rt-8
rt-6
rt
bmw_rt_test_2-2
bmw_rt_test_2-3
rt-3
rt-2
bmw_rt_test-3
bmw_rt_test-4
bmw_rt_test-5
bmw_rt_test-6
bmw_rt_test
rt-10
rt-9
rt-4
rt-7
previous arrow
next arrow
Shadow

Med ny kåpe, adaptiv cruisecontrol og stor 10,5 tommer TFT-skjerm har BMW perfeksjonert langturmaskinen R 1250 RT.

Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen

Jeg skrev i fjor en sammenlikningstest av to av BMWs modeller med boxermotor og det var mildt sagt en sann fornøyelse. Den gang fikk RT-en godt skussmål av undertegnede, men oppgraderingene som er gjort på 21-modellen løfter denne motorsykkelen enda et hakk opp på komfortskalaen.

Les sammenligningstesten her

BMW R 1250 RT
Nye BMW R 1250 RT har fine og tidsriktige linjer.

I følge Ole Petter Sørhaug på Speed MC i Sandefjord har de solgt mange RT-er hittil i år, og etter å ha kjørt årets modell er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. BMW R 1250 RT er laget for å sluke mil, gjerne mange etter hverandre. Motorsykkelen er tung og stabil, men likevel adskillig lettere enn sin storebror K 1600 GT/GTL. Den store kåpen og den elektriske vindskjermen gjør at man sitter svært godt beskyttet mot fartsvinden. Med denne kan du sluke veldig mange mil –også på motorvei– uten et det er ubehagelig. Skal du sitte mer beskyttet mot vinden enn dette må det nesten bli i noe som har fire hjul.

En video fre testen.

Mye er gjenkjennbart fra tidligere modeller, men det første man legger merke til når man slenger benet over sadelen er den store og delikate TFT-skjermen. Skjermen måler hele 10, 5 tommer og er selvsagt i farger. Overflaten på skjermglasset er matt, og BMW holder seg til sort bakgrunn. Av de motorsyklene jeg hittil har kjørt med TFT-skjermer mener jeg BMW har fått til dette best. At skjermglasset er matt er en stor fordel, spesielt når det er mye sol. At skjermen nå er blitt større gjør lesbarheten enda bedre. Det spesielle med denne skjermen er at jeg, med hjelp av en app på telefonen, kan få GPS og kart opp på skjermen, og man slipper dermed å forholde seg til en ekstra GPS-enhet. Jeg lastet ned app-en og testet dette systemet, og ble overrasket hvor bra denne kartapplikasjonen er. Selv om man velger at kartet skal dekke nesten hele skjermen får jeg likevel den viktigste informasjon servert over, under og ved siden av kartet. Dette virker svært gjennomtenkt. Ellers finner du all tenkelig informasjon om motorsykkelen ved å bla i menyene.

Les flere tester her

BMW R 1250 RT har mulighet for kartaplikasjon i TFT-skjermen
Med kartapplikasjonen opp på den store skjermen.

For å betjene skjermens funksjoner har BMW holdt på løsningen med et hjul på venstre holke som man vrir på –og klikker med– for å navigere i menyene. Skal man skifte kjøremodus gjør man dette med en egen knapp på venstre side.

RT har lenge hatt cruise controll, hvilket i seg selv er et fantastisk hjelpemiddel. Spesielt hvis man skal kjøre langt. Nye RT har i tillegg adaptiv cruisecontrol, og er en av foreløpig tre motorsykkelmodeller som har dette verktøyet. Cruisekontrollen fikk jeg testet både på motorvei og landeveien, og dette fungerer veldig fint. Ved skifte av fil bremser den rolig ned, eller gir mer fart til forhåndsinnstilt hastighet. Dette er noe jeg virkelig skulle greie å bli dus med om motorsykkel hadde vært min.

Utseende

Demosykkelen jeg fikk låne var knall blå, en farge som virkelig kler denne motorsykkelen. Den nye kåpen er forbedret. Den er blitt slankere og BMW har brukt mange timer i vindtunnel for å kjøre kåpen enda mer aerodynamisk. Jeg synes den nye kåpen er penere og gir denne motorsykkelen et litt mer sportslig utseende enn tidligere. Jeg synes også den gir enda bedre beskyttelse mot vinden. Med lakkerte vesker og toppboks er dette etter min mening en av få motorsykler som kler vesker. Den store vindskjermen kan justeres elektronisk med bryter på venstre håndtak, hvilket gjør at det er lett å finjustere høyde på skjermen, og ikke minst mer trafikksikkert. Vindskjermen beskytter godt, og selv i 110 kilometer i timen kan man tilpasse denne slik at man nesten ikke får vind i hjelmen.

De nye lyktene i fronten er med på å gjøre designet mer tidsriktig. Kjørelysene som brukes i dagslys er annerledes utformet og er med på å gi RT-en et mer moderne preg.

BMW R 1250 RT

Kjøreegenskaper

På denne, som de fleste testturer jeg foretar med motorsykler hentet fra Speed MC, starter jeg med noen kilometer på motorvei. Som nevnt er komforten i motorveihastighet i en klasse for seg. Etter noen kilometer brekker jeg av på mindre og mer svingete veier innover i landet. Jeg startet i Road modus, men må ærlig innrømme at jeg liker programmet Dynamic aller best. I tillegg til å velge kjøremodus kan man også tilpasse dempere i hvert modus, og jeg liker meg best når fjæringen er som hardest. Da tar denne motorsykkelen svingene med stor presisjon. Selv om dette er en stor og tung motorsykkel er det likevel morsomt å kjøre litt aktivt i svingene. Demperne er i en særklasse og Telelever-demperne foran gjør at motorsykkelen ikke «stuper» ved hard nedbremsing før sving. Dette er med på å skape mer sportslige kjøreegenskaper. RT-en lystrer på den minste kommando og med litt kontrastyring legger den seg villig ned akkurat så langt ned jeg ønsker. Den kraftige motoren sørger for at jeg har nok krefter gjennom svingen nesten uansett hviket gir jeg befinner meg i.

Med den lave setehøyden (805 – 825 mm) har jeg, med mine 180 centimeter på strømpelesten, begge helene godt plantet i bakken når setet er stilt på øverste nivå. Er du ikke blant de høyeste i klassen kan RT-en også utstyres med et lavere sete. Da blir sittehøyden 760 – 780 millimeter.

Når jeg setter føttene på fothvilerne er vinkelen litt under 90 grader og jeg sitter ganske oppreist, men likevel litt foroverlent. Det høye og brede styret gir en følelse av god kontroll. Setet er bredt og komfortabelt polstret slik at man kan sitte lenge av gangen. Jeg får god kontakt med benene inn mot sykkelen og har en god følelse av kontroll. Skal man ha med passasjer på denne vil vedkommende sitter svært komfortabelt med god støtte av toppboksen mot ryggen.

BMW R 1250 RT
Den klassiske boxermotoren passer godt i denne konstruksjonen.

Motor og gir

Boksermotoren som BWM brukes i GS, RS og RT ble i 2019 oppgradert med ShiftCam og 50 kubikkcentimeter større volum. Den yter 136 hester og dreiemomentet er på hele 143 Newtonmeter. På RT-en har BMW map-et motoren på en slik måte at du får mye krefter på lavt turtall, hvilket denne sykkelen er tjent med. Maks dreiemoment hentes ut ved 6.250 omdreininger per minutt. Kraften på lavt turtall er med på å senke skuldrene, og gir mer enn nok skyv gjennom svingene. Motoren gir fra seg lite vibrasjoner og trekker godt gjennom hele registeret. Maks kraft oppnås ved 7.750 omdreininger per minutt.

Girkassen er presis og fin. Med små bevegelser skifter jeg gir uten noen form for anstrengelse. Demo-sykkelen jeg har fått låne har dessuten kvikkskifter. Denne er smooth og veldig rask. Den hydrauliske clutchen er lett og presis, og jeg liker godt at denne motorsykkelen har Hill Hold som standard. Dette gjør bakkestart i bratte partier enda enklere.

Tekniske hjelpemidler

BMW R 1250 RT har det meste av ny teknologi som er med på å forebygge mot ulykker. Du finner for eksempel et sofistikert ABS-system, men også hjelpemidler som ellers gjør turen mer behagelig. Mye av dette må du dessverre betale ekstra for. Du kan få denne med keyless, sentrallås, varme i setet og audiosystem med DAB-radio for å nevne noe.

BMW R 1250 RT
Den knall blå fargen på denne motorsykkelen gjør at den fanger interesse.
BMW R 1250 RT
BMW R 1250 RThar kraftige bremser med ABS som tar hensyn til nedlegg.

Bremser og dempere

Demperne til BMW er i en særklasse. Når man i tillegg har semiaktive fjæringer og tre kjøremoduser som standard er det lite å utsette på komfort. Det eneste jeg imidlertid synes er litt rart er; at for å få kjøremoduset Dynamic –som definitivt er det mest morsomme kjøremoduset– må du betale ekstra. Uten Dynamic-mode blir denne motorsykkelen ikke like morsom.

Foran finner vi en Telelever-løsning med tilsammen tre støtdempere. Denne løsningen er velprøvd gjennom mange år og fungerer svært bra. Bak finner vi Single Side svingarm og en motoshock demper som også innlemmes i den semiaktive løsningen. Hvilket vil si at du elektronisk kan påvirke demperne slik du selv måtte ønske.

BMW bruker sitt eget bremsesystem og foran finner vi to flytende skiver som måler 320 millimeter i diameter og to kalippere med fire stempler hver seg. Bak finner vi en flytende bremseskive på 276 millimeter og en kalipper med to stempler. ABS-funksjonen tar hensyn til hvor mye nedlegg du har i sving.

BMW har gjennom mange år vist at de kan lage komfortable og driftssikre motorsykler, og med oppgraderingene som årets modell far fått har de spisset komforten ytterlig.

BMW R 1250 RT er en motorsykkel man kan pakke for lange turer. Maks nyttelast er 505 kilo og med vesker og toppkoffert slipper man å pakke i vanntette bager om man reiser alene.

Har du planer om Europa-ferie, for eksempel til Alpene, med et par lange transportetapper på Autobahn, er dette en perfekt sykkel. Den er mindre og vesentlig billigere enn flaggskipet til BMW K 1600 GT/GTL, men like behagelig å kjøre. Dette er en milsluker av en motorsykkel som det er svært vanskelig og ikke like, når man først har satt seg på. 

BMW R 1250 RT

Tekniske data:

Motor: Tosylindret boxermotor m/ShiftCam

Effekt: 136 hk

Slagvolum: 1254 ccm

Dreiemoment: 143 Nm

Fremdrift: Kardang

Girkasse: 6 gir med quick-shifter opp og ned

Clutch: Våt multi-disk, hydraulisk

Demper foran: 45 mm opp-ned demper med 140 mm vandring

Demper bak: Hydraulisk justerbar monodemper

Bremser foran: 2x 320 mm flytende skiver m/4 stempler (ABS)

Bremser bak: 1 stk. 276 mm flytende skive m/1. stempel (ABS)

Dekk framme: 120/70 ZR 17

Dekk bak: 180/55 ZR 17

Lengde: 2202 mm

Høyde:1340 mm

Akselavstand:1485 mm

Sittehøyde: 80- 82,5 cm

Tank: 25 liter

Tørrvekt: 249 kg.

Våtvekt:279 kg.

Pris fra: 250.000.- 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *