Multistrada_redigert-18
Multistrada_redigert-17
Multistrada_redigert
Multistrada_redigert-20
Multistrada_redigert-16
Multistrada_redigert-15
Multistrada_redigert-8
Multistrada_redigert-9
Multistrada_redigert-10
Multistrada_redigert-11
Multistrada_redigert-12
Multistrada_redigert-13
Multistrada_redigert-14
Multistrada_redigert-7
Multistrada_redigert-5
Multistrada_redigert-4
Multistrada_redigert-3
Multistrada_redigert-2
Multistrada_redigert-19
previous arrow
next arrow
Shadow

Med nye Multistrada V4S har Ducati kommet enda et hakk nærmere en perfekt allround-motorsykkel.

Tekst: Rolf W. Martinsen, Foto: Freddy Samson Fagerheim og Rolf W. Marthinsen

Jeg må innrømme at jeg alltid har vært svak for røde motorsykler fra Bologna i Italia. Når vi skriver tester skal de være subjektive, men kritiske. Derfor er det viktig å innrømme at jeg tidligere har vært i besittelse av en 2016 modell Ducati Multistrada 1200 S. Denne kjøpte jeg ny hos Løvaas Motor i Holmestrand hvor jeg også har fått låne denne demosykkelen.

Les flere tester her

Her kan du se en video vi har laget fra testturen.
Ducati Mukltistrada V4 S
Foto: Rolf W. Marthinsen

Jeg var glad i Multistrada-en, men gikk over til en annen type motorsykkel da interessen for gruskjøring tok overhånd. Selv om jeg med min 2016-modell faktisk hadde høye løft på crossbane, og ganske mange mil på grus ble den for tung å håndtere på de mest ekstreme turene. Derfor valgte jeg en noe lettere sykkel.

Nye Ducati Multistrada V4 – viker fra DESMO-prinsippet

For å lokke flere inn i Adventure-segmentet lanserte Ducati i 2016 en enduroversjon av Multistrada. En motorsykkel som kanskje ikke ble den store salgssuksessen for det norske markedet. Nye Multistrada V4 kommer i to versjoner V4 og V4S, og ikke lengre i enduro-versjon. Likevel markedsfører Ducati denne som en Adventure-sykkel som kan tas med på grusveier. I motsetning til min 2016-modell har nye Multistrada 19 tommers framhjul som skal gjøre den mer morsom på løst underlag.

Ny motor

Det er mye som er spennende med nye Multistrada V4. Hvis vi begynner med motoren så har Ducati denne gang brutt med prinsippet om tvangsstyrte ventiler (DESMO). Motoren til nye Multistrada V4 har fjærer som sørger for returen på ventilene. Fordelen med dette er at serviceintervallene blir lengre. Hovedservice foretas dermed ikke før hver 60.000 kilometer. Hvilket er gode nyheter for den som kjører mye. Den 1158 kubikk store motoren yter hele 170 hester og har et dreiemoment på 127 Nm. Og med en tørrvekt på kun 215 kilo kan jeg forsikre deg at dette går unna. Motoren har mye krefter gjennom hele registeret og de to ekstra sylindrene merkes spesielt når man kjører med lavt turtall. Motoren har langt mindre vibrasjoner på lavt turtall enn L-tvin motoren som ble brukt tidligere. Du lurer kanskje på om motoren låter som en Ducati nå som den har fått fire sylindere. Euro 5-kravene preger alle nye motorsykler, og nye Multistrada er derfor lavælt, men den spesielle tenningsrekkefølgen sørger for at motoren likevel låter som en Ducati.

Ducati Multistrada V4S
Den nye TFT-skjermen har farger og med hjelp av telefonen kan du bruke den som kartplotter. Foto: Rolf W. Marthinsen

Ergonomi

Når jeg setter meg på nye Multistrada V4 reagerer jeg på det høye og brede styret. Om det er bredere enn på tidligere modeller er jeg fremdeles litt usikker på, men det brede styret gir i hvert fall god følelse av kontroll. Jeg er godt kjent i området rundt Holmestrand og bestemmer meg for å finne de gode veiene med en gang. Knevinkelen er cirka 90 grader og jeg får god kontakt med bakken når jeg står rolig. Setet føles mykt og behagelig og gir god støtte til rumpa. Når jeg trykker på startknappen svarer motoren momentant og lyden fra denne V4-eren er noe for seg selv. Ved rolig kjøring gjennom et boligfelt summer motoren rolig under meg og det er ingen generende vibrasjoner på lavt turtall. Kjøreergonomien er svært behagelig og jeg finner mag raskt tilrette på denne motorsykkelen.

Ducati Multistrada V4 S
Visst tar Ducati Multistrada V4 seg godt ut i kveldslyset. Foto: Freddy Samson Fagerheim

Endelig er det slutt på 60-sonen og Multistrada-en og jeg er klar for litt svinger. Jeg girer ned et hakk for å kjenne litt på draget i motoren, og wow! Her er det krefter i bøtter og spann og jeg nærmer meg raskt noen gode svinger. Motorsykkelen kjennes veldig godt balansert og legger seg lydig ned på min minste kommando. Når jeg ser utgangen av første sving drar jeg litt på og gliset kommer like fort som akselerasjonen. Selv om det er noen år siden jeg kvittet meg med min Multistrada er det noe kjent med kjøreegenskapene. Jeg kan ikke helt forklare hva det er, men det kjennes litt som å komme hjem. Antakelig er det sittestillingen. Jeg blir raskt varm i trøya og må konsentrere meg om å ikke kjøre for fort. Det blir jo krise om jeg mister førerkortet.

Semiaktiv fjæring

Ducati Multistrada V4S
Foto: Rolf W. Marthinsen

V4S har –i motsetning til den ordinære Multistrada V4– semiaktiv fjæring. Testsykkelen (V4S) har Ölins dempere foran og bak og fire kjøremoduser; Urban, Touring, Sport og Rain. I tillegg til de forhåndsprogrammerte kjøremodusene kan man lett legge inn verdier om du har med passasjer eller bagasje. Dette gjøres enkelt via joystick og brytere på styret. I undermenyene til hvert kjøremodus kan du også legge inn dine egne preferanser dersom du ikke er fornøyd med fabrikkoppsettet. Fjæringen er presis og det virker nesten som denne motorsykkelen trives bedre jo verre underlaget er. Telehiv og ujevnheter i veien er ingen utfordringer og jeg må derfor finne en grusvei for å teste hvordan denne motorsykkel oppfører seg på løsere underlag.

Kjørestillingen er behagelig også når man står i fothvilerne. Selv om motorsykkelen er stor og massiv føles det på ingen måte ubehagelig å kjøre enkle grusveier med denne. Siden dette er en lånesykkel skal jeg ikke strekke strikken for langt. Jeg lar være å prøve den på enda dårligere underlag, men jeg tror denne motorsykkelen tåler langt dårligere veier enn den grusveien jeg fant.

Ducati Multistrada V4S
Foto: Rolf W. Marthinsen.

Aerodynamikk

På vei hjem tar jeg en liten avstikker ut på motorveien for å teste hvordan nye Multistrada V4 er å kjøre i motorveihastighet. Ducati har brukt mye tid i vindtunnel når de har utviklet denne modellen og kåpen skal nå være bedre aerodynamisk enn noen gang. Vindskjermen er også ny og jeg ble overrasket hvor lite støy jeg fikk hjelmen i 110 kilometer i timen. Vindskjermen kan enkelt betjenes med en hånd under kjøring, og i øverste stilling kjennes det behagelig. Jeg tror jeg kunne greid mange mil på motorvei med denne.

Nye Multistrada V4 er spekket med elektronikk og på motorveien er det to ting som gjør kjøringen mer sikker og behagelig. Med hjelp av to lamper i speilene, og en sensor bak, varsler motorsykkelen om kjøretøy i blindsonen. Slike sikkerhetstiltak heier vi på. Den andre egenskapen er adaptiv Cruise Control, og dette er noe jeg virkelig kunne blitt vant til. Den adaptive Cruise Control-en oppleves som trygg og avpassing av farten er myk og behagelig.

Spennende elektronikk

TFT-skjermen måler fem tommer, er i farger og har sort bakgrunn. Her finner du det meste av informasjon med hjelp av knapp til kjøremoduser, og joystick-en på venstre håndtak. Som på Panigale får turtelleren en god og tydelig plassering. Nye Multistrada har Traction Control, Wheelie Control og ABS som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har. I tillegg til alle disse fantastiske hjelpemidlene kan du også koble mobiltelefonen din opp mot motorsykkelen, og få opp en kartaplikasjon i displayet, slik som på nye BMW R 1250 RT. På tanken finner jeg også et praktisk oppbevaringsrom hvor man kan legge mobiltelefonen.

Denne motorsykkelen er svært presis og den nye rammen, som benytter selve motoren som en del av konstruksjonen, er stiv og gir motorsykkelen svært presis adferd. Sammen med gode dempere har man alltid følelse av god kontroll. Bremsene er levert av Brembo og foran finner vi to semiflytende skiver som måler 320 millimeter. For å knipe disse finner vi to Monoblock kalipere med fire stempler hver seg. Bak finner vi en skive på 265 millimeter og en kaliper med to stempler. Dekkene som Ducati har forsynt denne motorsykkelen med er Pirelli Scorpion Trail 2. Disse sitter godt på asfalt, men dersom du har planer om lange dager på grusveier ville jeg nok valgt andre dekk. Selv om denne motorsykkelen har et 19 tommer stor framhjul er den likevel leken og presis i svingene.

Nye Ducati Multistrada er virkelig en motorsykkel man kan pakke for lange turer uten å bekymre seg over hvordan veistandarden er. Sittestilling og alle hjelpemidler sørger for god komfort over tid og det finnes krefter i massevis. Den nye motoren levere varene så det holder og gir motorsykkelen er svært behagelig gange. Det meste er bra, men det er en liten ting jeg har å utsette på denne motorsykkelen, og det er bensinforbruket. Oppgitt gjennomsnitts forbruket skal være 0.65 liter per mil, men da tror jeg du skal være ganske forsiktig på rulla. Når det er nevnt tror jeg du får mye moro for pengene dersom du skulle går til anskaffelse av et eksemplar.

Tekniske data Ducati Multistrada V4S:

  • Motor: V4 Grandturismo, 1158 ccm, væskekjølt
  • Effekt: 170 hk (125 kW)
  • Dreimoment: 125 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Semiaktiv Ducati Skyhook Suspension
  • Demper bak: Monoshock, semiaktiv Ducati Skyhook Suspension
  • Ramme: Aluminium monocoque
  • Dekk foran: Pirelli Scorpion Trail 2 120/70 ZR 19″
  • Dekk bak: Pirelli Scorpion 170/60 ZR 17″
  • Akselavstand: 1567 mm
  • Tørrvekt: 215 kg
  • Setehøyde: 840 – 860 mm.
  • Tankvolum: 22 liter
  • Forbruk: 0,65 l pr. mil (oppgitt av fabrikanten)
  • Pris: Fra 290.000.-

2 thoughts on “Ducati Multistrada V4S – adventure-sykkel i særklasse

  1. Takk for tester av BMW RT og Ducati Multistrada – masse flott teknikk her!
    Men hvordan er egenskaper og komfort med 2 voksne mennesker i midten av 60 åra på plass?
    Vi er begge rundt 180 cm høye, veier til sammen rundt 170 kg i full mc-mundur og er romslig bygd.
    Har med oss fullt campingutstyr og kjører fort 50 – 60 mil om dagen når vi er på tur og rundt 25000 km i sesongen.
    I dag bruker vi helst vår 1983 Yamaha Royal Venture XVZ12 med spesialtilpasset Corbin sete på langtur. Da kan passasjer sove når tempo og vei tillater dette.
    Er det kun GoldWing / Harley av moderne sykler som passer oss gamlisser?

    1. Hei Petter!
      Jeg vil tro at RT-en kan fungere til dere to, men BMW har flere alternativer. For eksempel K 1600 GTL kan være et enda bedre alternativ. Her sitter passasjer slik som f.eks på en Goldwing eller på en HD Ultra.
      Rolf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *