BMW K 1600 GT – ingen over og ingen ved siden

bmw_1600_kjoring-2
bmw_k_1600_gt
bmw_k_1600_gt-3
bmw_k_1600_gt-2
bmw_k_1600_gt-16
bmw_k_1600_gt-14
bmw_k_1600_gt-13
bmw_k_1600_gt-12
bmw_k_1600_gt-11
bmw_k_1600_gt-10
bmw_k_1600_gt-8
bmw_k_1600_gt-7
bmw_k_1600_gt-6
bmw_k_1600_gt-5
bmw_k_1600_gt-4
bmw_1600_kjoring
previous arrow
next arrow
Shadow

Ser du etter maks komfort, lekenhet og masse pulver bør du ta en titt i BMW-katalogen, og studere de fire modellene i K 1600-klassen.

Jeg fikk låne en demosykkel av Speed Motorcenter i Sandefjord i to dager, en K 1600 GT. Det ble mange flotte mil, blant annet en liten tur sammen med Pål Anders Ullevålseter fra Råde til Fredrikstad. Med knallvær og komfort i særklasse ble dette en svært positiv opplevelse.

Tekst: Rolf W. Marthinsen, foto: Rolf W. Marthinsen og Isak Marthinsen

K 1600-modellene er store og tunge. Likevel vil jeg påstå at de er svært lette å håndtere, i hvert fall når en har kontroll over balansen. Skal du rygge er det bare å sette den i revers og vipps så er heller ikke det noe problem. Mister du derimot balansen skal du ha store muskler om du ikke skal miste den i bakken. Min preferanse på komfortable motorsykler er gjerne Adventure-sykler, men det er fordi jeg liker å ta en avstikker på grusveier av og til. Skulle jeg valgt mest mulig komfort og aldri kjørt grus ville jeg definitivt sett i retningen K 1600.

Se video fra testturen.

Modellen jeg testet er GT-versjonen og den mest sportslige, men du får K 1600 også i en GTL-versjon hvor du sitter litt mer oppreist, og i to litt mer amerikansk inspirerte modeller K 1600 B (Bagger) og en K 1600 Grand American versjon med alt tenkelig utstyr.

Seks sylindere på rekke og rad gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

Motor og gir

En av årsakene til at jeg er blitt så glad i K 1600-modellene er den fantastiske motoren. Med seks sylindere i rekke gir den fra seg en fantastisk lyd. Motoren er nå Euro 5 godkjent. Det vil si at lydnivået er dempet, men summingen av seks sylindere er likevel ikke til å ta feil av. Motoren leverer 160 hester ved 7.750 omdreininger per minutt, og har et dreiemoment på hele 175 Nm. Maks dreiemoment hentes ut ved 5.250 rpm. K 1600 har lenge hatt denne motoren, men resultatet av å få den Euro 5 godkjent har gitt flere fordeler. Ikke at denne sykkelen hadde behov for det, men dreiemomentet er nå også enda bedre på lavt turtall. Motoren trekker noe helt vanvittig på lavt turtall uten å gi fra seg noen generende risting. Om du har glemt å gire ned før en sving trenger man ikke bekymre seg. Denne motoren har så mye bunndrag at det nesten er likegyldig hvilket gir du befinner deg i. Fart ut av svingen får du uansett. Den trekker godt gjennom hele registeret og når den passerer 5000 omdreininger går det virkelig unna.

Girkassen oppleves som presis og fin, men gir fra seg litt lyd (klank) i det du skifter gir. Den er utstyrt med kvikkskifter og en herlig og myk våtplateclutch. Kvikkskifteren er svært rask og presis, og er med på å underbygge det sportslige preget. Som de fleste store syklene til BMW har også K 1600-modellene kardang, hvilket gjør vedlikeholdet enklere.

K 1600 GT har lekre linjer og en kåpe som gir lite luftmotstand.

Vi snakker om en stor og tung motorsykkel her, men så snart jeg har fått litt fart tenker jeg ikke mer over tyngden. K 1600 GT er velbalansert og overraskande leken til å veie sine 343 kilo når alle væsker er fylt. Etter enn transportetappe på motorvei finner jeg noe svinger å boltre meg på. Apropos motorvei! Jeg er ikke noe fan av å kjøre motorsykkel på motorvei, men med denne sykkelen glemmer jeg litt det. Den store kåpen og den elektrisk styrte vindskjermen gjør det så behagelig at jeg nesten synes det er litt ok.

Du tror kanskje at litt aktiv kjøring i krappe svinger er en utfordring for en slik sykkel, men det kan jeg skrive under på at det ikke er. BMW K 1600 GT er så balansert og samarbeidsvillig at det er fort gjort å bli litt for ivrig med høyrehånda. Den legger seg ned i sving på min minste lille kommando og blir nede til jeg ønsker å gi den fart ut av svingen. Dette er så moro at smilet kommer kjappere enn jeg hadde forestilt meg. De fire kjøremodusene gjør K 1600 GT til en svært anvendelig sykkel i alle situasjoner, men jeg ender gjerne opp i «Dynamic» som gir den det mest sportslige preget. GT-en har semiaktive fjærer, hvilket vil si at demperne også endrer karakter når du velger kjøremodus. Road-programmet er mykere og kanskje mer behagelig, men Dynamic er på ingen måte ikke ubehagelig og derfor min favoritt.

Jeg fortsetter vestover og innover i landet og oppsøker de fineste MC-veiene jeg vet om i Vestfold. Jeg koser meg virkelig og glemmer nesten at jeg er på jobb. Jeg kunne kjørt i timesvis, men jeg må fotografere og filme også.

Etter fotografering er det på tide å komme seg over Oslofjorden for en Rideout fra Råde til Fredrikstad med Pål Anders Ullevålseter. Fra Big Twin Østfold kjører vi i kortesje med over 50 motorsykler. Dette går ikke så fort, men jeg skal si BMW-en summer fornøyd mellom beina mine og jeg blir stadig påminnet komforten i denne sykkelen.

Med store doble skivebremser har man alltid kontroll.

Dempere, bremser og dekk

K 1600-modellene kommer med dempersystemet Duolever foran som består av til sammen tre støtdempere. En kraftig i midten og to gaffelbein. Dette systemet hindrer at motorsykkelen «stuper» ved hard nedbremsing og gir god følelse av kontroll. Bak er den utstyrt med en svingarm og demper som utgjør begrepet «Paralever». Demperne på denne motorsykkelen er i en klasse for seg, og jeg tror at nettopp demperne –kombinert med riktig tyngdepunkt– gjør at denne sykkelen oppleves som veldig lettkjørt.

BMW har sørget for at det skal være enkelt å stoppe de 343 kiloene uansett hvilken hastighet du har. Foran finner vi to bremseskiver som måler 320 millimeter i diameter. Disse knipes av to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en 320 millimeter stor skive og en kaliper med to stempler. Bremsene oppleves som kraftige og presise og ABS-funksjonen tar hensyn til hvor mye nedlegg sykkelen har.

K 1600 GT er utstyrt med Metzler Roadtec 01 dekk. Disse dekkene er kjent for å ha lang levetid, men jeg synes sykkelen jager litt sideveis ved kjøring rett fram. Dekkene sitter godt i svingene og totalopplevelsen er bra, men jeg ville kanskje utforsket litt andre løsninger når orginaldekkene er modne for utskifting.

Det store 10,25 tommer store displayet er tiltalende og gir deg all tenkelig informasjon.

Elektronikk

2022-utgaven av K 1600-modellene kommer nå med samme 10,5 tommer store TFT-skjermen som RT-en fikk i fjor. Her får du all tenkelig informasjon og med App-en BMW Motorrad Connected får man også opp kartapplikasjon slik at du ikke lengre trenger en ekstern GPS når du skal på langtur. Skjermen har mørk bakgrunn og matt overflate og er godt synlig i alle lysforhold. Ellers er denne sykkelen utstyrt med avansert LED-belysning og hovedkampen har blant annet «follow me home» lys som ikke slukkes før du har fått lukket opp inngangsdøra og er på vei inn.

Ergonomi

Praktisk oppbevaringsrom for små eiendeler.

Sittestillingen på 1600 GT er aktiv. Det vil si at jeg sitter litt fremovervendt og knevinkelen er litt under 90 grader. Setet gir godt grep og god støtte til rumpa og oppleves som svært behagelig. Med vindskjermen i nedre stillig får jeg litt vind i hjelmen, men svært lite generende vindstøy. Ønsker man det litt roligere er det bare å trykke på knappen og heve skjermen elektronisk. I øverste stilling blir det helt stille, men jeg liker ikke så godt å se gjennom en vindskjerm. De dagene jeg kjørte denne motorsykkelen var det særdeles varmt, nesten 30 grader og bak kåpe og vindskjerm føltes det nesten som jeg fikk litt lite luft. Nå er det jo de færreste dagene som er slik, og jeg vil tro at kåpe og vindskjerm gir god beskyttelse når været ikke er så bra. I kåpen på hver side finnes to praktiske oppbevaringsrom som man for eksempel kan oppbevare telefon eller liknende. Disse rommene er låsbare og knyttet opp mot sentrallåssystemet.

Setehøyden kan justeres mellom 810 – 830 millimeter. Det høres jo ikke så høyt ut, men sykkelen er veldig bred, og i øvre stilling var ikke mine 180 centimeter nok til å ha begge helene i bakken. Jeg så ikke på dette som noe problem fordi tyngdepunktet føles lavt, og det er lett å balansere sykkelen også når en står rolig.

Rigget for langtur

Kåpe og vindskjerm gir som nevnt god beskyttelse for fartsvinden og gjør at det blir langt enklere å legge ut på lange turer med denne motorsykkelen. Standard selges den med to romslige sidevesker, men den kan også bestilles med toppboks i tillegg. Prisen K 1600 GT starter på 355.200 kroner, men havner lett på rundt 400.000 om du utforsker tilleggspakker og utstyr litt. Skal du for eksempel ha med keyless, radio, kvikkskifter, sentrallås, alarm og avansert LED-belysning må du kjøpe tilleggspakker utenom og koster derfor litt ekstra.

Milslukeren

BMW K 1600 GT er etter min mening den beste langturmaskinen som foreløpig er skrudd sammen. Mange er sikkert uenige med denne påstanden, men jeg mener kombinasjonen super komfortabel og leken med masse krefter er en vanskelig kombinasjon å perfeksjonere. Det finnes mange komfortable utfordrere, men ofte mangler de lekenheten som denne motorsykkelen gir, eller at de ikke har nok krefter. Her får du det meste. Passer ikke GT-en din kjørestil finnes det tre andre modeller med omtrent samme oppsettet å utforske. Hadde jeg hadd nok penger på konto skulle jeg gjerne hatt en K 1600 GT også stående i garasjen. Demo-sykkelen jeg fikk prøve er befinner seg førstkommende helg på Touringtreffet på Beitostølen, klar for prøvekjøring.

Tekniske data:

  • Motor: Seks-sylindret væskekjølt 1649 ccm,
  • Effekt: 160 hk (118 kW)
  • Dreiemoment: 175 Nm
  • Fremdrift: Kardang
  • Dempere foran: Duolever 
  • Demper bak: Paralever
  • Ramme:Bridge type Aluminium
  • Dekk foran: 120/70 ZR 17″
  • Dekk bak: 190/55 ZR 17″
  • Akselavstand: 1618 mm
  • Våtvekt: 343 kg.
  • Setehøyde: 810 – 830 mm.
  • Tankvolum: 26,5 liter
  • Forbruk: 0,59 liter per mil.
  • Pris: Fra 355.200.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.