Touring-modellen til den amerikanske prosenten Zero har fått større batteripakke og dermed lengre rekkevidde.

Jeg var så heldig at jeg i sommer fikk låne en ZeroSR/S av importør Erling Sande for å kjøre Norge på langs med. Det ble en fantastisk tur på en svært komfortabel motorsykkel. Til slikt bruk kunne jeg ønske at rekkevidden var lengre, men selve motorsykkelen har jeg lite å utsette på. Med bedre rekkevidde er dette absolutt en motorsykkel til mer enn bare pendling.

350 mil uten bruk av fossilt drivstoff

I likhet med bil utvikler produsentene motorsykler med stadig lengre rekkevidde. Zero SR/S er en touring-sykkel med solid kåpe som beskytter motvinden og en sittestilling som er komfortabel over tid. Myk og behagelig fjæring, bremser som fungerer bra og en motor med 110 hester og et dreiemoment på 190 Nm, for å nevne noe. 2022 modellen kan i tillegg skryte av et større batteri som gir opp til 206 kilometer rekkevidde ved blandet kjøring.

Les flere blogginnlegg her

Det nye litium-ion-batteriet er på 15,6 kilowatt mot tidligere 14.4 Kw. Kraftige batterier er tyngre, men 2022-modellen er kun en kilo tyngre enn sin forgjenger.

Video fra Lindesnes – Nordkapp-turen

Avansert elektronikk

Ifølge produsenten Zero SR/S er sammen med SR/F de første IOT-tilkoblede (internett-tilkoblede) motorsyklene i verden. I tillegg til at du kan se og endre ytelsesparametere på sykkelen eksternt, kan Zero også sende trådløse oppdateringer til sykkelen.

SR/S og SR/F har fått en oppdatert Next Gen-app som gir enkel forbindelse slik at du kan kontrollere og tilpasse kjøremodus, ladestatus, oppdateringer og diagnostikk. Med Zero-s innovative app, kan fører og motorsykkel utveksle viktig informasjon uavhengig av hvor fører måtte befinne seg.

Chassis

Demperne foran er Showa Big Piston som måler 43 millimeter i diameter. Denne er fullt justerbar. Bak har SR/S en monochock-demper fra Showa med piggy-back reservoar som også er fullt justerbar.

Bremsene er levert av J-Juan og foran finner vi to skiver som måler 320 millimeter i diameter. Disse knipes av to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en 240 millimeter skive og en kaliper med ett stempel. Akselavstanden er 1450 millimeter og egenvekten er på 235 kilo. Foreløpig vet vi ikke hva herligheten vil koste med skilter på, men vi vil oppdatere saken når en riktig pris finner sted.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *