Viktig å øve for å bli en bedre motorsyklist

– Se video og resultater fra brukerundesøkelsen!

forerutvikling_straand-5
forerutvikling_straand
forerutvikling_straand-4
forerutvikling_straand-3
forerutvikling_straand-2
forerutvikling_forside
previous arrow
next arrow
Shadow

Alt for mange har mistet livet i MC-ulykker denne sesongen. Politiet og Vegdirektoratet er ikke imponert over antall mennesker som har omkommet i MC-ulykker i år, men det største ansvaret ligger på oss motorsyklister.

Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen

Flere av ulykkene som fikk fatalt utfall var uten andre involverte trafikanter. Denne typen ulykker kan vi som motorsyklister trolig redusere, ved å ta et større ansvar. Mange av oss er rustne og har kjørt lite gjennom i en periode før vi igjen går til anskaffelse av ny motorsykkel. Eller er vi rustne på grunn av tidsklemma ikke får tid til å kjøre så mye motorsykkel vi kanskje ønsker gjennom en sesong. I slike tilfeller bør det lyse en varsellampe. Har man ikke kjørt på en stund bør man øve før man igjen ferdes trygt i trafikken.

Les også: Hva kan vi gjøre for å påvirke statistikken? og MC-bransjen klare for Arendalsuka

Det finnes mange arrangører av førerutviklingskurs -med kompetente instruktører- hvor du kan bli med. På disse kursene er det både ferske og erfarne førere, og kursene tar høyde for om man er erfaren eller ikke. Felles for de som deltar er at de er bevisst den potensielle faren det innebærer å kjøre motorsykkel. Har man deltatt på flere slike kurs kan man øve selv på de øvelsene en har lært. På denne måten blir men mer i ett med sykkelen, og det vi har fått inn som en ryggmargsøvelse kommer oss til til gode når vi kommer utfor en uforutsett hendelse.

Fokus på oppfrisking og trening på bane. Vi trenger flere baner, ikke bare på Østlandet.

Sitat fra brukerundersøkelsen

Undertegnede har deltatt på to slike kurs denne sesongen. Ett på egnet øvingsområde, og ett på bane, nærmere bestemt Rudskogen. Selv om jeg de siste årene har kjørt mellom 10.000 og 20.000 kilometere de siste sesongene er det alltid noe jeg kan bli flinkere på. Det samme sier de andre deltakerne på disse kursene. Brukerundersøkelsen vi foretok i august viser at 66,3 prosent av de som svarte aldri har deltatt på rustløserkurs, og 58,4 prosent har aldri deltatt på et førerutviklingskurs.

Brukerundersøkelsen

18. august i år publiserte vi en brukerundersøkelse til norske motorsyklister angående sikkerhet og ulykker. Selv om vi ikke fikk inn så mange svar vi hadde håpet på fikk vi likevel inn en del interessant informasjon. Flere av de skriftlige tilbakemeldingene går på nettopp dette med å ta større ansvar, bli sikrere på egen motorsykkel og ta etterutdanning i form av førerutviklingskurs. Ifølge denne undersøkelsen viser de fleste at de er sitt ansvar bevisst hva angår sikkerhet i form av bekledning, hvilket vi er glad for å kunne lese. (klikk på bildene for bedre lesbarhet)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *