– Riktig dekktrykk er avgjørende for kjøreopplevelsen og levetiden

Har du kontroll på hvor mye luft du har i dekkene dine?

Dekkdager hos NMCF-forhandlerne 29. og 30. april

Riktig lufttrykk på din MC er viktig både for kjøreegenskapene, levetiden og drivstofføkonomien. Vi har fått dekkekspert hos Bridgestone, Thomas Thøgersen, til å gi sine beste dekktips i forbindelse med dekkdagene hos NMCF-forhandlerne 29. og 30. april.

Pressemelding: Norsk MC-forhandlerforening

Har du opplevd under sesongens første kjøretur at motorsykkelen styrer litt tregere enn du minnes fra siste turen på høsten? Det er du ikke alene om. Det er nemlig helt vanlig at dekkene mister noe av trykket i løpet av vinterhalvåret. Og for lavt dekktrykk kan føre til en mer tregstyrt MC.

Dekkekspert hos Bridgestone Thomas Thøgersen.

Hvorfor skal man sjekke dekktrykket når sesongen starter?

– Det viktigste argumentet er for å kontrollere om dekkene har riktig lufttrykk. Sannsynligheten for at trykket har endret seg siden du satte bort sykkelen på høsten er stor. Jeg pleier å sammenlikne med å blåse opp en ballong hjemme. Alle har erfart at luften forsvinner fra ballongen over tid. Det samme gjelder et MC-dekk. Lufta vil forsvinne litt og litt. Et dekk vil aldri vært hundre prosent tett, og vi må regne med at det alltid vil miste en del av luften, forklarer Thomas Thøgersen. Han er produktsjef for Bridgestone i Norge.

Bridgestone er en av samarbeidspartnerne til NMCF. Under dekkdagene 29. og 30. april vil det være ekstra fokus på MC-dekk hos de 37 NMCF-forhandlerne rundt om i landet. Forhandlerne har da gode tilbud på dekk og dekkomlegging. Dessuten er det en fin anledning til å stikke innom din forhandler for å sjekke dine dekk.

Thomas Thøgersen forteller at for lavt dekktrykk kan gi flere konsekvenser. Endrede kjøreegenskaper er én av disse:

– Konsekvensen av for lavt dekktrykk kan være at kjøreegenskapene blir dårlige. Motorsykkelen blir tungstyrt, med resultat av at du ødelegger kjøreopplevelsene og egenskapene i sykkelen, forklarer han.

Slitasje og kortere levetid

– Hvis man kjører med for lite luft over en lengre periode, så er det risiko for at dekket slites feil. Da risikerer du å måtte bytte dekk lenge før det faktisk er utslitt. Dekket skal være jevnt slitt. Såkalt «trappeslitasje» kan være et tegn på at dekket ikke slites ut «riktig». For lavt dekktrykk være forklaringen. Om du er usikker, så stikk innom NMCF-forhandleren og be om en vurdering av ditt dekk. NMCF-forhandlerne har god kompetanse på MC-dekk, sier han.

– Dekktrykk er en av de få tingene en MC-fører må følge på selv. Og det koster deg ingenting å sjekke trykket med jevne mellomrom. 

For lite dekktrykk kan gi også økt forbruk på din motorsykkel. 

– Det utgjør ikke veldig mye i kroner og ører, men i det lange løpet kan det ha en betydning. I disse tider er det nok noen som mener det er greit med et ekstra fokus på forbruk.

Når det gjelder dekktrykk for et konkret dekk, så er rådet tydelig fra eksperten:

– De ulike MC-produsentene har konkrete anbefalinger. Og det er en grunn til dette. Både MC-produsentene og dekkprodusentene har testet dekkene grundig, og vet hvilket trykk som fungerer best. Mitt soleklare råd er å følge produsentenes anbefalinger.

– På svingarmen eller ved kjedekassa skal det stå anbefalt lufttrykk på din MC. Du kan også gå inn på websiden til de ulike dekkprodusentene og se hva de anbefaler for de ulike modellene. Da er du trygg på at du kjører med riktig dekktrykk, som tilfører din motorsykkel de beste egenskapene, sier Thomas.

Hva sier loven?

Ifølge loven er det 1,6 millimeter mønsterdybde som gjelder, altså det samme som på personbildekk. Dekkene ha en mønsterdybde på minimum 1,6 millimeter. 

– Det anbefales imidlertid at denne lovbestemte grensen sees som en absolutt minimumsgrense. Dekk med mindre en 2 millimeter mønsterdybde, eller med stor forskjell i slitasje over dekkets tverrsnitt, kan ha en betydelig negativ effekt på kjøreegenskaper og generell sikkerhet, og bør byttes, sier han.

– Risikoen for vannplaning øker når mønsteret blir markant dårligere. Det bør man være observant på – spesielt dersom man kjører mye på vått underlag. Det er ikke sånn at et MC-dekk er dårlig straks det begynner å bli slitt, men det er heller ikke sånn at man må kjøre ned til 1,6 millimeter før man bytter dekk. Dekkflaten på asfalten er på størrelse med et kredittkort og i motsetning til en bil så har man bare to hjul. Det betyr at vi er litt mer sårbare enn på en bil. Det er alltid smart å være på den sikre siden.

– Dessverre ser vi hvert eneste år dekk hvor stålkorden er synlig. Noen tenker kanskje at de ikke skal bytte til nytt dekk før neste sesong. Men dersom disse hadde visst hvor lite gummi det er igjen da, så hadde de trolig ikke turt å kjøre med slike dekk. På høsten er det dessuten ofte litt fuktige og glatte forhold. Det kan i mange tilfeller være smart å ikke utsette dekkbytte til våren, slår han fast.

Alltid en diskusjon

Dekk og alder er et dypt diskutert tema i bransjen. Thomas Thøgersen forteller at det man i alle fall er enige om, er at helt nye dekk må kjøres inn noen kilometer.

– Helt nye dekk har en glatt overflate på grunn av produksjonsprosessen, og de har derfor ikke maksimalt grep de første kilometerne. Dekk har behov for innkjøring slik at en bør ta det litt forsiktig i starten.

Når det gjelder hvor gamle MC-dekk kan bli før de må byttes ut – selv om de ikke er utslitt – så er det litt mer komplisert.

– Dekk som er lagret riktig, og ikke vært utsatt for store temperatursvingninger, vær og vind, eldes sakte. Det er først når dekk tas i bruk at «curing-prosessen» starter. Aldringsprosessen bidrar til at dekkene kan bli harde, og etter noen år må disse byttes ut. 

Men prosessen tar lang tid. Det er i tillegg veldig individuelt hvor rask dekkene «eldes». Stikk innom din nærmeste NMCF-forhandler, så kan han gjøre en vurdering dersom du er usikker på tilstanden på dine MC-dekk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.