Da KTM lanserte 890 Adventure i høst var det flere som ble overrasket over at produsenten ikke også viste fram storebror 1290 Adventure S.

KTM 1290 Adventure S

Vi har tidligere sett spionbilder fra testing av prototypen, og siden forrige utgave har eksistert i noen år, var det ikke noen overraskelse at den østeriske produsenten i går kveld nærmest uannonsert slapp nyheten. Nå er den altså her KTM 1290 Adventure S, men du må dessverre vente til ut i mars en gang før du kan se den i butikkene.

Råsterk motor

Motoren er den samme som brukes i Super Duke R, men tunet annerledes. Altså en to-sylindret V-motor med 75 graders vinkel. Motoren er nå Euro 5 godkjent, yter hele 160 hester og har et dreimoment på 138 Nm. For å få  mykere gange er toppene forbedret og for å utvikle nye stempler har KTM hentet teknologi fra Formel 1 racing. For at motoren skal få jevnere forbrenning er den utstyrt med to tennplugger på hver sylinder. Veivakselen er også lettere, hvilket resulterer i en mykere gange. Girkassen er også oppgradert. Med ny teknologi hevder produsenten at girskiftene skal være mykere enn noen gang. Sammen med en splipper-assist clutch vil vi tro at nye 1290 Adventure S vil være ekstremt lettkjørt. Overraskende nok oppgis tørrvekten til å være 220 kg, hvilket er fem kilo tyngre enn sin forgjenger.

Ramme i rustfritt stål

Ja, du leste riktig. Den nye trelis-rammen er lettere og laget i rustfritt stål. Styrekrona er trukket 15 mm tilbake for at rammen skal bli kortere, som igjen skal gi bedre svingegenskaper. Motoren er rotert 2 grader mer fremover slik at du ved kraftig akselerasjon lettere kan holde forhjulet nede. For å kompensere for den kortere rammen er svingarmen nå lettere og forlenget tilsvarende. Altså 15 millimeter.

Semiaktiv fjæring

Den nye semiaktive fjæringen syres elektronisk via magnetventiler. Du han selvsagt velge mellom flere kjøremoduser og tilpasse sykkelen etter dine egne preferanser. Bremsene er levert av Brembo og foran finner vi to flytende skiver på 320 millimeter som knipes av to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en 267 millimeter skive og en kaliper med to stempler. Overaskende nok har KTM valgt å utstyre nye 1290 S med Mitas Terra Force-R dekk. Den så vi ikke komme!

– Overaskende nok har KTM valgt å utstyre nye 1290 S med Mitas Terra Force-R dekk. Den så vi ikke komme!

Spennende elektronikk

For å gi føreren informasjon er nye KTM Adventure R utstyrt med en TFT-skjerm i farger som måler hele sju tommer. For betjening har produsenten montert en Joystick på venstre side som skal gjøre valg som gjøres i fart enklere. Du kan koble denne opp mot mobiltelefonen din å få turn-by-turn navigasjon opp på skjermen. Siden bensintanken nå er flyttet ned på hver side av sykkelen, slik som på 790 og 890 Adventure, er det blitt plass til et oppbevaringsrom for mobiltelefonen der tanken var tidligere. Rommet har tilkoblingsmulighet for lading. Du får selvsagt med ABS og Tracktion Control (MTC) som tar hensyn til nedlegg. Du kan også velge hvor mye du vil at bakhjulet skal slippe før sistnevnte tar over. Dekktrykksensor er nå også standard, men den største nyheten er kanskje radar-teknologien. Nye KTM 1290 Adventure S er nå utstyrt med adaptiv cruise kontroll som også er et godt tiltak for å øke sikkerheten.

Enda bedre lys-teknologi

Foran har finner vi nå en hovedlampe som har eget kjørelys, kurvelys og avansert LED-teknologi. Blinklysene er også LED og utstyrt med en sensor som sørger for at blinklyset blir slått automatisk etter du er ferdig med svingen.

1290 Adventure S er konstruert som en langturmaskin. For at føreren skal oppleve vinden som mindre ubehagelig er det gjort utallige tester i vindtunnel. På bakgrunn av testresultatene har de utviklet en ny justerbar vindskjerm for å gjøre langturen mer behagelig. 

Standard setehøyde er 849 millimeter, men her finnes løsninger for de som er lavere eventuelt høyere enn gjennomsnittet. Tankvolumet er på 23 liter og gjennomsnittlig forbruk er oppgitt til å være 0,57 liter per mil. Pris er ikke tilgjengelig i skrivende øyeblikk, men vi oppdaterer denne artikkelen når vi har fått prisen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *