vi vel si oss fornøyde med når vi har med en amerikaner å gjøre.
Minimalistisk
Indian FTR 1200 Carbon er, når du tar den nærmere i øyesyn, rik på eksklusive detaljer. Mange deler er laget i det edle materialet karbon. Tank, framskjerm og en rekke deksler bidrar til et ekslusivt uttrykk. Finnish-en er delikat og fargevalget er gjenkjennbart for merkevaren.

Instrumenteringen er digital. TFT skjermen er i farger og måler 4. 3 tommer. Her finner du det aller meste av informasjon. Skjermen er berøringsfølsom og betjenes lett med hansker på. Du kan også bruke brytere på styret og menyene er intuitive og lette og navigere i.
Indian FTR 1200 er kanskje ikke en motorsykkel du pakker for lange ekspedisjoner. Rett ut i fra esken er det lite å surre fast soveposer og telt i, men pakker du lett og tar inn på hotell kan du likevel dra unna mange mil uten å bli sliten.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ble betatt an nye Indian FTR 1200. I tillegg til å se svært bra ut gir den svært mye kjøreglede. Med mange kjente komponenter fremstår den som en moderne og eksklusiv motorsykkel som ser veldig bra ut. Kunne og måtte jeg valgt en amerikansk motorsykkel i år ville det trolig være en Indian FTR 1200 Carbon.
- Motor: Thunderstroke 112, 1200 ccm, væskekjølt
- Effekt: 125 hk
- Dreimoment: 120 Nm
- Fremdrift: Kjede og drev
- Dempere foran: Öhlins teleskop med 120mm vandring
- Dempere bak: Öhlins piggyback monodemper 120 mm vandring
- Ramme: Stål
- Dekk foran: Metzler Sportec 120/70 ZR 17″
- Dekk bak: Metzler Sportec 180/55 ZR 17″
- Akselavstand: 1525 mm
- Tørrvekt: 217 kg
- Setehøyde: 780 mm.
- Tankvolum: 13 liter
- Forbruk: Ikke oppgitt
- Pris: Fra 269.900.-