Bare på noen få år har det skjedd mye i kategorien mellomstore adventure-sykler. Nye Suzuki V-strom 800 DE blir en spennende utfordrer i dette markedet.

Suzuki V-Strom 800 DE er ment for lange dager i sadelen gjerne på veier uten fast dekke. Et 21 tommer stort framhjul, lengre vandring på demperne enn noen sinne og eget kjøremodus for grus viser at den japanske produsenten mener alvor med denne modellen.

Les også: Suzuki DL 1050 DE V-Strom – en fullblods eventyrmaskin

Ny motor

Motoren er helt nyutviklet og i følge produsenten skal den være godt balansert og ha et godt skyv gjennom hele registeret. Motoren er en såkalt parallell twin og har et volum på 776 kubikkcentimeter. I likhet med enkelte andre produsenter har Suzuki gått for en veivakselen som måler 270 grader hvilket gir motoren en helt spesiell karakter. Motoren er oppgitt til å yte 83 hestekrefter ved 8.500 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment hentes ut ved 6800 rpm. Girkassen er manuell med seks gir og kommer standard med kvikkskifter. Manuelle girskift skal også foregå mykt siden clutch-en er av type slipper clutch. Gasspådraget er av type Ride By Wire.

Chassis

Rammen er også ny. Siden Suzuki V-Strom 800 DE bruker en helt ny motor måtte designene også konstruere en ny ramme. Denne er laget i stål og skal ifølge produsenten være veldig stabil, og fungere like godt på rufsete underlag som på motorvei. Demperne er levert av Showa. De har en vandring på 220 millimeter og er fullt justerbare. Hjulene har tradisjonelle eikefelger og er utstyrt med Dunlop Trailmax Mixtour dekk som skal funke på de fleste underlag.

Nye Suzuki V-Strom 800 DE er spekket med moderne elektronikk. Vi nevner kjapt at den store TFT-fargeskjermen viser dag og nattmodus. Modellen har flere kjøremodus og alle tenkelige elektroniske hjelpemidler, hvilket vi kommer tilbake til det når vi har fått testet sykkelen skikkelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *