MV Agusta hiver seg på Adventure-bølgen

MV Agusta Lucky Explorer 5.5.

Den italienske produsenten er i full gang med prosjektet Lucky Explorer og resultatet blir to nye modeller designet for å tåle alle typer underlag.

Resultatet av prosjektet ser ut til å bli to nye modeller. Lucky Explorer 5.5 som er en A2-modell og 9,5 som vil få en tresylindret motor som yter rundt 120 hestekrefter. Prosjektet er godt i gang og av bilder og foreløpige spesifikasjoner ser dette ut til å bli to svært spennende motorsykler.

Les flere nyheter her

– Vi tror det vil være aktuelt å importere også disse modellene til Norge og vil forløpende vurdere dette når vi får mer informasjon. Det vi vet så langt er at disse motorsyklene trolig blir satt i produksjon til høsten og vi forventer levering tidlig 2023, sier Morten Gjestad som er ansvarlig for import av to-hjulinger hos importør Erling-Sande AS.

Lucky Explorer 5.5

Motoren i 5,5 er to-sylindret med et slagvolum på 554 kubikkcentimeter. Denne vil yte 49 hestekrefter ved 7.500 omdreininger og ha et dreiemoment på 51 Nm ved 5.500 rpm. Motoren er væskekjølt og er utstyrt med våtclutch og en seks trinns girkasse.

Denne A-2 utgaven vil være utstyrt med KYB opp-ned gaffel foran som måler 43 millimeter i diameter med en vandring på 135 millimeter. Bak vil den være utstyrt med en progressiv og fullt justerbar KYB demper, men her er ikke vandring oppgitt.

MV Agusta fornekter seg ikke når det kommer til gode komponenter. Bremsene er levert av Brembo og foran finner vi to skiver som måler 320 millimeter og to kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en skive på 260 millimeter og en kaliper med to stempler, hvilket burde holde i massevis på en såpass liten sykkel. Framhjulet måler 19 tommer og bakhjulet 17. Akselavstanden er satt til 1505 millimeter og tørrvekten til 220 millimeter. Vekten er kanskje det vi stusser mest over her.

Lucky Explorer 9,5

Av en eller annen grunn er vekten på storebroren satt til det samme som på 5,5. Altså 220 kilo. Akselavstanden er 1580 millimeter og setehøyden ser ut til å være justerbar fra 850 til 870 millimeter.

Motoren har et volum på 931 kubikkcentimeter, er tresylindret og vil yte 120 hester ved 10.000 omdreininger per minutt Dreiemomentet er satt til 102 Nm ved 7.000 rpm. Motoren er væskekjølt og er utstyrt med en våtclutch med Smart Clutch Sysem (SCS). Girkassen ser ut til være avansert med elektronisk kvikkskifter opp og ned.

Foran er 9,5 utstyrt med en opp-ned gaffet fra Sachs. Denne måler 50 millimeter i diameter og har en vandring på 220 millimeter. Bak finner vi en elektronisk Sachs-demper som er fullt justerbar og har en vandring på 210 millimeter.

Bremsene er også her levert av Brembo. Foran finner vi to 320 millimeter skiver som knipes av to Stylema-kalipere med fire stempler hver. Bak finner vi en 265 millimeter skive og en kaliper med to stempler.

Denne modellen vil være utstyrt med et 21 tommer stort framhjul og et 18 tommer bakhjul. Begge modellene er utstyrt med en 20 liters tank som vil gi god rekkevidde.

Foreløpig vet vi ikke noe om priser, men vi vil lage en ny sak på disse motorsyklene når det nærmere lansering i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.