
Siden Triumph Speed Triple først kom i 1994 har den utviklet seg til å bli en reel konkurrent i nakensykkelklassen.
Den tre-sylindrede rekkemotoren yter nå hele 177 hestekrefter og leverer et dreimoment på 125 Nm. Motoren er vesentlig forbedret på flere måter. Blant annet er den nå Euro 5 godkjent og rødmerkingen kommer ikke før 11450 omdreininger per minutt. Den nye motoren er hele sju kilo lettere. Noe som gir utslag på sammenlagtvekten. Nye Speed Triple 1200 RS er nå ti kilo lettere enn sin forgjenger, hvilket vil si at våtvekten nå er på 198 kilo. Girkassen er ny og skal etter eget utsagn være mer presis og mer smooth.
Kjente komponenter
I slankeprosessen har Triumph konstruert en ny ramme som er stivere og lettere. Den nye rammen presenterer den tresylindrede motoren på en svært delikat måte. Fra siden ser den riktig lekker ut. Bremsene er levert av Brembo og demperne er hentet fra lageret til Öhlins. Hvilket vil si at du vet hva du får. Brembo og Öhlins er gjennomprøvde og driftssikre komponenter som yter denne sykkelen rettferdighet. Foran finner vi to flytende skiver på 320 millimeter og to Brembo Stylema Monobloc kalipere. Bak finner vi en 220 millimeter skive og en Brembo Twin Piston kaliper. Den er også utstyrt med en seks-akset sensor slik at du får ABS som tar hensyn til hvor mye nedlegg du har. Bak finner vi også en TTX 36 monoshock støtdemper som er fullt justerbar. For å holde forhjulet under kontroll er motorsykkelen utstyrt med en 43mm opp-nedgaffel med betegnelsen NIX 30. Dekkene som står på fra fabrikken er Metzeler Racetec RR.
Rikholdig standardutrustning
Går du til anskaffelse av et eksmplar vil få mye utsyr uten å betale ekstra. Vi nevner quickshifter, blipper, keyless, og cruisekontroll. Den nye TFT skjermen er fem tommer stor og viser informasjonen i farger. Du kan velge mellom fem kjøremoduser, blant annet Track Mode. Du får den i to farger. Sort og sølvgrå metallic.
