TwinPegs fordeler marktrykket.
TwinPegs gir støtte til helen på støvelen og avlaster deler av foten.

Jeg har en god stund vært nysgjerrig på dette med TwinPegs. Har det noe for seg? MC24-7s reportasje-MC, en 22. mod. KTM 690 Enduro R, har gjennomgått en rekke modifiseringer siden vi fikk den. Nå har den også fått TwinPegs.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Dette systemet er utviklet av Kai Ingvald Flateland. Han er ingeniør og har bakgrunn fra endurokjøring og jobber hardt for å få produktet kjent gjennom enduro og rally. Gjennom flere år med flere prototyper er Kai Ingvald godt i gang med produksjon og førsteinntrykket er at produktet er veldig lekkert maskinert og eloksert. Monteringen er enkel og med unntak fra at jeg først monterte de opp-ned hadde jeg hadde ingen utfordring med tilpasning av produktet. Kai Ingvald forsikrer at selskapet hans er i ferd med å lage enda bedre monteringsanvisninger på dette produktet.

TwinPegs montert på reportasjesykkelen
Kvalitet: Maskinering og overflatebehandlingen på produktet er i særklasse.

Som å stå på stuegulvet

Nå har jeg fått noen mil med TwinPegs og de vil definitivt bli stående på 690-en. Tanken er at man skal bruke den fothvileren som allerede er montert på sykkelen, (i dette tilfelle Piviot Pegs fra Touratech). Originale fothvilere fungerer også.

Godt med litt avlastning for lange dager på fothvilerne.
Under lange dager på grusveier fordeler TwinPegs belastningen på foten. Foto: Jon Klasbu

Jeg fikk mange mil stående på fothvilerne denne sesongen, men TwinPegs-ene ble dessverre ikke montert før helt mot slutten av sesongen. I starten synes jeg det var litt uvant, men etter litt tilvenning synes jeg det ble adskillig behageligere å stå oppreist over tid. Den lille ekstra fothvileren er montert bakenfor den originale fothvileren, og skal støtte opp helen på støvelen. Hovedtyngden skal alltid ligge på hovedfothvileren og tvillingen skal brukes til å fordele marktrykket.

Settet blir levert med en rekke shims slik at man kan justere høyden etter hvilken støvel du bruker. På mitt oppsett er tvillingpeg-en montert litt lavere enn fothvileren på grunn av at jeg har litt hel på støvelen.

En langhelg på grus

Forrige helg fikk jeg over 80 mil hvorav mye grus og stående kjøring med dette oppsettet. Erfaringen så langt er at jeg er mindre sliten i bena og at jeg fremdeles har like god kontroll over sykkelen til enhver tid. Når jeg sitter og kjører kommer leggene noe lengre frem og helene touch-er dermed ikke tvillingpeg-ene. Det vil med andre ord si at man merker ingen ting til disse ved sittende kjøring. TwinPegs-ene er dessuten leddet og fjærbelastet slik som de de originale fothvilerne og bøyer seg om man kommer bort i noe eller faller.

Dette virker som et svært gjennomtenkt produkt av høy kvalitet. Jeg er rimelig sikker på at flere kommer til å bli fornøyd med dette produktet dersom de prøver. Sesongen er nesten over og jeg skal ha på TwinPegs også neste sesong, og mye tyder på at dette produktet kommer til å følge mine fremtidige Enduro/Adventure-sykler. Det er vanskelig å spå fremtiden, men jeg har absolutt tro på at dette produktet er kommet for å bli.

TwinPegs er også leddet og fjærbelastet
I liktet med de originale fothvilerne er TwinPegs-ene leddet og fjærbelastet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *