Onsdag ettermiddag norsk tid lanserte Harley-Davidson noen av sine nyheter for 2022. Den mest spennende modellen var kanskje Low rider ST.

Low Rider ST har fått en ny og spennende kåpe.

I disse covid-tider foregår de aller fleste lanseringer av nye modeller digitalt, og den amerikanske produsenten har lagt ned både tid og penger denne presentasjonen. Innledningsvis får vi servert klipp fra den amerikanske racing-serien King of baggers. Er du ikke kjent med begrepet er det kanskje ikke så rart. Denne form for racing er typisk amerikansk og går ut på å kjøre race med store amerikanske touring-motorsykler med vesker på. Det er ikke tilfeldig at HD innleder med klipp fra King og Baggers. For for gjennomgående i de påløpende modell-presentasjonene blir det nevnt at nedleggsvinkelen (lean angle) er bedre enn tidligere, spesielt på ST-versjonene. På disse utgavene er blant annet veskene flyttet høyere opp og man kan dermed komme litt nærmere asfalten med kneet uten at det skraper i veskene ved litt godt nedlegg. For eksempel har Street Glide og Road Glide fått ST-versjoner med disse egenskapene.

Harley-Davidson legger mye vekt på finish-en i sine produkter. De påkostede CVO-modellene er rene kunstverkene når det gjelder lakkering, og her er det også i år mye lekkert å hvile øynene på.

Det skal mye til for den amerikanske produsenten å toppe det de leverte i fjor. To nye modeller med den nye Revolution Max-motoren (Pan America og Sportster) sørget for at 2021 ble et spennende år sett med amerikanske briller. I årets første (fikk inntrykk av det ikke var den siste) lansering var likevel var det en modell vi ikke har sett tidligere.

Ny modell

Low Rider ST er en videreutvikling av en modell som har vært i porteføljen i mange år. Det spesielle med Low Rider ST er kåpen. Denne er helt ny og i denne sitter det solide høytalere som gir deg Rock’n Roll mens du cruiser på landeveien. Designet er annerledes og har kanskje noen trekk fra de store Indian-modellene.

Veskene på low Rider ST er flyttet opp to tommer for at de ikke skal skrape nedi i krappe svinger. Veskene kan også fjernes dersom det ikke er behov. Bak har denne modellen også en høyere monoschock demper med større vandring som også legger til rette for krappere nedleggsvinkel. Foran finner vi en forstilling med gaffelbeien som måler 43 millimeter i diameter.

Denne, som de fleste store modellene til HD, har den store Milwaukee Eight motoren på 117 kubikktommer, eller omregnet til våre mål, 1923 kubikkcentimeter. Motoren har et voldsomt dreiemoment på hele 168 Nm ved 3.500 omdreininger per minutt og yter 105 hester ved 5020 omdreininger per minutt.

Pris fra: 384.900.-

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *