100-åringen Indian Chief ser kanskje gammeldags ut. Det er den definitivt ikke!

Indian Chief
chief_web-6
detaljer
detaljer-7
detaljer-5
Photo by: Jon Klasbu (www.klasbu.no)
Photo by: Jon Klasbu (www.klasbu.no)
chief_jon_web-3
detaljer-4
detaljer-8
chief_web-5
chief_web-4
chief_jon_web-2
detaljer-6
detaljer-3
detaljer-2
chief_web-7
previous arrow
next arrow
Shadow

Indian Chief ble lansert første gang i 1921, ikke lenge etter første verdenskrig. Siden den tid har modellen gjennomgått en rekke forvandlinger, men vi kjenner likevel igjen linjene. Da den i 1921 kom som en 1922 modell hadde den en V-tvinn motor på 1000 kubikkcentimeter og kunne levere hele 20 hestekrefter. Motoren hadde forresten aner fra vårt naboland i øst. Det var assistenten til Carl Oscar Hedstöm, som i sin tid etablerte selskapet, Charles Gustafsson som konstruerte den 1000 kubikk store V-motoren. 100 år senere er Chief-en utstyrt med den kraftige Thunderstroke 116-motoren som har et volum på hele 1890 kubikk. Indian har vært flinke til å ta vare på særpreget til modellen og i tillegg til lekre linjer er den spekket med moderne teknologi.

I USA er marketed for store V-tvinn motorsykler stort, hvilket det forsåvidt også er her på berget uten at det kanskje utgjør så mye på totalen. Med nye Indian Chief vil nok Harley-Davidson merke at konkurransen tilspisser seg ytterlig. Ser vi nye Indian Chief Dark Horse fra siden er den mistenkelig lik Harley Davidson populære modell Breakout. Begge produsentene prøver å etterlikne stivramme-look-en fra den gang det kun var fjæringe i setet. HD med sine softtail-dempere og Indian som har valgt å plassere demperne slik at de følger rammerørene ned mot svingarmen.

Indian Chief
De sorte nyansene og aluminiumsfelgene gir Dark Horse-serien et moderne preg.

– Jeg liker spesielt godt dreiemomentet. Den 1890 kubikk store motoren er helt rå. Her kan du ligge på sjettegiret og foreta forbikjøringer uten å gire ned. Dreimomentet på Thunderstroke-motoren er på brutale 162 Nm.

Fotograf Jon Klasbu

Det er vår fotograf Jon Klasbu som denne gang skal kjøre test og demosykkelen har vi lånt av Spinning-Wheel på Mysen. Vi har avtalt fotografering i Drammen og Jon får seg en fin tur fra øst til litt lenger vest.

– Denne motorsykkelen er som skapt til meg. Jeg er ikke så høy og sittestillingen er perfekt for en kar på 173. Sittestillingen er som på amerikanske motorsykkler hvor du har bena framfor deg, ikke under deg, forklarer Klasbu. Det skal nevnes at Klasbu er tilhenger av amerikanske motorsykler. Da jeg møter han under motorveibrua i Drammen er det med et bredt glis om munnen. Det er tydelig at han trives på denne sykkelen.

– Jeg liker spesielt godt dreiemomentet. Den 1890 kubikk store motoren er helt rå. Her kan du ligge på sjettegiret og foreta forbikjøringer uten å gire ned. Dreimomentet på Thunderstroke 116-motoren er på brutale 162 Nm. Da jeg skulle ut på motorveien dro jeg på i sjettegir, og det tok ikke lang tid før jeg var oppe i riktig fart.

Vinklingen på sylinderne på den store V-tvinn motoren er 49 grader. Den har tre (ja du leste riktig) kamaksler og to ventiler per sylinder. Tross det enorme slagvolumet er det er ikke tatt ut mer en 90 hester, men det gjør ingen ting da maks dreiemoment hentes ut allerede på 3200 omdreininger per minutt. Her kan du kruse med lavt turlall og rett og slett bare nyte bunndraget. Girkassen er presis, men her finner du ingen kvikkskifter eller blipper. Clutchen er av typen våtlamell -med flere plater- og har ikke slipper-funksjon. Likevel føles clutchen ikke hard, men snarere presis og fin. Som flere amerikanske modeller benytter produsenten en kevlarforsterket reimoverføring til bakhjulet, hvilket har sine fordeler kontra kjededrift.

Bremser og dempere

Indian Chief
Hovedlampen er utstyrt med avansert belysning basert på LED-teknologi.

Bremsene er presise og fine, Foran finner vi en 300 millimeter semiflytende skive og en kalipper med fire stempler. Bak finner vi en 300 millimeter flytende skive og en kalipper med to stempler. Dekkene produsenten har valgt er fra Pirelli og heter Night Dragon. Foran er dekkdimensjonen 130/60 19″ og bak, på en 16 tommers felg, finner vi et 180 dekk hvor profilen måler 65. Demperne er som forventet på en slik motorsykkel. Foran finner vi en teleskopgaffel som har en vandring på 132 millimeter. Bak finner vi to tradisjonelle dempere som har en vandring på 75 millimeter. Demperne oppleves som presise og gir føreren god komfort. Det skal nevnes at Chief-en kan fås i tre forskjellige varianter. Modellen vi fikk prøve er en Chief Dark Horse med mange sorte detaljer. Er du klar for litt mer krom kan du eventuelt sjekke ut Super Chief Limited. Super Chief-en er ikke spekket med krom, men motor og eksosanlegg preges av den edle legeringen.

Her er en video vi lagde fra de to dagene vi hadde motorsykkelen til låns

– Bremsene tar godt, men er ikke R-sykkel-bra. Det kommer jo litt an på hva man sammenlikner med, men jeg synes bremsene er mer enn bra nok til denne sykkelen, forsikrer Jon.

Styregeometri og håndtering

Styregeometrien er kjent fra tidligere og sykkelen føles lett å håndtere. Den er lav og fothvilerne skrubber kanskje litt for lett om du legger deg for langt ned, men det går an å ha det moro med denne motorsykkelen likevel. Jon er som nevnt ikke av de lengste på strømpelesten og er man lang er kanskje et fremflyttersett å foretrekke. Sittestillingen er som på mange amerikanske modeller, med bena fremover. Det lave, men brede styret innbyr likevel til aktiv kjøring. Svingene føles behagelige og det er deilig å kjenne bunndraget når en drar på ut i fra svingene. Den lange akselavstanden (1626mm.) sørger for god retningstabilitet.

Indian Chief
Navigasjonen er elegant integrert i det runde instrumentet hvor vi finner speedometer og all annen tenkelig informasjon.

Det er ikke til å stikke under en stol at design er viktig for mange når en skal velge motorsykkel, og Indian har lagt mye arbeid i detaljene. Hovedkampen viser, med hjelp av sofistikert LED-teknologi,

Indian-symbolet når kjørelys er på. Hovedlykten er delikat utformet og de tre mindre LED-lampene under sørger for godt lys under alle forhold. Baklys og bremselys er integrert i blinklampene. Dette er også veldig delikat utført.

Men, rosinen i krydderpølsa må være instrumenteringen. En fire tommer stor rund TFT-skjerm, spekket med funksjoner. Til og med navigasjonen har Indian fått plass til her. I TFT-skjertmen finner du alt av viktig informasjon som bensinmåler, turteller, trippteller, speedometer, temperaturmåler og mye mer. Chief-en har tre kjøremoduser; Touring, Standard og Sport som endrer mapingen på motoren. Selv om look-en er inspirert av siden forgjengere har Indian laget en motorsykkel hvor teknologien ikke har gått på bekostning av utseende. Motorsykkelen leveres selvsagt med nøkkelfri tenning og USB-ladeport for mobiltelefonen din.

Tre utgaver

Indian Chief
Foto: Jon Klasbu (www.klasbu.no)

Chief-en vi fikk låne er en av tre versjoner. Denne heter Chief Dark Horse og leveres i den sorte fargekombinasjonen «Dark Horse». Denne utgaven kan du få i tre ulike fargekombinasjoner, men du kan også få Chief-en i to andre varianter. En Chief Bobber. Denne har et 17 tommer stort framhjul med et bredere dekk og et høyere styre, såkalt Mini Ape. Denne fås også i tre fargevarianter.

Sist, men ikke minst kommer Chief-en også i en mer påkostet versjon, nemlig Super Chief Limited. Denne har blant annet vindskjerm og vesker som standard. Denne får du i fargene blå, sort eller dyp rød.

I likhet med andre amerikanske modeller er det enkelt å sette sitt eget preg på nye Indian Chief. Det er enkelt å få tak i custom-deler som gir akkurat den look-en du er ute etter. Når det er nevnt ser modellen også bra ut når den kommer rett ut av esken.

MC24-7 tror at Indian Chief vil ta en god porsjon av det norske markedet. De siste årene har produsenten gjort betydelige grep i egen markedsføring, og er i ferd med å slå gode røtter også i Norge. Indian Chief Dark Horse er en motorsykkel som kanskje aller mest underbygger imaget til den som kjøper. Motoren med sin særprege lyd er også med på å underbygge imaget, men gir også spennede kjøreopplevelser, spesielt på lavt turtall.

Tekniske data:

  • Motor: Thunderstroke 116 V-tvin, 1890 ccm, væskekjølt
  • Effekt: 90 hk
  • Dreimoment: 162 Nm
  • Fremdrift: Kevlarforsterket reim
  • Dempere foran: Teleskop med 132mm vandring
  • Dempere bak: To dempere justerbar forspenning 75mm vandring
  • Ramme: Stål
  • Dekk foran: Pirelli Night Dragon 130/60 ZR 19″
  • Dekk bak: Pirelli Diablo Nigfht Dragon 180/65 ZR 16″
  • Akselavstand: 1626 mm
  • Tørrvekt: 294 kg
  • Setehøyde: 662 mm.
  • Tankvolum: 15.1 liter
  • Forbruk: Ikke oppgitt
  • Pris: Fra 309.900.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *