Harley-Davidsons Pan America er omsider lansert og vil ta opp kampen mot de etablerte Adventure-maskinene.

Den amerikanske produsenten hevder motorsykkelen er laget for motorsyklister som vil gå nye veier – både på og utenfor allfarvei. Konstruksjonen er banebrytende og likner ikke noen av HDs etablerte modeller

Designet er spennende. En helt ny ramme som bruker selve motoren som et bærende element kjenner vi igjen fra andre kjente produsenter. Motoren er også ny en 1250 kubikk stor væskekjølt motor som tyter hele 150 hester og et akseptabelt dreiemoment på 128 Nm. Motoren går under navnet Revolution Max og er en to sylindret V-twin med 60 graders vinkling med VVT teknologi. Ganske ulikt de motorene vi kjenner fra før.
Pan America har semiaktiv fjæring med en vandring på 191 mm. bremsene er levert av Brembo og foran finner vi to skiver på 320 mm og calippere med fire stempler hver seg. Bak finner vi en skive på 280 mm og en klipper med to stempler.
Pan America-modellene er utstyrt med spennende teknologi som er utviklet for å forbedre kjøreopplevelsen, deriblant flere elektronisk kontrollerte kjøremoduser og Cornering Rider Safety Enhancements. Teknologien er utviklet for å matche motorsykkelens ytelse med tilgjengelig trekkraft under akselerasjon og bremsing. Pan America 1250 Special-modellen er utstyrt med et elektronisk justerbart semiaktivt hjuloppheng foran og bak.
Justerbart hjuloppheng
Pan America 1250-modellen er utstyrt med et passivt hjuloppheng foran og bak som er fullstendig justerbart for belastning og kompresjons-returdemping. Hjulopphengets vandring foran og bak er 190 mm (7,48 tommer). Hjulopphenget foran leveres av en SHOWA 1 til 1 47 mm omvendt patrongaffel. Hjulopphenget bak er et SHOWA Piggyback reservoar-demper med justerbar hydraulisk forspenning. Hjulopphenget bak har et koblingssystem som leverer en progressiv følelse gjennom slagene og opprettholder en behagelig og kompatibel kjørestil på veier, samtidig som den gir overlegen støtte ved offroad-forhold.
Berøringsskjerm
Alle instrumenterings- og infotainmentfunksjoner vises på en vippet TFT-berøringsskjerm på 6,8″ (tynnfilm-transistorer, en type krystallskjerm som er kjent for sin gode bildekvalitet og kontrast). Det ikke-reflekterende glassdekselet gjør det enklere å se på skjermen i de fleste lysforhold. Berøringsskjermfunksjonen er deaktivert når motorsykkelen er i bevegelse, men sjåføren kan bruke håndkontroller til mange av skjermens funksjoner mens motorsykkelen kjører. Skjermen støtter infotainment som genereres av sjåførens mobilenhet med Bluetooth, deriblant musikk og anrop. Navigasjon leveres av den gratis Harley-Davidson-appen for iOS og Android.

Cornering Rider Safety Enhancements
Pan America 1250 er utstyrt med Cornering Rider Safety Enhancements, en samling teknologier utviklet for å forbedre sjåførens selvtillit under uventede situasjoner eller dårlige veiforhold. Systemene er elektroniske og bruker den nyeste chassiskontrollen, elektroniske bremsekontrollen og drivlinjeteknologien. Cornering enhanced technology bruker en treghetsmåler (IMU) for optimal intervensjon når motorsykkelen lenes til siden sammenlignet med når den står rett. Cornering Rider Safety Enhancements elementer for Pan America 1250 inkluderer: Forbedret elektronisk kombinert bremsing i svinger, forbedrede blokkeringsfrie bremser i svinger, forbedret antispinn i svinger, trekkmomentglidekontrollsystem i svinger og bakkestarthjelp.
Kjøremoduser
Pan America er utstyrt med fem kjøremoduser, fire er forhåndsprogrammert og én kan tilpasses. Pan America 1250 Special har to ytterligere moduser som kan tilpasses. Forhåndsprogrammerte kjøremoduser for Pan America 1250 omfatter Road, Sport, Rain, Off-Road og Off-Road Plus.
Pris:
Pan America 1250 fra 262.900.-
Pan America 1250 Special fra 288.900.-