Ønsker mer liberale parkeringsregler

Burde vi kunne parkere motorsyklene våre hvor vi ønsker? Som for eksempel her på fortauet. Foto: Rolf W. Marthinsen

Ny europeisk undersøkelse fra FEMA

Burde vi kunne parkere hvor vi vil, hvilke fasiliteter bør en parkeringsplass for MC ha og hvor mye vil vi betale for å parkere motorsykkelen vår? Dette er bare noen spørsmål som er besvart i en europeisk undersøkelse om parkering for motorsykler.

Tekst: Rolf W. Marthinsen

– Å bruke motorsykkel til pendling reduserer kø og fremmer urban mobilitet. Alt vi ønsker er en trygg og enkel parkeringsplass når vi kommer fram, skriver Wim Taal i Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) i et innlegg på deres nettsider.

I en undersøkelse om foretatt av FEMA har motorsyklister fra store deler av Europa blitt utfordret på spørsmål om parkering for motorsykler. Rundt omkring i Europa blir det stadig flere begrensninger og stadig flere plasser blir avgiftsbelagt, selv om MC er et verktøy fremfor et hinder for trafikkbildet i de store byene.

Daglig leder i NMCU Bård Vikestad. Foto: Pivat

– Det er Oslo som kanskje har de største utfordringene hva angår urban mobilitet her i landet, og vi bør absolutt ha flere over på to hjul for å løse trafikkutfordringene i de største byene. Vi jobber ikke overordnet nasjonalt med denne problematikken. Dette arbeidet har vi overlatt til kretsene, og i de største byene jobber kretsene opp mot kommuner, og fylker med denne problemstillingen. Link for deltakelse i den europeiske undersøkelsen ble lagt ut på NMCUs nettside den 24. april og vi vet av erfaring at svarprosenten fra våre medlemmer pleier å være stor på slike undersøkelser. Vi har per nå ingen oversikt over hvor mange norske motorsyklister som har tatt undersøkelsen, og vi har heller ikke jobbet noe med dette temaet nasjonalt den siste tiden, sier avtroppende daglig leder i Norsk Motorcykkelunion (NMCU) Bård Vikestad.

Bør vi kunne parkere hvor vi vil, hvis vi ikke er til hinder for noen?

En konklusjon fra undersøkelsen er at motorsyklister bør kunne parkere hvor de vil hvis parkeringen ikke er til hinder for andre. Imponerende 88,94 prosent av de spurte svarer at man bør kunne parkere motorsykkelen sin hvor man vil dersom den ikke er til hinder for andre brukere av veien, eller området som blir brukt. Den norske deltakelsen støtter denne meningen, og viser 88,29 oppslutning på dette spørsmålet.

Skjermdump fra FEMAs undersøkelse om parkering i Europa.

Er lokale myndigheter tydelig på hvor man kan parkere?

På dette spørsmålet svarer kun 42 prosent av de spurte at det er tydelig opplyst om hvor man kan parkere i nærheten av der man bor. Hvis det er vanskelig å forstå parkeringsreglene i eget nærområde, hvordan skal da besøkende vite hvordan de skal kunne parkere lovlig? Kun 15 prosent av de spurte svarer at de synes det er vanskelig å finne og forstå parkeringsregler når de er på fremmed sted.

Pendlerparkering

Når FEMA spør deltakerne i undersølkelsen om hvordan man ønsker å parkere trygt. Svarer 67,08 prosent at de ønsker separate parkeringsplasser for motorsykler. Kun 38 prosent svarer at de kan parkere i nærheten av stedet der de jobber eller går på skole, og her må det vel ligge et forbedringspotensiale.

Et annet spørsmål som også blir stilt i denne undersøkelsen er; hvilke faciliteter ønsker vi motorsyklister i forbindelse med MC-parkering? De fleste motorsyklister er glad i to-hjulingen sin og ønsker at parkeringen skal være trygg. Til pendlerparkering viser undersøkelsen også et ønske om låsbare skap til hjelm og utstyr når man setter fra seg motorsykkelen.

Skjermdump fra FEMAs undersøkelse om parkering i Europa.

Betale, eller ikke betale

Et omdiskutert tema er også om man skal betale for MC-parkering i byene. Undersøkelsen viser at hele 74 prosent er villig til å betale hvis alle kriterier om trygg parkering er på plass. Hva man skal betale, og eventuelt hvor mye man skal betale, er en helt annen diskusjon. FEMAs standpunkt er at MC-parkering bør være gratis, siden to-hjulinger er med på å fremme urban mobilitet. I undersøkelsen svarer kun 4 prosent at de øsnker å betale like mye som det koster å parkerer en bil. 25 prosent ønsker ikke å betale i det hele tatt, 44 prosent villig til å betale en fjerdedel av hva det koster å parkere en bil og 22 prosent vil gå med på å betale halvparten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.