Det er snart 15 år siden Yamaha lanserte sin først motorsykkel i MT-serien, og tiden etter har vært en evig lang suksess. I dag slapp Yamaha nyheten om nye MT 10.
Med mer kraft og mer kontroll skal MT 10 forsvare nakensykkelens ære. Den litt mer rafinerte utgaven av CP4-motoren som også står i Yamahas R1 skal ha fått mer kraft. I motsetning til motoren som brukes i R1 har denne stempelstenger i stål, og ikke i titan, slik som på R1. Vektforskjellen utgjør en liten treghet som kommer denne sykkelen til gode i mellomregisteret. Motoren skal ha fått et bedre dreiemoment i området mellom 4.000 og 8.000 omdreininger per minutt. Drivstofføkonomien skal være bedre og CO2-utslippet nå lavere enn tidligere slik at den oppfyller Euro 5-kravene. Motoren yter nå 165,9 hester ved 11.500 omdreininger, og et dreiemoment 112 Nm ved 9.000 omdreininger per minutt. MT 10 er utstyrt med kvikkskifter, Slip & Assist clutch og eksosanlegg i titan.
En skikkelig lettvekter
Den lette deltaboksrammen er laget i aluminium slik som svingarmen, og er konstruert for å tåle over 200 hester. Motoren utgjør en del av rammekonstruksjonen og akselavstanden er oppgitt til å være 1405 millimeter. Her lukter det virkelig tivoli. Foran finner vi KYB-dempere som måler 43 millimeter i diameter med en vandring på 120 millimeter. Bak finner vi en KYB monoshock-demper som også er fullt justerbar. Vandring på sistnevnte er ikke oppgitt.
Bremser
Foran finner vi to 320 millimeter skiver med to kalipere med fire stempler hver slik som på R1. Pressemeldingen forteller ingen ting om bremsene bak, men derimot at mastersylinderen er levert av Brembo.
Ellers er nye MT 10 utstyrt med en 4, 2 tommers TFT-skjerm i farger og er spekket med elektroniske hjelpemidler. Vi kan blant annet nevne, krengningssenisitiv ABS, Slide Control, Engine Brake Control, Ride Control og fire kjøremoduser. Dekkene som står på når den ruller ut av frabrikken er Bridgestone Battlax Hypersport S 22. Foreløpig kan ikke importøren si noe om prisen for det norske markedet.