Nok en retromodell fra Kawasaki

Retromodellen Kawasaki Z 650 SR. Foto: Kawasaki

Kawasaki frir til den yngre kjøpegruppen med modellen Z 650 RS som også vil bli tilgjengelig som A2-versjon.

Med klassiske linjer pakket inn i ny teknologi håper den japanske produsenten at de vil oppnå samme suksessen de har hatt med retromodellen Z 900 RS. Den nye modellen har fått samme parallell-twin motor som vi finner i Z 650 og 650 Ninja. Fullversjonen yter 68 hestekrefter og har et dreiemoment på 64 Nm. Produsenten opplyser at de har hatt fokus på god kraftleveranse ved rundt 3.000 omdreininger per minutt slik at den skal være behagelig for krusing på lavt turtall. Den er utstyrt med slipper clutch som skal sørge for myke girskift og myk krypkjøring.

Og visst ser den bra ut. Du kan få den i tre fargevarianter; Metallic Spark Black, Candy Emerald Green og Metallic Moondust Gray Ebony. Tank, skjermer, frontlykt og instrumentering har linjer vi kjenner igjen fra 70-tallet, men etter spekken å dømme er dette absolutt en moderne motorsykkel selv om linjene er klassiske. Rammen er en trellis-konstruksjon som kun veier 13,5 kilo. Foran finner vi en klassisk gaffel som måler 41 millimeter i diameter. Foran finner vi også to 300 millimeter bremseskiver som knipes av to radialmonterte kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 200 millimeter og produsenten har valgt Bosch som leverandør av ABS-systemet. Bak finner vi også en monochock demper som er midtmontert med justerbar forspenning.

Felgene er i lettmetall, men har mange eiker slik som på Z 900 RS. På den grønne utgaven er felgene lakkert i gullfarge for å gi et eksklusivt utrykk i riktig Kawasaki-stil. Frontlykten er rund, men med LED-teknologi. Spedometer og turteller er analoge, men har en digital LCD-skjerm mellom de store og delikate klokkene.

Setehøyden er på 820 millimeter, men du kan også få den med et lavere sete. Da blir avstanden fra bakken og opp til setet 800 millimeter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.