Brukttest: BMW K 1600 GT

Skal du på skikkelig langtur og kanskje ha med deg en person bakpå ville jeg seriøst vurdert BMW K 1600 GT, eventuelt GTL-versjonen.

k1600_web
k1600
k1600-6
k1600_web-2
k1600-4
k1600-5
k1600-2
k1600-3
k1600-7
previous arrow
next arrow
Shadow

Å kjøpe ny motorsykkel har sine fordeler, men koster sitt. Med å kjøpe en pent brukt MC kan du spare ganske mange tusenlapper. Du får kanskje en motorsykkel uten garanti, men til gjengjeld kan du få med mye ekstrautstyr og likevel mye motorsykkel for pengene. Tar du et søk på finn.no eller en tur til din nærmeste MC-forhandler finner du mange flotte motorsykler som ikke har alt for mange kilometer på telleren.

Les flere tester her

Jeg fikk i oppdrag av en kamerat i Trondheim om å være hans «øyne» da han skulle kjøpe en BMW K 1600 GT privat. Eksemplaret så bra ut, motoren gikk som en klokke og på kilometertelleren kunne jeg lese av litt i overkant av 24.000 kjørte kilometer. Det endte med et salg hvor både selger og kjøper var fornøyde.

Med stor og god kåpe sitter men godt beskyttet på denne
Med stor og god kåpe sitter men godt beskyttet på denne.

I tillegg til å ha et kritisk blikk på den flotte motorsykkelen fikk jeg også oppdraget med å hente den i Solbergelva, utenfor Drammen. Derfra skulle jeg og kjøre den til Horten, for videre transport til Trondheim på henger. Så hvorfor ikke teste denne motorsykkelen i samme slengen.

BMW K 1600 GT og GTL er en gamle modeller som ikke har vært vesentlig endret siden 2011. De var ment til å erstatte K 1200 LT og skulle ta opp kampen mot Hondas Goldwing. GT-versjonen er litt mer sportslig enn GTL-versjonen. Den største oppgraderingen kom i 2018 da den fikk revers. Ellers ser den ganske lik ut i dag som den gjorde for ti år siden.

Eksemplaret som byttet eier denne gang ble solgt ny i Tyskland i 2016 og importert til Norge av forrige eier til Norge. En av fordelene med å kjøpe privat er at man kan danne seg et inntrykk av hvordan forrige eier er som person, og jeg fikk et svært positivt inntrykk.

Kalendere viser 18. mars og gradestokken viste fem grader da jeg kjørte hjemmefra, men jeg er godt kledd og på denne sykkelen sitter man godt beskyttet mot vinden.

Nesten som ny

BMW K 1600 GT tar seg godt ut på de fleste bilder
BMW K 1600 GT tar seg godt ut på de fleste bilder.

Førsteinntrykket er upåklagelig. Motorsykkelen virker tight og fin. Dempere, bremser og styregeometri er det ingen ting å utsette på. Med sine 334 kilo har vi med en tung motorsykkel å gjøre, men med lav sittehøyde er den likevel lett å håndtere. Vel og merke hvis man ikke skal dra den bakover. I motsetning til nyere modeller (fra 2018 og oppover) er dette eksemplaret ikke utstyrt med revers, noe jeg vil tro er en fordel. Uten revers kreves det litt mer planlegging i forhold til parkering.

Når jeg får den opp i litt fart er det meste som nevnt om vekt allerede glemt. For det er en opplevelse å kjøre denne, og første del av test-turen ble kjørt sørover på motorvei. Så langt det lar seg gjøre, gjør jeg det meste for å unngå motorvei med motorsykkel, men skal du likevel ut på fire-felts vei dette motorsykkelen å gjøre det med. Sammen med den heldekkende kåpen sørger den elektriske vindskjermen for god beskyttelse mot naturlovene, også i høye hastigheter. At den er elektrisk gjør det enkelt å finjustere hvor mye vind du vil ha i hjelmen.

Krefter i massevis

Seks-tallet viser elegant fram hvor mange sylindre denne motoren har
Seks-tallet viser elegant fram hvor mange sylindre denne motoren har.

Den seks-sylindrede motoren jobber lett, og i sjette-gir ligger jeg og kruser på lavt og behagelig turtall i 110 kilometer i timen før jeg svinger av til litt mer spennende veier. De 160 hestene som motoren yter ligger ikke på latsiden. Akselerasjonen er imponerende til tross for vekten. Med sine 175 Nm er bunndraget så solid at man nesten nesten glemmer å gire ned ved lave hastigheter. Motoren yter denne motorsykkelen rettferdighet. Selv om dette er en touring-sykkel er det ikke noe å utsette på kreftene. Komforten innbyr til langkjøring, men den er også med på leken når jeg byr opp til dans.

Jeg finner noe fine svingete veier, men må dessverre holde et øye med klokken. Jeg har en avtale litt senere og her er det fort gjort å glemme seg.

Denne utgaven av K 1600 GT er ikke utstyrt med kvikkskifter, men girkassen er presis og girskiftene går lekende lett. Det eneste som minner om at dette ikke er en ny sykkel er clutchen. Den gir noe vibrering, spesielt ved nedgiring. Dette er imidlertid lite å bekymre seg over, clutchen virker ellers som den skal.

Det er noe helt eget å kjøre en motorsykkel med seks sylindre. Den fine summingen og litt maskuline brummingen når jeg gir på forsterker en allerede god kjøreopplevelse.

Leken tross størrelsen

Den tar svingene som en lek. Jeg utforsker de fire kjøremodusene og liker meg godt i Sport-modus. Selv om dette er en tung langturmaskin kan du likevel kjøre aktivt i svingene med denne. Jeg finner mye telehiv og tar det litt ekstra pent i de svingene jeg ikke har full oversikt gjennom. Med mye telehiv finner jeg Dynamic-mode som et godt alternativ. Det er ennå tidlig på sesongen og jeg vil nødig i bakken på en lånt sykkel. Flere plasser renner det vann ut i veibanen og jeg er usikker på hvor mye tele det er i bakken, her jeg befinner meg, litt lenger inn i landet.

Med litt lett kontrastyring legger den seg villig ned tar meg trygt gjennom svingene. Det er lett å glemme at jeg har med en stor og tung touring-sykkel å gjøre, og jeg skulle gjerne tatt en lengre omvei.

To doble skiver foran vitner om god bremsekvalitet
To doble skiver foran vitner om god bremsekvalitet.

Selv om denne maskinen har rukket å bli fem år allerede er det lite som tyder på at jeg kjører en brukt motorsykkel. Bremsene tar mykt der de skal ta mykt og skrubber godt uten å riste når jeg bremser hardt. Foran finner vi to 320 millimeret store skiver som knipes av BMWs egenproduserte kalippere med fire stempler hver seg. Bak finner vi også en stor og solid skive på 320 millimeter og en kalipper med to stempler.

Demperne på K 1600 GT er av ypperste kvalitet. Foran vinner vi to støtdemperben som holder forhjulet på plass, i tillegg til en kraftig støtdemper i midten. Et system BMW har hatt god suksess med, og som de er alene om å ha. Vandringen på demperne foran er 115 millimeter, og bak er vandringen på 135 millimeter. Jeg kan ikke se noen lekkasje eller merke noe uvanlig med demperne selv om denne motorsykkelen ikke er ny.

God komfort

Sittestillingen er svært behagelig. Styret er ikke like bredt som på en adventure-sykkel, men bredt nok til å sørge for god kontroll og behagelig sittestilling. Sadelen er bred, passe hard og med god støtte til rumpa. Knevinkelen er cirka 90 grader for meg som måler 180 centimeter på strømpelesten. Jeg sitter litt foroverlent hvilket er bra når en skal kjøre litt aktivt. Selv om motorsykkelen er bred har jeg begge helene godt plantet i bakken når jeg står stille.

Instrumenteringen er oversiktlig og intuitiv
Instrumenteringen er oversiktlig og intuitiv.

Instrumenteringen er oversiktlig og menyene er lette å bla i med «hjulet» BMW har på venstre håndtak.

Den heldekkende kåpen gir god beskyttelse mot vær og vind og har to praktiske oppbevaringsrom. Det ene med uttak til mobillader. Dette ekesemplaret er også utstyrt med BMW originale navigasjon som har en svært god plassering, slik at sollys ikke så lett treffer skjermen. Plasseringen er også perfekt med tanke på at oppmerksomheten bør rettes mest mulig mot veien foran.

En ting jeg er usikker på er de fire knappene i kåpen på venstre side. Disse er plassert for langt ned til at jeg får lyst til å bruke dem. Mulig at dette er noe man kanskje kan venne seg til, men for for ukjente fingre blir det litt mye fomling.

Touring-egenskaper i særklasse

Den heldekkende kåpen gir god beskyttelse og har praktiske oppbevaringsrom.

Denne motorsykkelen er som skapt for langtur. Eksemplaret jeg testet var utstyrt med originale sidevesker og toppboks med integrert bremselys. Sideveskene er utstyrt med originale innervesker som gjør det hele enkelt når man skal ha med seg bagasjen fra motorsykkelen. I tillegg til å kunne ta med mye bagasje er sadelen romslig og gir god komfort til passasjer. Jeg kan levende se for meg en tur nedover på kontinentet, gjerne til alpene, med denne.

Dekk er alltid noe men bør sjekke dersom man kjøper brukt motorsykkel. Det er greit å vite at dekkene ikke er for gamle og dermed for harde til tillegg til generell slitasje. Dette eksemplaret var utstyrt med Continental dekk som fungerte svært bra.

Selv om det er tidlig vår og ikke akkurat sommerlig temperatur ble kjøreturen i hvertfall ikke kortere enn planlagt. Det er lett å trives i denne sadelen og det er på tide å komme seg hjem før kulda setter seg i kroppen. I den ideelle verden kan jeg godt se for meg en slik, ved siden av flere andre motorsykler, i en stor og oppvarmet garasje som er min.

Kort oppsummert vil jeg si at dette virker som et godt kjøp av en vellholdt motorsykkel. 24.000 kilometer er ikke mye på en motorsykkel som dette. Jeg tror at min gode venn vil ha en flott motorsykkel som vil bringe han på mange flotte turer denne og påløpende sesonger.

Ny -med dette utstyret- ville denne motorsykkelen kostet tett opp mot 400.000 norske kroner. Min venn fikk kjøpt denne sykkelen for 235.000 kroner, hvilket jeg mener er et fornuftig kjøp.

En fornøyd eier på sin første prøvetur.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *