Pressemelding fra Yamaha (redigert)
Yamahas XSR Sport Heritage serie er unik. Hver modell hyller noen av de mest ikoniske motorsyklene og designene fra selskapets rike historie, samtidig som de byr på det siste innen motor- og understellsteknologi for kresne førere.
Denne spesielle kombinasjonen som med respekt for fortiden sømløst binder høy ytelse og tidløs skjønnhet. Det er alt dette som er drivkraften i Yamahas Faster Sons-filosofien som skal appellere til alle som ønsker å ha gode kjøreopplevelser, men som også ønsker å se bra ut når de kjører.
Friheten og kreativiteten som XSR-modellene tilbyr kan vi se i de mange unike og vakre Yard Built-prosjektene som har dukket opp i løpet av de siste sju årene i et stadig større segmentet for spesialbygde modeller. Ikke bare gir de inspirasjon til andre førere. De er også til inspirasjon for Yamahas egne designere.
Etter lanseringen av den første XSR900 i 2016 har Sports Heritage-segmentet vokst og utviklet seg. Nå er det på tide å befeste XSR900’s posisjon som den ultimate Faster Son-modellen på ny.
Blander racing-tradisjoner med avansert teknologi
Den nye generasjon Deltabox-ramme er et eksempel på hvordan XSR 900 blander Yamaha Heritage design med det siste innen road sport-teknologi.
Skru klokken tilbake til 1980-tallet da Deltabox-rammen var en radikal ny teknologi som endret racingverdenen for alltid. Med sine mange VM-titler har Deltabox-rammen gjentatte ganger bevist sin overlegenhet.
Motor
XSR900 er utstyrt med en sterkere 889 kubikk CP3 motor som gir et kraftig dreiemoment med en lineær kraftutvikling og dermed fremragende akselerasjon. Sammenlignet med den tidligere motoren har den nye utgaven fått økt slaglengden med tre millimeter og hvilket gir 43 kubikkcentimeter ekstra.
Lettere stempler bidrar til lavere motorvekt. Motoren veier nå 300 g mindre enn tidligere, og effekten er økt med fire hester til 119 hk ved 10,000 rpm. Viktigere er det at dreiemomentet fra denne motoren, er økt til 93.0 Nm. Dette er en økning av maks dreiemoment på 6prosent, og oppnås ved 7000 rpm. Dette er 1500 omdreininger lavere enn på den forrige utgaven.
For å håndtere det kraftigere dreiemomentet på XSR900-modellen, er Assist & Slipper kløtsjen oppgradert med forskjellige friksjonsplater, og kamvinkelen til kløtsjen er endret fra 30 grader til 33 grader.
Avansert elektronikk
Sentralt i XSR900-modellens nye system er en 6-akslet Inertial Measurement Unit (IMU) som bruker to sensorer til å måle hastighet og akselerasjon. Den nye enheten er 50 prosent mindre og 40 prosent lettere enn originalen som sitter på 2015 R1, og den sender data til ECU som styrer tre førerstøttefunksjoner; Lean Sensitive Traction Control System, Slide Control System (SCS) og Front Wheel Lift Control System (LIF).
Graden av inngrep fra Traction Control System kalkuleres av IMU relativt til nedleggsvinkelen, og føreren kan velge en av tre inngrepsmoduser eller bare skru systemet helt av. XSR 900 har også Slide Control (SCS) og anti-wheelie system (LIF) for å nevne noe.
Tekniske høydepunkter:
- Skjult LED-belysning bak
- Moderne tolkning av historisk fargeskjema
- Pakke med førerstøttesystemer, 6-akslet IMU
- Traction Control, Slide Control, Brake Control, Lift Control
- Allsidig EU5 889ccm CP3 motor med høyt dreiemoment
- QSS, Cruise Control og A&S kløtsj
- Lettvektig CF støpt stål og Deltabox chassis
- Lette støpte felger
- Justerbart avansert fjæringssystem
- 298 mm doble skiver foran med Brembo Master Cylinder
- Fothvilere i støpt aluminium
- XSR900-spesikk lav-prol bakramme med passasjerfothvilere som kan brettes vekk
- Komplette LED-indikatorer
- Speil montert på styreendene
- CNC-skåret gaelkrone
- Racing-inspirert 15-liters drivstotank med påfyllingslokk i racingstil