BMW R 1250 RT versus R 1250 RS – alt annet en like

BMW R 1250 RT og BMW R 1250 RS
Valgets Kval: Superkomfortabel, eller mer sportslig.

Et tenkt scenario; Du ønsker deg en motorsykkel du kan pakke og dra på langtur med. Du liker BMW-s store boksermotor og vil ha kardang. Du vet med sikkerhet at du kommer til å holde deg unna grus, men vet ikke om du skal sette komfort eller lekenhet øverst på prioriteringslisten. BMW har to alternativer. R 1250 RT og R 1250 RS. I og med de to har samme motor skulle man kanskje tro at disse to modellene var ganske like. Det er de ikke! La oss ta en nærmere titt.

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

BMW R 1250 RT
Det finnes knapt noe mer komfortabelt på to hjul.

Begge oppfyller overnevnte kriterier, men er likevel svært forskjellige. RT-ens store kåpe med elektrisk styrt vindskjerm gir deg god beskyttelse mot vinden. Den er litt tyngre og man vil gjerne kruse og kose seg gjennom svingene med denne. På RS-en er sittestillingen mer foroverlent og innbyr til mer aktiv kjøring, men er likevel komfortabel. Selv om BMW bruker samme motor på disse to er de også map-et helt forskjellig. På RT-en får du mye kraft fra bunnen av, men ikke det helt store momentet på høyere turtall. På RS-en får du mye skyv på høyt turtall og utvekslingen er annerledes.  

R1250 RT

Førsteinntrykket når du setter deg i sadelen på denne er at den er massiv. Selv om kåpen er stor sitter jeg likevel lavt. Når man får fart virker den litt tung i fronten og det tar litt tid før jeg venner meg til kjørestillingen. Jeg har stilt kjøremodusen i «Road» hvilket blir litt i mykeste laget. Dynamic virker mer som min greie. Den store boksermotoren maler som en katt og Speed MC i Sandefjord har montert en Akropovic lyddemper som gjør den akkurat passe grov i målet. 

En kort video fra prøveturene.

Været er bra, blæra er tom, tanken er full og jeg har hele dagen til disposisjon. Dette er nemlig en slik sykkel. En du kan sitte på hele dagen uten å bli sliten. Jeg ble raskt glad i den store elektronisk styrte vindskjermen. Med et lite tastetrykk finjusterer jeg til enhver tid hvor mye vind jeg vil ha på hjelmen. Om det er på landevei eller motorvei kan du med denne sykkelen kan du sluke unna mil i timevis uten at «krampa» tar deg. Sittehøyden kan justeres i to trinn. Jeg er 180 centimeter på strømpelesten og det laveste trinnet ble litt for lavt. Med begge bena godt plantet i bakken ble den høyeste sittestillingen helt perfekt. Knevinkelen er litt under 90 grader og det brede styret gir følelsen av god kontroll. Selv om det er en stor sykkel er den lettkjørt i alle hastigheter. Testsykkelen hadde originale sidevesker på, men ikke toppkoffert. Veskene er aerodynamiske og man merker lite til veskene i fart. 

Ekstremt komfortabel

Jeg tar først noen mil på motorveien. I 110 kilometer i timen merker man lite til vinden om man justerer vindskjermen litt opp. Så sant jeg kan, styrer jeg gjerne unna motorveier, men hvis man først skal ferdes på en, er dette sykkelen å gjøre det med. Etter du har satt på cruise-kontrollen er det bare å senke skuldrene. Skal det bli mer komfortabelt nå må det bli i en eksklusiv bil. 

BMW R 1250 RT
Enkle men lekre detaljer

Boksermotoren til BWM ble i 2019 oppgradert med ShiftCam og 50 kubikkcentimeter større volum. Den yter nå 136 hester og dreiemomentet er på hele 143 Newtonmeter. På RT-en har BMW justert motoren på en slik måte at du får mye krefter på lavt turtall, hvilket denne sykkelen er tjent med. Det lave turtallet er med på å senke skuldrene, men gir likevel nok skyv gjennom svingene.

– Hva vil du? Behagelige langturer, eller tivoli? 

Rolf W. Marthinsen

Girkassen er tight og fin, men avstanden mellom girene kunne vært kortere. Av og til opplever jeg litt skraping fordi jeg ikke beveger foten nok, men dette er nok en vanesak. Når man skal kjapt opp i fart er quickshifter et fabelaktivt verktøy. Quicskifteren på RT-en fungerer svært bra. Den store sykkelen skyter fart. Med godt pådrag og etter et par-tre kjappe girskift må jeg begynne å slakke av. 

Velkjent og velprøvd

På svingete veier oppfører RT-en seg eksemplarisk. Boksermotoren sørger for et lavt tyngdepunkt som lett gir følelse av mestring. Den er lett å legge ned i sving og den tar deg med gjennom svingene uten noen form for dramatikk. Komforten i denne sykkelen gjør at jeg setter ned tempoet og heller nyter kurvene på en langsommere, men svært behagelig måte. RT-en har lik fjæring som GS-en, en Telelever-løsning som har en ekstra støtdemper foran i midten. Denne løsningen gjør at sykkelen ikke «stuper» ved kraftig nedbremsing. Dette er veldig behagelig og gir god flyt i kjøringen. Bak er sykkelen utstyrt med en en-armet svingarm og en fullt justerbar monodemper. 

BMW R 1250 RT har stor kåpe.
Kåpen er stor med gir desto mer beskyttelse mot vinden. Vi likte godt en elektrisk styrte visdskjermen

Som nevnt kan man velge mellom tre kjøremoduser på denne. Rain, Road og Dynamic. Etter en stund i Dynamic var det igjen tid for å teste de andre kjøre modusene. Siden det var strålende solskinn denne dagen ble Rain prøvd, men ikke testet for det innstillingen er ment til. Road er myk ja, men du kan i tillegg legge inn ditt personlige valg i de ulike modusene. Da jeg valgte Dynamic her føltes det ikke lengre ut som an amerikansk bil. Nå kan jeg fint leve med Road-innstillingen, men så fort det blir litt svinger er Dynamic min favorittkjøremodus.

Kjente komponenter

Bremsene fra Brembo er det sjeldent noe å utsette på. RT-en stoppes av to store 320 millimeter flytende skiver, og to kalippere med hver seg fire stempler foran. Bak finner vi en skive på 276 millimeter, og en caliper med to stempler. Bremsene er direkte og griper svært godt når du har behov. Når det går rolig for seg er bremsene myke og presise. 

Jeg har lest noen steder at testførere er misfornøyd med plassering av speilene på RT-en. At de ser for mye av sine egne hender i speilene. Dette er noe jeg overhodet ikke tenkte på underveis. Speilene er med på å gi god vindbeskyttelse til hendene, noe som er en stor fordel i regnvær. I tillegg viser speilene det jeg har behov for å se bakover.

R 1250 RS

BMW R 1250 RS
BMW R 1250 RS har en noe mer sporslig kjørestilling. Likevel er den komfortabel også på lange strekninger.

Ny dag nye muligheter. Jeg ankommer Speed MC for å levere RT-en og setter meg rett over på RS-en. Og allerede i første øyeblikk merker jeg at dette er to helt forskjellige sykler. Jeg må strekke meg lengre fram mot holkene og blir sittende mer fremoverlent. Ikke så mye som på en Superbike, men likevel lengre. Knevinkelen er omtrent den samme som på RT-en. Styret er lavere, litt smalere, men gir god kontroll. 

Annerledes instrumentering

Det første som slår meg er at instrumentene annerledes. RS-en har den samme instrumenteringen som på GS-en. Altså en stor delikat digital fargeskjerm som gir deg alle de opplysningene du ønsker. På RT-en er instrumenteringen mer tradisjonell med to analoge klokker. Det er på begge syklene satt av plass til GPS i en posisjon som er til det beste for føreren. Det skal nevnes at ingen av de to syklene var utstyrt meg GPS. 

Lekre detaljer på BMW R 1250 RS
Også RS-en har enkle og lekre detaljer.

For å forsvare testens rettferdighet begynner jeg også denne gang på motorvei. Kåpen er mindre og vindskjermen gir ikke like mye le for vinden. Skjermen kan justeres i to trinn, men dette må gjøres manuelt. Selv om man her får mer vind på seg er situasjonen langt fra ubehagelig. 110 kilometer i timen er slettes ingen sak, selv om det ikke blir det samme som på RT-en. Ute på landeveien merker man lite til vinden. Nå gjelder det å finne noen gode svinger. Siden man ikke er så beskyttet for vinden hører man mindre til motoren. Den gode lyden fra Akropovic-potten høres ikke så godt som på RT-en. Den store boxeren har litt mindre skyv på det laveste registeret, men gir deg desto mer når du får litt turtall. Vipps, så er jeg på tivoli! Selv om motorene er ganske like vil jeg gjerne ha litt mer turtall på RS-en. Utvekslingen er også litt annerledes. Langt sjeldnere legger jeg inn sjette-giret. Girkassen er den samme som på RT-en, men mapingen på motoren og utvekslingen gjør at giringen virker friskere, og med quickshifteren kjenner jeg virkelig at jeg skifter gir. 

Svært samarbeidsvillig

Styregeometrien er fabelaktig. Denne sykkelen har enda mindre behov for kontrastyring før den legger seg villig ned. Kjørestillingen innbyr til dans. Denne sykkelen trives aller best, i et godt nedlegg, i krappe svinger. Guttungen i meg våkner til liv og jeg glemmer tid og sted. Plutselig kommer jeg på at det er mange timer siden jeg har spist. 

Bremsene er fra velkjente Brembo og skrubber godt når det er behov.

RS-en har ikke Telelever-system som GS og RS-en. Demperne foran er av mer tradisjonell art. En kraftig 45 millimeter opp-ned gaffel holder forhjulet stabilt og gir mer kontakt med underlaget og svingene. Testsykkelen er utstyrt med perfomance-pakken som blant annet gir flere kjøremoduser. I tillegg til Dynamic har den Dynamic Pro-modus som gjør denne rakkeren av en sykkel enda mer viril. Med en gang du tenker på å vri på rulla røsker den til, og kaster deg framover. Svingarmen er en-armet, og bak finner vi en hydraulisk justerbar monodemper som sørger for god kontroll, også når forholdene blir litt rufsete. I Road-modus er RS-en svært sivilisert. En modus som gir mykere kjøring, spesielt behagelig ved bykjøring. 

Bremsene er kraftige og gir til enhver tid god kontroll. Spesifikasjonen på bremsene er de samme som på RT-en. Jeg er enig med BMWs valg her. Det er liten vits i å endre på noe som er tilnærmet perfekt.

På tide å gi seg

RS-en og jeg sluker svinger. Etterhvert kaller hjemlige plikter, og det er på tide å gi seg. Litt mer sliten enn dagen på RT-en, men gliset under hjelmen innrømmes å være bredere. Å velge mellom disse to herlige syklene er vanskelig, men BMW skal ha for at de har gjort mye for å tenke bredt utvalg. 

Begge modellene er egnet til korte og lange turer. De kan begge utstyres med det meste av utstyr og vesker er intet problem. 

Elegant TFT skjerm BMW R 1250 RT
TFTskjermen er den samme som på GS-en.

Testføreren mener

BMW R 1250 RT

Det ble mange mil denne dagen, og hadde det ikke vært for hjemmets forpliktelser vet jeg ikke og jeg hadde endt opp hjemme denne kvelden. Har du planer om Europa-ferie, for eksempel til Alpene, med et par lange transportetapper på Autobahn, er dette en perfekt sykkel. Med en toppboks i tillegg kan du fint pakke for lange opphold i inn eller utland. Den er mindre og vesentlig billigere enn flaggskipet til BMW K 1600 GT/GTL, men like behagelig å kjøre. Dette er en milsluker av en MC som det er svært vanskelig og ikke like. 

BMW R 1250 RS

Det ble også mange mil på denne. RS-en har en helt annen karakter og innbyr til mer aktiv kjøring. Den er svært leken og en fryd å kjøre svinger med. Hvis det hadde vært snakk om mye motorvei ville valget lett falt på RT-en, men på svingete veier får du mer tivolifølelse med RS-en. Også denne dagen var det vanskelig å komme seg hjem. Med RS-en får du aldri nok svinger, og middagen kan fort bli kald om du tenker deg en kort tur på denne. Kjøperens alder har muligens noe å si på valget mellom disse to, men foreløpig er jeg såpass ung i sjelen at valget mellom disse to ble svært vanskelig. Jeg sier som Ole Brum. – Ja takk begge deler! 

Tekniske data:

BMW R1250RT

Motor: Tosylindret boxermotor m/ShiftCam

Effekt: 136 hk

Slagvolum: 1254 ccm

Dreiemoment: 143 Nm

Fremdrift: Kardang

Girkasse: 6 gir med quick-shifter opp og ned

Clutch: Våt multi-disk manuell

Demper foran: 45 mm opp-ned demper med 140 mm vandring

Demper bak: Hydraulisk justerbar monodemper

Bremser foran: 2x 320 mm flytende skiver m/4 stempler (ABS)

Bremser bak: 1 stk. 276 mm flytende skive m/1. stempel (ABS)

Dekk framme: 120/70 ZR 17

Dekk bak: 180/55 ZR 17

Lengde: 2202 mm

Høyde:1340 mm

Akselavstand:1530 mm

Sittehøyde: 82 cm

Tank: 18 liter

Tørrvekt: 217 kg.

Våtvekt:243 kg.

Pris fra: 243.600.- 

BMW R1250RS

Motor: Tosylindret boxermotor m/ShiftCam

Effekt: 136 hk

Slagvolum: 1254 ccm

Dreiemoment: 143 Nm

Fremdrift: Kardang

Girkasse: 6 gir med quick-shifter opp og ned

Clutch: Våt multi-disk manuell

Demper foran: BMW Motorrad Telelever

Demper bak: Hydraulisk justerbar monodemper

Bremser foran: 2x 320 mm flytende skiver m/4 stempler

Bremser bak: 1 stk. 276 mm flytende skive m/1. stempel

Dekk framme: 120/70 ZR 17

Dekk bak: 180/70 ZR 17

Lengde: 2222mm

Høyde:1405 mm

Akselavstand: 1485mm

Tørrvekt: 226 kg

Sittehøyde: 80,5 – 82,5 cm

Tank: 25 liter

Våtvekt:279 kg.

Pris fra: 202.290.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.