Ducati Multistrada 950 S – et fullgodt alternativ

Er du ute etter en adventure-mc, men ønsker ikke å tømme kontoen helt? Da kan Ducati Multistrada 950 S være et bra alternativ.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

950_ferdig_web-8
950_ferdig-5
950_ferdig
950_ferdig-3
950_ferdig-2
950_ferdig_web-7
950_ferdig_web-6
950_ferdig_web-5
950_ferdig_web-4
950_ferdig_web
950_ferdig_web-2
950_ferdig_web-3
previous arrow
next arrow
Shadow

Ducati Multistrada har kommet i ymse varianter siden 2003. Siste skuddet på stammen er Multistrada V4. En spennende, men relativ dyr motorsykkel. Den langt rimeligere 950-en så dagen lys i 2017 og har på mange måter kommet i skyggen storebrødrene 1200, 1260 og nå V4. Jeg har fått låne et eksemplar av 950 S av Løvaas Motor i Holmestrand og det skal bli spennende å få noen mil på denne.

Les flere tester her

Video fra testturen.

Det er tidlig på sesongen og asfalten er ennå kald så det er best å ta det litt rolig. Førsteinntrykket er ikke til å ta feil av. Når man setter seg på en Ducati Multistrada så sitter du godt. Det brede styret, den komfortable sadelen og avstanden mellom setet og styret er perfekt om du er på størrelse med meg. Sist jeg målte høyden var jeg 180 centimeter på strømpelesten. Knevinkelen er litt under 90 grader og den oppreiste sittestillingen tilsier at du kan tilbringe mange timer i denne sadelen.

950 S er svært stille meg original lyddemper, men på lange turer -som denne er bygget for- kan jo det være behagelig. Akselerasjonen er det ingen til å utsette på og før jeg vet ordet av det er jeg oppe i en anstendig hastighet. Det er to ting jeg vil løfte fram om denne motorsykkelen. Det første er styregeometrien. Denne sykkelen er særdeles lettkjørt. Den legger seg ned i sving på den minste kommando og alt går veldig udramatisk for seg. Det andre er den semi-aktive fjæringen Ducati Skyhook Suspension (DSS). Denne motorsykkelen har alt som sine større konkurrenter har, men koster cirka 100.000 mindre.

Kjøreegenskaper i særklasse

Ducati Multistrada 950 S
Ducati Multistrada 950 S har god styregeometri og demperoppsett i særklasse.

Jeg finner noen gode svinger og ønsker å finne ut av hva denne italieneren har å by på. Og jada! Når jeg byr opp til dans er den lett på hjulene. Svingene går lekende lett. Bittelitt kontrastyring og den legger seg lydig ned. Akselavstanden er på 1594 millimeter og stuket på forstillingen er på 25 grader. Sammen med en presis svingarm som holder bakhjulet på plass føles dette helt riktig. Vekten er heller ikke avskrekkende. 230 kilo ferdig tanket er absolutt innafor. Smilet kommer under hjelmen og jeg kan konstatere at dette blir en bra dag på jobb. Det føles trygt å legge seg godt ned og DSS-fjæringen sørger for god bakkekontakt til enhver tid. S-modellen har fire kjøremoduser. Jeg begynner i Touring, men går over til Sport. Med et par tastetrykk får motorsykkelen en helt annen karakter. Motoren endrer karakter og demperne blir stivere. Det var morsomt i Touring-mode, men i Sport svarer den definitivt til forventningene. Returen på fjæringen er lynkjapp og nå sitter svingene akkurat som jeg hadde håpet. Semiaktiv fjæring har mange fordeler og som regel finner vi slik fjæring kun på toppmodellene. 950-en er vesentlig billigere enn V4, men kan likevel by på svært spennende kjøreopplevelser.

Motor og gir

Motoren lyder navnet Testastretta L-tvin. Volumet er på 937 kubikk, yter 113 hester og har et dreiemoment på 96 Nm. Det er absolutt nok og bør være holde til passasjer og oppakning også. Ved 3000 – 3500 omdreininger per minutt gir motoren fra seg litt vibrasjon og det virker som den ikke trives så godt i denne delen av registeret. Bortsett fra det leverer den mer enn nok når du måtte ønske. Maks dreiemoment oppnås ved 7750 omdreininger per minutt.

Ducati er kjent for DESMO-prinisppet. Det vil si tvangsstyrte ventiler. Selv om de har veket fra dette på nye Multistrada V4, har de øvrige modellene fremdeles ventiler som styres etter DESMO-prinsippet. Likevel er ikke service-intervallene avskrekkende. Vanlig service foretas på 15.000 kjørte kilometer og hovedservice -med ventilsjekk- tas på hver 30.000 km.

På 950 S er kvikkskifter standard, hvilket byr på effektive girskift uten å bruke clutchen. Når jeg ikke bruker kvikkskifteren hendte det et par ganger at jeg ikke fikk den i riktig gir. En gang på vei til tredje gir og en gang til fjerde gir. Dette tror jeg vil være annerledes når man blir bedre kjent med sykkelen. Multistrada 950 har slipper-clutch og jeg kan lett bruke en eller to fingre på hendelen.

Langturmaskin

Testturen foregikk uten vesker, men skal du på langtur med en slik får du kjøpt pene originale vesker. Du behøver ikke å montere stygge festeanordninger som ødelegger de vakre italienske linjene. Sidevesker -og kanskje en bag på tvers over- vil være null problem for denne motorsykkelen. Du finner selvfølgelig også et 12-volts uttak hvor du kan lade mobilen mens du er på farten, og du finner det meste av informasjon i det delikate TFT-displayet. Jeg sitter godt beskyttet fra vinden og vindskjermen kan lett justeres opp eller ned med et enkelt grep.

Bremsene er av kjent Brembo-kvalitet. Foran finner vi to skiver med en diameter på 320 millimeter. Disse knipes av kalippere med fire stemler hver seg. Bak finner vi en skive på 265 millimeter og en kalipper med to stempler. Dekkene som står på sykkelen når den trilles ut fra fabrikken er Pirelli Scorpion Trail 2. Disse sitter godt på fast underlag, men fungerer også tilfredstillende på grus.

Sikkerhet

Ducati har ligget langt framme de siste årene med ny teknologi som gjør det sikrere å være motorsyklist. 950 S har ABS som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har i svingene. Den har Tracktion Control (DCT), kurvelys, Viehicle Hold (VHC) for å nevne noe.

Multistrada har et karakteristisk utseende som er lett å kjenne igjen.

Det fem tommer store TFT-displayet er i farger og plasseringen gjør at du ikke må rette blikket langt vekk fra veien. I starten oppleves det som mange knapper å forholde seg til, men når man kommer litt inn i det betjenes funksjonene intuitivt enkelt med knapper ved venstre håndtak.

Hovedlampen er laget med LED-teknologi og gir rikelig med lys under alle forhold. Blinklysene slår seg av selv etter du er ferdig med svingen og med VHC går bakkestarten som en lek.

Ergonomi

Jeg har vært inne på sittestillingen tidligere, men når man setter seg på en Multistrada er sittestillingen gjenkjennende. Nå har jeg riktignok eid en Multistrada selv tidligere, og når jeg setter meg på denne som er flere år nyere er det liksom som å komme hjem. På en bra måte, hvis du forstår hva jeg mener? Jeg kan ikke helt forklare hvorfor det føles slikt. Det brede styret sammen med plassering av fothvilere og hvordan setet er utformet er også på denne mindre utgaven helt perfekt. Jeg sitter oppreist, men litt foroverlent. Sittestillingen er behagelig over tid samtidig som den innbyr til aktiv kjøring.

Etter en kort tur ut på motorvei svinger jeg igjen av for å finne noen utfordrende svinger. Veien jeg har funnet har mye telehiv, men fjæringen tar unna slik at heller ikke dette føles ubehagelig. Når man bytter kjøremoduser kommer det opp data om hvordan fjæringen er satt opp. Disse parameterne kan du selv påvirke. Jeg velger litt mer forspenning i Sport-mode for å sjekke om dette fungerer. De krappe svingene kommer på løpende bånd og dette føles lekende lett. Sykkelen føles nå stivere og enda mer presis får den kjøres hardt i svingene.

Multistrada betyr direkte oversatt; flere veier. Som sine konkurrenter har også Ducati forsøkt å lage en motorsykkel som dekker de aller fleste behov. I tillegg til sportslige svingegenskaper og langturegenskaper skal denne motorsykkelen også kunne brukes på dårlige grusveier. Derfor måtte jeg finne en passene grusvei for å se om dette stemmer. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle dette en terrengmotorsykkel, men moderate grusveier er intet problem. Det føles bra å stå oppreist under kjøring, og selv om det er en stor motorsykkel har jeg god kontroll på løst underlag.

Ducati Multistrada 950 S
Denne utgaven i fargen hvit, svart med rød ramme er blitt veldig populær.

Hvorfor 950 S

Det er fort gjort å bruke mye penger på motorsykkel, og mange med meg skulle ønske vi hadde flere MC-er i garasjen. Skal du ha en motorsykkel som dekker de fleste formål og som ikke er alt for dyr vil jeg absolutt anbefale Ducati 950 S. Du undrer kanskje på om også 950-en kommer til å likne mer på nye Multistrada V4 etter hvert. 21-modellen har ikke endret seg vesentlig siden den kom i 2017, og sannsynligheten for en oppgradering de neste årene er nok stor. Uten at vi kan si noe om dette på nåværende tidspunkt. Jeg vil si at Ducati Multistrada 950 S er et fullgodt rimelig alternativ til de største modellene i Adventure-klassen. Jeg er ganske sikker på at du vil trives med denne også om du er en som ønsker å pakke for lange turer med camping over flere dager. Er du mer stedbundet vil den også være perfekt til korte morsomme dagsturer uten vesker.

Tekniske data:

  • Motor: Testastretta L-tvin, 937 ccm, væskekjølt
  • Effekt: 113 hk (83 kW)
  • Dreimoment: 96 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Semiaktiv Ducati Skyhook Suspension (DSS)
  • Demper bak: Monoshock, semiaktiv DSS
  • Ramme: Trellis
  • Dekk foran: Pirelli Scorpion Trail 2 120/70 ZR 19″
  • Dekk bak: Pirelli Scorpion 170/60 ZR 17″
  • Akselavstand: 1594 mm
  • Tørrvekt: 207 kg
  • Setehøyde: 840 – 860 mm.
  • Tankvolum: 20 liter
  • Forbruk: 0,55 l pr. mil (oppgitt av fabrikanten)
  • Pris: Fra 212.000.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.