Yamaha R7 endelig klar for norske butikker

Lørdag var det høytidelig avduking av nye Yamaha R7 på Speed Motorcenter i Sandefjord, og vi kan forsikre at denne modellen ser enda bedre ut i virkeligheten.

Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen

Det var eier av Speed Motorcenter Terje Bredal som hadde den store æren med å avduke herligheten.

– Jeg synes denne er innmari stilig i sort, og vi har oppgradert denne med litt snasent tilbehør. Denne har i tillegg fått sotet vindskjerm, kort skiltoppheng, tankbeskyttere og et Akrapovic eksosanlegg. Vi har også bestilt sorte clutch -og bremsehendler, men de har vi dessverre ikke fått fra leverandøren ennå, sier en ellers svært fornøyd Bredal.

Les hva vi skrev om Yamaha R7 tidligere i høst

Oppmøtet på Speed Motorcenter i Sandefjord var naturlig nok ikke all verden siden Covid har bestemt seg for å trappe opp intensiteten opp mot jul. Likevel var det en noen entusiaster som var nysgjerrige på arvtakeren til R6.

Norgesmester i roadracing Martin Eriksen synes R7 ser riktig bra ut.

Motor

Å kalle denne motorsykkelen en arvtaker til R6 er kanskje ikke helt riktig. Ja, det er en R-sykkel i mellomklassen, men er dessverre ikke like pigg som den tidligere R6-en. Yamaha R7 har en paralleltwin motor (CP2) som yter 73, 4 hester ved 8.750 omdreininger per minutt, og maks dreiemoment er 67 Nm som hentes ut ved 6.500 rpm. For å sitere 16 år gamle Martin Eriksen. – Det er jo mer enn nok med tanke på fartsgrensene vi har her i landet. Martin er regjerende Norgesmester i roadracing i klassen Supersport 300, og han liker svært godt nye R7. Motoren har en slipper clutch og sykkelen som nå står utstilt i Sandefjord har også kvikkskifter.

Martin venter i spenning på om han blir valgt

Yamaha presenterte R7 for verdenspressen tidligere i høst, og modellen får mye skryt av motorjournalistene som forsikrer at R7 er svært underholdene å kjøre, og har mer enn nok krefter til at den gir mange gode smil under hjelmen.

MC24-7 har ikke fått testet denne motorsykkelen, men vi forsikrer at vi skal kjøre en omfattende test av denne når neste sesong er i gang.

Design

Frontpartiet er nærmest identisk med sin storebror R1. Kåpen er slank og smidig og sørger for minimal luftmotstand. R7 har svært smidige linjer som gjør den til en sykkel folk vil snu seg etter når du passerer. Alle lamper er i LED-teknologi, og modellen er spekket med avansert elektronikk som vi vil se nærmere på når vi skal teste sykkelen.

Det som kanskje er mest gledelig med denne motorsykkelen er prisen. Yamaha R7 er leveringsklar rett over nyåret og startprisen er ikke på mer enn 119.000 norske kroner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.