Stor oppslutning om felles standard for utskiftbare batterier

Illustrasjonsfoto fra MC24-7s ferd fra Lindesnes til Nordkapp på en elektrisk Zero SRS. Zero har foreløpig ikke tilsluttet seg denne avtalen. Foto: Rolf W. Marthinsen

21 produsenter har nå signert

I september i fjor signerte Yamaha, KTM, Honda, og Piaggio Group en avtale om å binde seg til en felles standard for utskiftbare batterier. Nå har hele 21 produsenter tilsluttet seg avtalen.

Avtalen går under navnet The Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) har fått stor oppmerksomhet blant moped og motorsykkelprodusenter. I juli ble 40 potensielle produsenter invitert til en event hos KTM i Mattighofen Østerike. Dette medførte at flere produsenter ønsker en slik standard og foreløpig teller avtalen 21 signaturer, men i følge en pressemelding fra Yamaha Motor Europa er dette tallet stigende.

Les også: Samarbeidsavtale om ny batteristandrad

SBMC ønsker å finne løsninger for kundenes ønsker om å kjøre elektrisk. Temaer som rekkevidde, ladetid, infrastruktur og kostnader skal nå diskuteres og finne løsninger til.

Samarbeidet har fire overordnede mål å jobbe mot:

  1. Utvikle tekniske spesifikasjoner for utskiftbare batterisystemer
  2. Bekrefte vanlig bruk av batterisystemene
  3. Lage og promotere SBMCs spesifikasjoner som europeisk og internasjonal standard og standardisere formen på batteriene
  4. Ekspandere bruken av SBMCs standard og spesifikasjoner til et globalt nivå.

Foreløpig er det disse produsentene som har signert avtalen: AVL, Ciklo, Fivebikes, Forsee Power, Hioki, Honda, Hyba, JAMA, Kawasaki, KTM, Kymco, Niu, Piaggio, Polaris, Roki, Samsung, Sinbon, Sumitomo, Suzuki, Swobbee, Vitesco, VeNetWork, Yamaha.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.