Omsider ruller nå de første modellene ut fra samlebåndet til Nortons nye lokaler i Solihull utenfor Birmingham. Norton Commando 961 kommer i to varianter, Sport og Café Racer.

Dessverre må nok vi nordmenn smøre oss med litt ekstra tålmodighet for Nortons sine motorsykler vil foreløpig kun bli tilgjengelige i Storbrittania. Den engelske produsenten har derimot langsiktige planer og trolig vil vi kunne kjøpe Norton Commando 961 også i Norge etterhvert.
Samme icon – annerledes standard
Norton markedsfører de to første modellene med slagordet «Same icon – different standard» hvilket vil si at produsenten har designet nye og moderne maskiner med klassiske linjer og utseende. Visst ser de bra ut. Den klassiske to-sylindrede motoren har deksler som ser ut som en motor fra 50- 60-tallet, men innmaten forsikrer produsenten er ny. Man må vel kunne si at Norton har mye guts som starter opp en produksjon av retromotorsykler i en tid hvor enkelte har begynt å ri den grønne bølgen. Spennede blir det i hvert fall å følge den engelske produsenten videre.
Les også: Spennende Cafe Racer fra Norton og Norton V4SV – comecback fra Storbrittania
Den to-sylindrede motoren skal yte 76,8 hester ved 7250 omdreininger per minutt. Maks dreiemoment er oppgitt til å være 81 Nm som hentes ut ved 6.300 rpm. Motoren er utstyrt med en girkasse med fem gir og en tradisjonell våtclutch.
Bremsene er hentet fra Brembo og foran er det montert to skiver som måler 320 millimeter og to kalipere som har fire stempler hver. Bak finner vi en 240 millimeter skive og en kaliper med to stempler. Hvilket vil si at de to modellene også skrubber godt når det er behov. Demperne er også av svært god kvalitet. Commando Sport og Café Racer er utstyrt med Öhlins dempere. En gaffel som måler 43 millimeter i diameter foran og to dempere bak. Bremesene har ABS og demperne foran og bak er full justerbare.