Selv om racet ikke lenger tillater motorsykler å være med har Ducati likevel valgt å beholde navnet på den ekstreme gateversjonen av Multistrada V4.

Les flere nyheter her

Bakkeløpet Pikes Peak som også omtales som Race To The Clouds har krevd flere menneskeliv opp gjennom årene. I 2019 omkom Carlin Dunnes like før han skulle passere målstreken i det anerkjente racet i Colorado USA. Fire år tidligere satte Carlin Dunnes ny fartsrekord opp fjellsiden med tiden 9:52.819 på en Ducati Multsitrada 1200 Pikes Peak. Rekorden ble senere slått av Rennie Scaysbrook på en Aprilia Tuono V4 1100 det samme åre som den tragiske ulykken. Utfallet førte til at styret besluttet at det var for farlig å la motorsykler delta i det populære bakkeløpet.

Det er kanskje ikke så vanskelig å forstå denne beslutningen for syklene som har vært med å konkurrere her er med tiden blitt ekstreme, og de stupbratte fjellsidene er ubarmhjertige dersom man feilberegner i en av svingene på Pikes Peak Hill Climb.

Bygget for å prestere på bane

Nye Multistrada Pikes Peak ble i går (28. oktober) lansert og det vi kan se er en mer gate/banevennlig versjon av Multistrada med V4-motoren Granturismo. Motoren er den samme som står i de øvrige Multistrada-ene, men er map-et annerledes og har en mer tilpasset turtallsperre. Motoren yter 170 hester og har et dreiemoment på 125 Nm ved 8750 omdreininger per minutt. Selv om denne modellen er konstruert for å prestere har den fått med seg det meste av utstyret vi finner på den mere turvennlige Multistrada V4S og V4. Du får blant annet med radar som varsler om kjøretøy i blindsonen og adaptiv Cruise Control.

Kremkomponenter

Multistrada Pikes Peak har fått andre felger og litt mindre framhjul. Det ellers 19 tommer store framhulet er bytter ut med et 17 tommers. Den har i motsetning til standardversjonen fått en single-sided svingarm og felgene er 2,7 kilo lettere. Vekten er totalt redusert med fire kilo og demperne er i en klasse for seg. Ducati har valgt å utstyre denne med Öhlins Smart EC 2.0 dempere som også brukes på Streefigther og Panigale-modellene. Bremsene er kraftige og levert av Brembo. Foran finner vi to 330 millimeter store skiver og Styleme Monoblock kalipere. Bak finner vi en skive på 265 millimeter og en flytende kaliper.

Pikes Peak har litt annerledes kjøreergonemi. For å få maksimal kontroll når man ligger langt nede i sving er fotpinnene er flyttet lengre opp –og bakover– enn på den ordinære Multistrada-en. Styret er lavere og smalere for å gi føreren mer kontakt med sykkelen. Den er også utstyrt med Akrapovik eksosanlegg og mange detaljer i karbon.

Pris fra 379.000 norske kroner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *