BMW S 1000 R – et knivskarpt pressisjonsverktøy

bmw_redigert-2
bmw_s_1000_r
bmw_s_1000_r-12
bmw_s_1000_r-11
bmw_s_1000_r-10
bmw_s_1000_r-8
bmw_s_1000_r-7
bmw_s_1000_r-6
bmw_s_1000_r-5
bmw_s_1000_r-4
bmw_s_1000_r-3
bmw_s_1000_r-2
bmw_redigert
previous arrow
next arrow
Shadow

BMW S 1000 R har fått en betydelig oppgradering og en ansiktsløftning vi lett kan like, men det er langt fra bare utseende som er spennende med denne motorsykkelen

Tekst: Rolf W. Marthinsen, Foto: Bjørn Olav Vold og Rolf W. Marthinsen

BMW S 1000 R stylet med M pakke. Foto: Rolf W. Marthinsen

Når du starter nye BMW S 1000 R blir du raskt minnet om hvilken motorsykkel du har med å gjøre. Den umiddelbare responsen etter du har trykket på startknappen er ikke til å ta feil av. 165 arbeidsvillige hester er mer enn klare til min disposisjon. Demo-sykkelen er hentet ut fra Speed MC i Sandefjord, og jeg har et døgn på meg før jeg må levere den tilbake. Det vil si at jeg har svært liten tid å miste. Approps å miste; denne råtassen av en maskin skal man være litt ekstra forsiktig med, for her kan man lett miste lappen om man ikke følger med på speedometeret.

Etter noen få kilometer på motorveien brekker jeg av vestover for å finne litt mer spennende veier. Etter et område med lave fartsgrenser kommer svingene og endelig er jeg i gang.

Ergonomi

Sittestillingen er aktiv, hvilket vil si at knevinkelen er litt under 90 grader og man sitter litt fremoverlent, men ikke så mye at det er ubehagelig over tid. Den legger seg lekende lett ned på min minste kommando og smilet kommer allerede etter noen få svinger. Dette er nemlig en motorsykkel som innehar en god porsjon underholdningsfaktor.

Motoren er et kapittel for seg. Den fire-sylindrede rekkemotoren yter 165 hester når turtelleren viser 11.000 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment hentes ut litt lengre ned i registeret, nærmere bestemt ved 9,250 omdreininger per minutt. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva som er den direkte årsaken, men lyden fra motoren signaliserer at denne motorsykkelen er sint, skikkelig sint. Jeg tror det må være akrapovic-lyddemperen i titan som sørger for den herlige lyden. Motoren trekker godt gjennom hele registeret, men gir fra seg litt generende vibrasjoner ved pluss-minus 4.100 omdreininger, men det kan jeg godt leve med. Girkassen er presis og kvikkskifteren som demo-sykkelen er utstyrt med er kjapp, og gir nærmet sømløse girskift. Clutchen er utstyrt med anti hopping og betjenes lett med en eller to fingre.

Her er en video fra testturen vi hadde med BMW S 1000 R

Gode gener

Syklene i nakenklassen har ofte hentet sitt DNA fra sine mer fremoverlente søsken. BMW kunne godt hentet ut enda mer av denne motoren for å måle seg opp Kawasaki, Ducati og KTM, men har likevel valgt å begrense seg. Hvilket jeg tror er lurt, og 165 hester er mer enn nok for de aller fleste av oss. Denne skapningen veier jo tross alt ikke mer enn 208 kilo når alle væsker er fylt.

Ny og spennende LED-belysning. Foto: Rolf W. Marthinsen

S 1000 R krever ikke at du rager veldig høyt over bakken. Setehøyden er på beskjedne 830 millimeter. Det vil si at de fleste av oss vil ha helene godt plantet i bakken når man sitter overskrevs på denne. Hvis ikke kan du få kjøpt et sete som er lavere og da blir setehøyden 810 millimeter. Setet har behagelig polstring og er trukket i et materiale som gir akkurat passe friksjon mot min Gore-Tex kjøredress. Det opptimale vil kanskje være å kjøre i skinndress på denne, men jeg vil anta at friksjonen er den samme om man velger kjøreutstyr i skinn. Kjørestillingen gjør at jeg har god kontakt med sykkelen til enhver tid. Speilene er godt plassert, og jeg ser godt bakover uten å flytte på armene.

Raffinert elektronikk

BMW S 1000 R er selvsagt spekket med mye spennende elektronikk. Fire kjøremoduser, Rain, Road, Dynamic og Dynamic Pro hvor du kan legge inn dine egne parametere. I Dynamic Pro kan du også aktivere Launch Control om du har tenkt til å bli førstemann over startstreken.

Den første dagen var det strålende solskinn og tørre veier, men dagen etter kom regnet og jeg fikk dermed også testet programmet Rain. Denne modellen har ikke semiaktive fjæringer og modusene styrer dermed ikke karakteren på demperne. Den velkjente TFT skjermen som er brukt på flere andre BMW-modeller er også montert på denne. Med en seks-akset IMU-sensor tar ABS-systemet hensyn til hvor mye nedlegg man har, og sørger for at du ikke sklir av veien med hjelp av Traction Control. S 1000 R er utstyrt med full LED-lys pakke, og som tilvalg kan du få med Headlight Pro med blant annet adaptive kurvelys.

BMW S 1000 R er linjevakker og tar seg ut i de fleste settinger. Foto: Rolf W. Marthinsen
BMW S 1000 R har kjøreegenskaper i særklasse. Foto: Bjørn Olav Vold

Dempere og bremser

Etter kun kort tid i sadelen kan jeg kjøre litt mer aktivt i svingene. Det hele foregår udramatisk. Dempere og dekk sørger for god kontakt med underlaget til enhver tid. Rammen er ny og er den samme som brukes på S 1000 RR. Rammen er lett og stiv, hvilket gjør denne motorsykkelen svært presis under påkjenning.

Foran finner vi en opp-ned gaffel som måler 45 millimeter i diameter. Vandringen på demperne foran er på 120 millimeter. Bak finner vi en monoshock-demper med en vandring på 117 millimeter. Demperne er fullt justerbare.

En såpass hvass motorsykkel som dette krever ekstremt bra bremser, og BMW har utstyrt denne med sine egenproduserte komponenter. Foran finner vil to skiver på 320 millimeter og to kalipere som hver er utstyrt med fire stempler. Bak finner vi en skive som måler 220 millimeter og en flytende montert kaliper med ett stempel. Bremsene oppleves om svært bra ved hard nedbremsing og ved finjustering.

Foto: Rolf W. Marthinsen

Råtass

Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg synes det er svært undeholdende å kjøre motorsykler i nakensegmentet. De har ofte prestanda som en skikkelig RR-sykkel, men med mer oppreist kjørestilling blir de gjerne veldig lekene på mindre veier med mye svinger. Akselavstanden er 1450 millimeter og med 17 tommers hjul vil jeg plassere BMW S 1000 R hjemme i den kategorien jeg kaller tivoli-sykler. Gliset kommer lett under hjelmen når svingene blir mange og krappe.

På vei hjem første dag blir det mange svinger og etter hvert som jeg føler meg tilrette blir dette bare mer morsomt, men plutselig får jeg assosiasjoner fra da jeg var liten og måtte hjem for å spise middag. Det er nemlig på tide å møte fotografen for å ta kjørebilder.

Det ble en lang dag. Etter fotografering ble BMW-en parkert i garasjen og neste dag skulle den leveres i Sandefjord. Å kjøre E-18 nedover blir som å ha bind for øynene på en fotballkamp. Heldigvis finnes det alternative veier, og setter man av en liten halvtime ekstra blir det tivoli også på morrakvisten. Jeg tar turen via Re og Andebu før jeg omsider parkerer motorsykkelen utenfor forhandleren på Skolmar. Ole Petter Sørhaug kommer mot meg i det jeg går inn i butikken og spør hvordan turen var, og jeg kan ikke annet enn å glise. Dette er en motorsykkel som garantert gir kjøreglede om man kjører langtur eller en kort tur på svingete veier.

Som de øvrige BMW modellene virker S 1000 R solid og gjennomtenkt. Åpner du lommeboken litt ekstra når du skriver kontrakt kan den spekkes med Keyless, Carbon-pakke, M pakke, Shift Assit Pro og mye mer.

Testsykkelen jeg kjørte var spekket med diverse utstyr, blant annet med M pakke for å få det typiske BMW-utseende. Bortsett fra litt vibrasjon fra motoren har jeg lite å utsette på denne motorsykkelen. Dette er en perfekt motorsykkel for en som vil ha spennende turer på svingete småveier. Ergonomien er tiltalende og man kan lett tilbringe mange timer overskrevs på denne uten å bli sliten.

Tekniske data:

  • Motor: Fire-sylindret væskekjølt 999 ccm,
  • Effekt: 165 hk (121 kW)
  • Dreiemoment: 114 Nm
  • Fremdrift: Drev og kjede
  • Dempere foran: Teleskopgaffel 
  • Demper bak: Monoshock
  • Ramme:Aluminium
  • Dekk foran: 120/70 M/C 17″
  • Dekk bak: 190/55 M/C 17″
  • Akselavstand: 1450 mm
  • Våtvekt: 208 kg.
  • Setehøyde: 830 mm.
  • Tankvolum: 16,5 liter
  • Forbruk: 0,62 liter per mil.
  • Pris: Fra 210.000.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *