Garmin Zumo XT – pålitelig og stabil

Garmin Zumo XT montert på min KTM 1290 SuperAdventure S
Garmin Zumo XT montert på min KTM 1290 SuperAdventure S

Denne sesongen har jeg testet å navigere med mobiltelefon og diverse app-er, og med en Garmin Zumo XT.

Garmin Zumo XT montert på Zero SR/S
Garmin Zumo XT montert på Zero SR/S

Det største fordelen med å bruke mobilen er definitivt prisen. Jeg prøvde flere app-er, men fant Osmand som den mest brukervennlige og som passet best til mine behov.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Med tanke på hvis uhellet skulle være ute foretrekker jeg å ha mobiltelefonen i lomma. Derfor gikk jeg gikk til innkjøp at en ekstra mobiltelefon til navigering, men fant ganske raskt ut at den ikke var lyssterk nok i sterkt dagslys. Det finnes mer lyssterke telefoner enn den jeg gitt til anskaffelse av, men isteden for å kjøpe nok en telefon ville jeg prøve en GPS-enhet fra Garmin.

Les: Mobilen som veiviser

Jeg har tidligere kjørt med en Garmin Zumo 595 og var egentlig ganske fornøyd med den, men den fulgte med da jeg solgte min forrige motorsykkel i våres. Etter litt prøving og feiling med telefon og ulike app-er valgte jeg å kjøpe en ny Garmin Zumo XT.

Klønete kartprogram

En av grunnene til at jeg testet ulike app-er via telefon er at Garmins kartprogram Base Camp som brukes til planlegging på PC eller Mac er gammeldags. Denne programvaren hører –etter min mening– hjemme på et museum. Jeg har omsider lært meg programmet, men jeg synes på ingen måte Base Camp er intuitivt eller enkelt å bruke. Jeg liker å sitte foran min Mac og planlegge turene jeg skal på, og dette kan man gjøre veldig detaljert i Base Camp. Her kan du også velge om du vil lage rute eller spor. Spor er avgjørende om du skal ut dit hvor asfalten aldri når. Når man har laget ruta i Base Camp er det enkelt å legge ruta inn på enheten.

Garmin Zumo XT er vesentlig forbedret fra modellen jeg brukte tidligere. Skjermen er kontrastrik, stor og lyssterk nok i alle lysforhold. Skjermen måler 6,8 x 13,9 (5,5 tommer) centimeter og har en oppløsning på 1280 x 720 pixler. Det jeg ikke er like begeistret for er at overflaten på skjermen er blank. I sterkt sollys kan refleks fra skjermen av og til være generende, men jeg forstår hvorfor Garmin har valgt å bruke en blank skjerm. For å få gode nok kontraster må skjermen være blank.

Brukervennlighet

Når det er nevnt er selve Zumo XT-enheten veldig enkel og intuitiv å bruke. Denne ble blant annet godt brukt da jeg kjørte fra Lindesnes til Nordkapp i sommer. Jeg hadde plottet ut de første etappene i Base Camp hjemme, men underveis lagte jeg rutene rett på enheten. Siden jeg på denne turen kjørte en elektrisk motorsykkel var det viktig å vite nøyaktig hvor langt det var til neste ladestasjon for å unngå uønsket rekkeviddeangst.

Brukevennligheten på Zumo XT er veldig bra og toutch-skjermen er enkel å betjene med hansker på. Du kan koble den opp mot mobiltelefonen, og få opp sanntidsinformasjon om kø, stengte veier og veiarbeid opp på skjermen under kjøring med appen Garmin Drive. Dette er en forbedring jeg dro nytte av flere ganger denne sesongen. Har du en kommunikasjonsenhet på hjelmen kan du også få veibeskrivelsen på øret, hvilket kan være praktisk. Siden man kan koble denne enheten opp mot ditt lokale hjemmenettverk er det også enkelt å oppdatere kart og programvare.

Under kjøring liker jeg å ha enkelte data lett tilgjengelig. Jeg ønsker å ha informasjon om hvor langt det er til neste viapunkt, hvor langt det er til bestemmelsesstedet og høyde over havet uten å trykke på noen knapper eller bla i menyer. Denne informasjonen omtales som tripdata og vises på høyre side av skjermen, hvis ønskelig. Her kan du legge inn de parameterne du måtte ønske.

Høyde eller breddeformat

Du kan selv velge om du ønsker å bruke enheten vertikalt eller horisontalt. Jeg har montert min enhet på sykkelen med et originalt feste –såkalt Power Parts– fra KTM, og siden dette festet monteres over TFT-skjermen er det naturlig at enheten brukes horisontalt.

Siden jeg skulle kjøre fra Lindesnes til Nordkapp på en motorsykkel som ikke var min måtte jeg kjøpe et ekstra feste for motorsykkel som ble montert på styret på Zero-en jeg brukte. Festet bestilte jeg sammen med enheten direkte fra Garmin.

Plasseringen ble ikke like bra som på min egen motorsykkel, men fungerte likevel bra. På min egen MC har jeg strukket kabler til batteriet slik at enheten alltid får strøm. Zumo XT har, slik som på de øvrige modellene, et eget oppladbart batteri. I motsetning til Zumo 595 som jeg tidligere hadde varer batteriet på XT-en mye lenger. Hvilket er avgjørende hvis man for eksempel camper. Da er det lettere å plotte inn neste dags rute uten å være tilkoblet en strømkilde. Holdbarheten på batteriet oppgis til å være inntil 6 timer på en lading og cirka 3,5 timer med full bakgrunnsbelysning.

Den siste tiden har det ikke vært så mye reising til utlandet, men tidligere har jeg brukt min Garmin-enhet i leiebiler og på andre motorsykler. I esken følger det med motorsykkelbrakett og festeanordning, strømkabel for motorsykkel, sugekoppbrakett for bil, strømkabel for bil, lade/datakabel og instruksjonsbok.

Bortsett fra det historiske kartprogrammet må jeg si meg veldig fornøyd med enheten. Kvaliteten ser ut til å være bra og jeg trenger ikke bekymre meg for at den ikke tåler vann. Både denne og den forrige navigasjonsenheten fra Garmin har blitt utsatt for utallige regnskurer uten å ta skade av det.

Pris 5.749.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *