Honda NC 750 X – en pålitelig innstegsmodell

Å kalle det en helt ny og annerledes modell blir kanskje å ta i, men oppdateringen av nye Honda NC 750 X er likevel betydelig.

honda_nc_750_jon-9
NC_750_X_web-2
NC_750_X_web-6
NC_750_X_web-12
NC_750_X_web-11
NC_750_X_web-10
honda_nc_750-3
honda_nc_750
NC_750_X_web
NC_750_X_web-9
NC_750_X_web-8
NC_750_X_web-7
NC_750_X_web-4
NC_750_X_web-5
NC_750_X_web-13
honda_nc_750_jon
previous arrow
next arrow
Shadow

Tekst: Rolf W. Marthinsen

Foto: Jon Klasbu og Rolf W. Marthinsen

I medieverden snakker vi ofte om at det enkle ofte kan være det beste. Og denne tanken slår meg også når jeg setter meg på nye Honda NC 750 X. For dette er ikke en motorsykkel for den ekstreme, og kanskje heller ikke for den med lang erfaring på lange ekspedisjoner. Når det er nevnt er dette likevel en artig motorsykkel å kjøre når en får servert noen morsomme svinger.

Les flere tester her!

Nye Honda NC 750 X tar seg godt ut med moderne og lekre linjer.

Testsykkelen har DCT (Dual Clutch Transmission) automat-kasse, og i følge Torgeir Jahren på Monsterbike selger de mange eksemplar med denne girkassen. Jeg har tidligere kjørt flere av Hondas modeller med denne type girkasse. Det er litt uvant i til å begynne med. Det blir alltid litt rykk og napp i starten, men etter litt tilvenning funker dette som fjell. For de av dere som ikke har kjørt en motorsykkel med denne type girkasse kan jeg forsikre dere om at du også kan gire med knapper ved venstre håndtak. Du trenger ikke skifte program eller stille den inn på manuell, men rett og slett gire opp eller ned med et lite tastetrykk. Ved litt aktiv kjøring på svingete veier foretrekker jeg å gire selv. Jeg er ikke alltid enig med automatikken, og jeg synes det er mer morsomt å velge gir selv når jeg skal kjøre litt aktivt. Kjører du på kjedelige veier og i kø funker automatikken for meg.

Honda NC 750 X er kategorisert i Adventure-klassen, og det er definitivt en motorsykkel du kan legge ut på langtur med. Som ekstrautstyr får du fine vesker du kan pakke med deg det du trenger. I tillegg mener jeg dette bør være en ideel motorsykkel å pendle med. Der hvor vi tradisjonelt sett pleier å finne bensintanken har denne motorsykkelen et praktisk oppbevaringsrom. Dette rommet er nå blitt litt større. Her får du fint plass til matpakke, termos og det du måtte ha behov for i løpet av dagen. Når du er vel fremme på jobb tar du ut bagasjen og stapper hjelmen nedi. Oppbevaringsrommet er selvfølgelig låsbart.

For å komme seg fra Monsterbike er det enklest å ta motorveien noen kilometer før en finner noen mer interessante veier. Å ligge i 110 kilometer med denne føles behagelig. Ingen generende vindstøy i hjelmen og motoren maler som en katt i denne hastigheten.

Motor og gir

Nye Honda NC 750 X har en tosylindret parallell-tvin motor som yter 58 hester. Det høres kanskje ikke all verden ut, men siden motorsykkelen er lett –og volumet relativt stort– er den likevel kvikk. Den trekker godt på lavt turtall, men mangler kanskje litt trøkk i mellomregisteret. Motoren gir fra seg lite vibrasjoner og kommer seg når en får litt turtall. Som nevnt dette er ikke en motorsykkel for de mest ekstreme. Dreiemomentet er på 69 Nm og maks turtall får du ved 6750 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment fås ved 4750 omdreininger per minutt. Hvilket bør holde for de fleste.

Jeg må innrømme at jeg ofte leter etter clutch-hendelen, men girkassen funderer bra. Av og til rykker den litt når den veksler gir i lave hastigheter. NC 750 X har fire kjøremoduser. Standard, Sport, Rain og en modus hvor du kan sette dine egne parametere. I Sport girer den helt annerledes enn i Standard og Rain. Da er den mer på, og holder lengre på turtallet før den skifter gir. For min del likte jeg best Sport-modus, men også her valgte jeg flere ganger å «tvinge» den i de girene jeg mente var mer riktig ved litt aktiv kjøring.

Ergonomi

Honda NC 750 X er ingen stor og tung motorsykkel. Når jeg med mine 180 centimeter setter meg på har jeg begge helene plantet godt ned i asfalten, og har i tillegg litt knekk i knærne. Setehøyden er på beskjedne 80 centimeter. Når jeg setter føttene på fothvilerne har jeg en kvevinkel som er vesentlig spissere enn 90 grader. Det høye, men ikke altfor brede styret sørger for at jeg sitter relativt oppreist, men likevel litt forloverbøyd. Sadelen er passe myk og jeg føler jeg har god støtte til rumpa. Sadelen er forøvrig to-delt og under den bakre sitteputen finner du påfyllingen til bensintanken.

Etter noen kilometer på motorvei er det på tide å finne noen litt mer utfordrende veier. Når jeg tester motorsykler fra Monsterbike har jeg en fast runde hvor jeg kan gi sykkelen litt juling. Jeg må innrømme at jeg kanskje var litt forutinntatt, i og med denne motorsykkelen ikke her den kraftigste motoren. Men, jeg kan forsikre at det går helt fint å ha det morsomt med en Honda NC 750 X på svingete veier.

Styregeometrien er det ingen ting å utsette på. Den legger seg lett ned i sving uten å gi alt for mye kontrastyring. Det hele foregår svært udramatisk og jeg har full kontroll til enhver tid. Den korte akselavstanden (1527 mm.) og det 17 tommer store framhjulene sørger for at den blir leken og gir mye underholdning for pengene.

Bremser og dempere

Bremsene er levert av Nisin og fungerer bra. Foran finner vi en bremseskive på 320 millimeter som knipes av en kaliper med to stempler. Litt usikker på hvorfor, men testsykkelen jeg fikk låne vibrerte litt da jeg bremset hardt med forbremsen. Dette er trolig bare en bagatell, men likevel verdt å nevne. Foruten vibrasjonen fungerer forbremsen godt til denne motorsykkelen. Bak finner vi en skive på 240 millimeter og en kaliper med et stempel. Til sammen utgjør bremsene et godt helhetsinntrykk. De skrubber godt når det er behov og er gode til finjustering. Siden det var rimelig tørt og varmt føre da testturen ble gjennomført var det ikke så lett å få noe innrykk av ABS-funksjonen.

Demperne som denne motorsykkelen er utstyrt med fungerer bra. Jeg fryktet at de kanskje kunne være litt myke, men de er stive nok til at man kan få det morsomt ved litt aktiv kjøring. Foran finner vi en teleskopgaffel som måler 41 millimeter i diameter. Denne har en vandring på 120 millimeter, hvilket holder i massevis. Bak finner vi en monodemper som også har en vandring på 120 millimeter, og en pro-link svingarm. Dekkene som er levert av Dunlop fungerte svært godt på tørr asfalt.

Designet er stilrent med moderne preg.

Moderne elektronikk

I spekken skriver Honda at den har en TFT fargeskjerm. Fargene fant ikke jeg. Det er mulig at Honda mener den har farger fordi den viser til hvilket kjøremodus man befinner seg i med hjelp av lamper i ulike farger. Når det er nevnt finner du det meste av informasjon i displayet. For å velge kjøremodus må man gjøre dette ved hjelp av knapper ved siden av venstre håndtak. Dette var intuitivt og lett å sette seg inn i. Honda NC 750 X er drevet av ride-by-wire, hvilket gir rask og riktig respons ved gasspådrag.

En ting som er nytt på 21-modellen er at den nå er utstyrt med lys med god LED-teknologi. Blant annet er den utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS) som innebærer at varsellysene automatisk settes på ved hard nedbremsing over 53 km/t, for å varsle andre trafikanter. Blinklysene slår seg automatisk av igjen når situasjonen har normalisert seg, og slike sikkerhetstiltak liker vi.

Hvem er denne sykkelen laget for

Det er mye positivt og lite negativt å si om Honda NC 750 X. Med sin beskjedne pris vil jeg si at man får svært mye motorsykkel for pengene om man går til anskaffelse av et eksemplar. Som tidligere nevnt tror jeg du vil trives på denne dersom du ønsker en rimelig motorsykkel du kan pakke for langturer. Sittestillingen innbyr til lange økter i sadelen, og med et beskjedent forbruk kommer du langt mellom hver fylling. Er du pendler vil jeg absolutt anbefalte denne. Det eneste som er mer praktisk for slikt bruk er kanskje en stor og god scooter. Her får du mye for pengene og med kjent Honda-kvalitet, og fem års garanti, vil du ha en trygg og god motorsykkel i mange år. Jeg synes også den ser bra ut og du får den i følgende fargealternativer; Glint Wave Blue Metallic, Grand Prix Red, Mat Ballistic Black Metal, Pearl Glare White.

Ny og modene frontlykt med LED-teknologi.

Tekniske data:

  • Motor: To-sylindret væskekjølt parallell-tvin, 745 ccm,
  • Effekt: 58,6 hk (43.1 kW)
  • Dreimoment: 69 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel 41 mm
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme: Stål
  • Dekk foran: 120/70 ZR 17″
  • Dekk bak: 160/60 ZR 17″
  • Akselavstand: 1527 mm
  • Våtvekt: 224 kg (m/DCT girkasse)
  • Setehøyde: 800 mm.
  • Tankvolum: 14,1 liter
  • Forbruk: 0,35 l
  • Pris: Fra 116.990.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.