GASGAS er mest kjent for sine mindre cross og enduro-modeller, men nå lanserer de ES 700 Enduro og SM 700 Supermoto.
Mange så kanskje dette komme, for GASGAS har gjennom flere år laget mindre motorsykler og blitt stadig mer synlig med topplasseringer i internasjonale konkurranser. Nå ser det ut til at den spanske produsenten ønsker seg inn på markedet for større motorsykler. Det tette samarbeidet med KTM sørger for gode komponenter og syklene skiller seg ikke vesentlig fra KTM og Husqvarnas tilsvarende modeller. Ikke at det er noe galt i det.
Tekst: Rolf W. Marthinsen Foto: GASGAS

Kjent motor
Begge disse modellene er bygget rundt den samme en-sylindrede LC4-motoren som står i KTM 690 og Husqvarna 701. Denne yter 74 hester ved 8.000 omdreininger og har et dreiemoment på 73,5 Nm ved 6.500 omdreininger per minutt. Siden motoren kun har en sylinder og sykkelen bygget med lette komponenter er dette et godt utgangspunkt for supermoto og enduro/adventure-modeller. Motoren veier nemlig kun 43. 4 kilo. Toppen har fire ventiler og en overliggende kamakselsystem som går under betegnelsen Overhead Cam Power Producer. Motoren er også utstyrt med PASC slipper clutch som gir deg det lille ekstra i svingene, samt en seks-girs velprøvd girkasse.
Hjul og dempere
Det som skiller mest på de to modellene er hjul -og demperoppsett. Foreløpig foreligger beskjedne spesifikasjoner på de to demperopsettene. Vi skulle gjerne hatt litt mer informasjon på vandring og så videre. Naturlig nok har supermoto-utgaven mindre hjul og annerledes dekk. Her finner vi 17 tommer store felger med Continental ContiAtack SM EVO dekk som skal sørge for at du kommer raskt rundt svingene på en gokartbane. På enduro-versjonen finner vi et 18 tommer stort bakhjul og et 21 tommer stort framhjul. Her har produsenten valgt Continental TCK 80 dekk, hvilket ikke er noe dumt valg.
Demperne er, som på Huqvarna og KTM, levert av WP og oppsettet er naturlig nok forskjellige på de o variantene. Bremsene er levert av Brembo, og foran på SM 700 finner vi en 320 millimeter skive og en Stylema kalipper med fire stempler. Bak finner vi en skive som måler 240 millimeter og en kalipper med to stempler. På ES 700 finner vi en skive som måler 300 millimeter og en tilsvarende kalipper, mens bak har denne samme bremsene som Supermoto-versjonen. Begge modellene er utstyr med Bosh 9.1 MP Cornering ABS.
Rammen
Trellis-rammen er laget i stål, men også her har produsenten tenkt seg nøye om hva angår stivhet og vekt. Rammen veier kun 8,4 kilo og er robot-sveiset for å gi best mulig kvalitet. Svingarmen er støpt og maskinert fra et stykke aluminium for å eliminere svake punkt som for eksempel en sveis eller liknende.
GASGAS ES 700 Enduro og SM 700 Supermoto har som sine halvsøsken i Husqvarna og KTM-familiene to kjøre moduser og mulighet for å koble ut antispinn-funksjon-
Uten å ha sett disse modellene eller prøvd dem har vi likevel tro på at dette vil være motorsykler som blir godt tatt i mot på det norske markedet. Importøren mener modellene vil være i norske butikker i løpet av mai måned. Forhandlere som selger GASGAS er; Tanberg MC, Polaris Nordmøre og Spinnin Wheel.
Priser:
SM 700 Supermoto: 138.900.-
ES 700 Enduro : 141.100.-