Vi har testkjørt:

R 18 serien har et unikt retro-design som oser av tysk kvalitet. Disse syklene er så vakre at man nesten lurer på om de er til for å kjøres.

r18_redigert
r18_redigert-3
r18_redigert-5
r18_redigert-16
r18_redigert-8
r18_redigert-15
r18_redigert-14
r18_redigert-13
r18_redigert-12
r18_redigert-11
r18_redigert-10
r18_redigert-9
r18_redigert-7
r18_redigert-6
r18_redigert-4
r18_redigert-2
previous arrow
next arrow
Shadow
R 18 B tar seg ut i de aller fleste omgivelser. Foto: Jon Klasbu

Med R 18-serien viser BMW at de mener alvor om å bli synlig i USA-markedet. Retro-linjer, amerikansk inspirasjon kombinert med tysk fineschmecker-finnish gjør disse syklene til en fryd for øyet. BMW Motorrad har studert egen historie svært nøye og har hentet frem fem typiske fellestrekk med modellen R 5 som første gang så dagens lys i 1936.

Tekst: Rolf W. Marthinsen, Foto: Jon Klasbu og Rolf W. Marthinsen

Det første fellestrekket er triangel tubular-rammen som gir motorsykkelen helt spesielle linjer sett fra siden. Det andre designelementet som er hentet fra R 5 er den nærmest trekantede formen på tanken, hvis man ser den fra siden. Den sorte fargen og hvite pin-stripes er også et retroelement som designene har lagt vekt på, og de to siste elementene er boksermotoren og en åpen kardang som vi kan se rotere når sykkelen er i fart. Allerede i 2019 begynte BMW Motorrad å markedsføre R 18 for det amerikanske markedet. Allerede før motorsykkelen var satt i produksjon, begynte BMW å publisere en videoserie på hele 18 episoder på YouTube, med tittelen The Bavarian Soulstory. Serien forteller historier om og med R 18, fra prototyp til ferdige modeller. Videoene legger vekt på urbant uttrykk og mye av filmingen foregår i USA.

BMW R 18 Bagger er et smykke av en maskin og nesten for fin til å kalles en Touring-sykkel, men det er nettopp det som er tanken med denne versjonen av R 18. Stor kåpe behagelig sadel, store vesker og stereoanlegg med høytalere levert av Marshal, slik at du kan ha det behagelig på langtur.

Denne gangen er det fotografen som skal utføre testen. Jon Klasbu har fått motorsykkel, nøkler og prøveskilter utlevert av Speed Motorcenter for å kjøre denne opp til Straand Hotel i Vrådal, et oppdrag han ikke ble spesielt lei seg for.

– Når en står rolig bør man helst ha litt kraft i armer og bein hvis du skal håndter denne sykkelen, men når du først har fått den av støtta og opp i fart er alt glemt. Den store Boxer-motoren tar godt tak og forsøker å vri sykkelen ut av hendene på deg i det den starter, og sørger dermed for at du virkelig er våken når du har trykket på startknappen. Når motoren først har startet legger den alle forhold til rette for lange avstander og nye opplevelser. BMW R 18 Bagger har det aller meste for å gjøre kjøreturen din så behagelig som mulig. R 18 finnes også i en Transcontinental versjon med stor toppboks hvis du trenger mer plass til oppbevaring, forklarer testfører Jon Klasbu.

Episode 12 av the Bavarian Soulstory.
Mye krom. Foto: rolf W. Marthinsen

Med et dreiemoment på hele 158 Nm som hentes ut allerede ved 3.000 omdreininger per minutt jobber de 91 hestene nesten uforstyrret av oppover eller nedoverbakker. Det store volumet sørger også for god motorbrems når du slipper taket på rulla.

Stor og tung

Når BMW bestemte seg for å lage R 18 gikk de helt i motsatt retning hva angår vekt og størrelse. Med en våtvekt på 398 kilo og en motor med et volum på 1,8 liter er R 18 Bagger en stor og tung motorsykkel. Heldigvis har produsenten utstyrt modellen med revers, for det er ikke helt enkelt å trekke denne bakover med litt helling. Men tyngdepunktet er lavt og den store brede motoren fungerer som en ballansestav og sørger for god stabilitet i alle hastigheter.

– Selv om den oppfyller Euro 5 støykravene er det fin lyd i motoren, ikke høylytt, men likevel grov i målet. Når jeg går på motorbrems smeller og poffer den litt, og det er jo morsomt. Den er svært komfortabel så snart hjulene er i gang og jeg sitter godt. Jeg er vant til å kjøre Harley til vanlig og liker at man sitter med bena langt frem, men de store sylinderne er likevel litt i veien. Jeg skulle gjerne hatt bena anda litt lengre frem. Til å begynne med fomler jeg litt med å finne girshalteren, og lurer litt på hvordan jeg skal få den i første gir. Etter hvert finner jeg ut av det og venner meg fort til giringen, men jeg skulle gjerne hatt litt mer plass til beina hvis det var mulig. Jeg turte ikke å legge beina på sylinderne da jeg ikke visste hvor varme disse ville bli under kjøring, forteller Jon.

Det store volumet sørger for et voldsomt dreiemoment. Foto: Rolf W. Marthinsen

Den 1802 kubikk cm store motoren yter 91 hester ved 4750 omdreininger per minutt. Kanskje ikke så mye tenker du som leser dette, men med et dreiemoment på hele 158 Nm allerede ved 3.000 omdreininger per minutt trekker denne motoren svært godt, og egner seg utmerket til landeveiskjøring med lavt og behagelig turtall. Som seg hør og bør på en stor Boxer-motor har denne også kardang. Kardangen skiller seg ut siden den ikke er innebygget. Clutchen er en tørrclutch som er presis og yter denne motoren rettferdighet.

R 18 B som modellen teknisk heter har tre kjøremoduser og produsenten her har valgt å ha fokus på kjøreglede. Modusene heter Rock’n, Roll’n og Rain. Så sant det ikke glatt som følge av regn er Rock’n det mest sportslige moduset som er å foretrekke. Selv om designerne har hentet mye inspirasjon fra fortiden er dette på ingen måte noen gammeldags motorsykkel. Dashbordet er i særklasse. I tillegg til, fire store «analoge» klokker som viser fart, turtall, tankmåler og temperatur, finner vi en 10.2 tommer stor TFT skjerm slik som vi blant annet finner på RT-en. Her kan du koble opp telefonen via en BMW-app å få opp en kartapplikasjon som viser hvor du har tenkt deg hen. Skjermen viser selvsagt den informasjonen du trenger om motorsykkelen og mer til. Via displayet kan du også få DAB-radio og medieplayer som sender musikken din ut til fire store Marshall høyttalere med svært god lyd.

Testfører og fotograf Jon Klasbu trives med R 18 Bagger. Foto: Rolf W. Marthinsen

Kjøreegenskaper

R 18 B er en fremdragende touringsykkel for lange etapper. Foto Rolf W. Marthinsen

– Etter du har fått inn støtta er denne motorsykkelen velbalansert og lett å kjøre. Den er svinvillig, men jeg skvetter fort allerede i første litt gode sving. Fotbrettene tar tidlig ned i asfalten og jeg skvetter godt når fotbrettet løfter seg litt tidligere enn jeg hadde sett for meg. Bremsene er presise og fine og demperne er svært behagelige, forklarer Jon.

Foran finner vi to bremseskiver som måler 300 millimeter i diameter og to kalippere med fire stempler hver seg. Bak finner vi en skive som måler 300 millimeter og en kalipper med fire stempler, noe som kanskje ikke er så vanlig, men trolig nødvendig på en såpass tung motorsykkel. Bremsesystemet er ABS, men jeg finner ingen informasjon om systemet tar hensyn til hvor mye nedlegg man har (håper den gjør det).

Komfort

BMW R 18 B er en komfortabel motorsykkel man kan sluke mange mil med av gangen, men det er en ting som mangler. Den store kåpen beskytter godt mot vær og vind, men her har nok produsenten tenkt mer på utseende enn på det praktiske. På en sykkel som dette burde det vært en vindskjerm som man kan justere høyden på, helst elektrisk. Jon er ikke blant de høyeste av oss, men opplevde likevel at det ble en del vindstøy i hjelmen mellom 80 og 110 kilometer i timen.

Setehøyden er på beskjedne 72 centimeter, hvilket er bra når egenvekten er på 398 kilo når alle væsker er fylt.

La oss stikke en finger i jorden og erkjenne at R 18 B trolig aldri vil bli noen bestselger her på berget. Til det er den for eksklusiv. BMW har kanskje sett for seg en større markedsandel i USA, men om R 18 tar av på det amerikanske markedet vil kun tiden vise. At den kanskje ikke blir en bestselger er ikke nødvendigvis noe negativt. Går man med tanke om å kjøpe seg en stilfull motorsykkel som skiller seg ut, er komfortabel og kan brukes til langtur, er muligens BMW R 18 B et morsomt valg. Den er ikke blant de billigste syklene på markedet, men sammenlikner man med HD og Indian er det kanskje ikke så ille likevel. En ting som er sikkert er at den er vakker, stilren og en motorsykkel mange vil snu seg etter om du kommer kjørende på en.

Tekniske data:

Motor: Boxer, 2-sylindre, 1802 ccm

Effekt: 91 hk

Dreiemoment: 158 Nm

Fremdrift: Kardang

Demper foran: Teleskop 120 mm vandring

Demper bak: Double-sided svingarm med en Monoshock demper

Bremser foran: 2x 300 mm skiver, to kalippere med 4 stempler,

Bremser bak: En 300 mm skive, kalipper m. 4 stempler

Dekk framme: 120/70 R19

Dekk bak: 180/65 B 16

Akselavstand:1695 

Våtvekt: 398 kg.

Sittehøyde: 72 cm

Tank: 24 liter

Pris: 396.500.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *