Vi skriver januar og det er fremdeles lenge til sesong. Det føles som en evighet, men det finnes likevel noen helsebringende tiltak for å dempe PMS (Parked Motorcycle Syndrom). Jeg har vært og kjørt på isbane i Valdres med Funduro AS.
Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen
Piera André Balto kommer opprinnelig fra Karasjok og startet firmaet Funduro AS i 2021. Konsepter går i korte trekk ut på ut at Piera tar med seg kunder på tur på Finnmarksvidda med endurosykkel, og med fiskestang som en selvfølgelig del av bagasjen.
– Jeg har kjøpt inn fem GasGas-300 enduro-maskiner til formålet. Siden jeg har de stående her nede om vinteren var det naturlig å få litt mer fortjeneste på disse syklene i lavsesong. Jeg har inngått et samarbeid med Valdres Motorsportklubb og dette er tredje gangen vi er her på denne banen og kjører med kunder, forteller Balto.

Godt forberedt
Det er fantastisk vær og gradestokken viser cirka fem minusgrader. Jeg er forberedt med tanke på bekledning. Jeg regnet med at det ville bli kaldt og tok på med ullundertøyet før jeg kjørte hjemmefra. I tillegg til ullundertøy har jeg et mellomlag fra Klim, en slags jobbebukse om du vil, under kjørebuksa. På overkroppen har jeg flanellskjorte og en tynn boblejakke under. I halsen har jeg en tykkere buff enn den jeg bruker i sommerhalvåret. Utfordringen er hvordan jeg skal holde varmen i fingrene. Jeg har de tykke GTX-hanskene fra Klim, og av og til måtte jeg innom depotet for å bevege fingrene litt ekstra, men utover dagen ble jeg langt fra kald.
Jeg må innrømme at det er første gangen jeg kjører med ispigger på is. Det nærmeste jeg har kommet slik kjøring er med moped på is og snøføre, men da uten piggdekk.
Etter jeg har fått på meg alle klærne får jeg klarsignal fra Piera om at jeg kan kjøre ut på isen, og jeg tenker at dette blir spennende. Jeg er svært spent på hvordan piggene sitter på isen, spesielt framhjulet. Jeg begynner litt forsiktig, men etter en kort stund gir jeg litt godt på ut av svingene og på langstrekkene. Forhjulet sitter som limt til underlaget og etter litt tid kommer tempoet, og det er morsomt å få litt sladd på bakhjulet. Gliset kommer under hjelmen og jeg kjenner en barnslig glede over å kunne komme litt ut av kontoret og gjøre noe slikt som dette.
Litt kaldt i starten
Etter noen runder blir jeg kald på lillefinger og ringfinger. Jeg kjører derfor inn i depotet for å få litt bevegelse i fingrene, men det tar ikke lang tid før jeg får igjen varmen og jeg hiver meg utpå banen igjen. I starten er det ikke så mange på banen, men utover dagen kommer de som er aktive i klubben, og her skal jeg si det går unna. Jeg blir stadig forbikjørt og kjenner hornene i panna vokser. Jeg vil jo gjerne henge på, men ser selv mine egne begrensninger. Når det er nevnt er det utrolig morsomt, spesielt når jeg kjenner jeg kan kjøre litt fortere på hver runde.
Utover dagen blir isen mer sporete. Til å begynne med synes jeg dette er litt skummelt, men etterhvert som jeg takler bevegelsene i sykkelen blir dette heller en positiv utfordring.
Svett i krøllene
Før jeg dro hjemmefra trodde jeg at kulden skulle bli en utfordring siden jeg ikke har noen erfaring med kjøring på vinterstid. Det ble absolutt ikke kaldt. Utover dagen kom også sola og med litt aktiv kjøring ble det heller omvendt. Etter hvert pass ble jeg faktisk litt svett i krøllene. Hvis du ikke har prøvd å kjøre på isbane før vil jeg gå så langt å si at du faktisk har gått glipp av en fantastisk opplevelse. Å leie sykkel av Funduro koster 800 kroner for en dag. I tillegg må du ha et medlemskap i en motorsportklubb og en engangslisens som koster til sammen 150 kroner. Billig moro spør du meg.
Det er på tide å ta av seg kjøredressen for å kjøre hjem, og jeg tenker at dette vil jeg absolutt gjøre igjen. Kanskje til og med med egen sykkel neste år. Dette var enda mer morsomt enn jeg hadde forestilt meg.
Piera, som driver Funduro AS sammen med kjæresten, har inngått et samarbeid med Salvesen og Sønn som er et motorsykkelverkssted som holder til på Stange, hvilket kan være praktisk når en har fem enduro-sykler i stallen. Isbanekjøring er et sideprosjekt og Piera gleder seg aller mest til sesongen endelig starter i Finnmark. Turene på Finnmarksvidda begynner ikke før ut i juli. Først da er all snøen borte, og forhåpentligvis ikke for bløtt.
– Vi kom ikke helt i gang i fjor. Nå skal vi jobbe med å markedsføre disse turene, og jeg håper vi får fylt opp og god omsetning på syklene, avslutter Balto.