Martin Eriksen venter i spenning på om han blir valgt

Martin Eriksen i godt driv under en av treningsøktene.

Unggutten fra Kvelde var en av to som ble tatt ut av Yamaha Motor Europa til satsningen på unge førere R3 bLU cRU. Vel hjemme fra Spania teller han dager til resultatet.

Stolt og godt profilert av Yamaha ble Martin fotografert av profesjonell MotoGP-fotograf under oppholdet i Spania.

Martin Eriksen har nylig kommet hjem fra samlingen som ble holdt i Spania forrige uke, og han telle dager til resultatene blir offentliggjort. 15. november blir det klart hvem Yamaha velger å ha med seg videre.

Les flere nyheter her

Yamaha har om mål å finne unge kandidater fra hele verden til å være med i sin satsing på unge og lovende førere. Martin Eriksen er 16 år og vant sammenlagt i klassen Supersport 300 i Norge denne sesongen. Sammen med og Mia Rusten (19) reiste de to unge førerne fra Norge til Spania for å kjøre sammen med likesinnede fra hele verden. Hittil har Martin kun kjørt løp i Norge og Sverige. Blir han valgt ut får han være med å konkurrere med de beste i verden.

Mye læring

– Det var utrolig spennende og lærerikt. Jeg fikk prøve å kjøre på slicks for første gang, men vi slet litt med demperoppsettet så vi slet dekkene veldig ujevnt. Da var det ekstra moro å kunne spørre proffene fra Yamaha om hjelp. Jeg føler at jeg kjørte veldig bra der nede og er veldig spent på om jeg blir ratt ut, forteller en ivrig Martin Eriksen. Han forteller at teamet ikke bare ser på om man kjører fort, men også på potensialet i den enkelte. Som for eksempel kjørestil og hvordan den enkelte fører tar til seg læring.

Satsningen går under betegnelsen Yamaha R3 bLU cRU og tre av de førerne som deltok på samlingen er spesielt heldige. En av førerne får plass i stallen til Yamaha og får fullt støtte til VM-runden i 2023. To førere får også tilbud om å være med i stallen til Yamaha for å kjøre R3 bLU European Cup.

Venter i spenning

– Ja, jeg er veldig spent på om jeg blir valgt ut. Det ville vært helt konge, men om jeg ikke blir valgt ut har jeg likevel planer om å satse videre. Det vi så der nede er at de førerne som bor i varmere strøk har en fordel med mer banetid, og jeg tror jeg må til utlandet etter hvert, sier Martin uten at han vil røpe planene riktig ennå.

Martin føler han fikk til mye da han kjørte sammen med de andre under dagene i Spania. Hver dag kjørte de fire pass av 15 – 20 minutter, og etter hvert pass hadde de briefing med teamet fra Yamaha.

– Jeg må jo innrømme at det var spennende og være sammen med for eksempel Toprak Razgatlıoğlu og spørre de store gutta om råd og veiledning, innrømmer en ydmyk ung fører fra den lille bygda Kvelde.

Martin har hatt interessen for motorsykler så lenge han kan huske. Sammen med pappa startet han med roadracing i 2017 på en motorsykkel han overtok etter sin eldre bror. Da var ikke Martin mer enn 12 år gammel. Sykkelen var en Gavia Mito som han og pappa bygde om til barnesykkel. Martin har også kjørt motocross siden han var 12, men nå blir det mest roadracing. Selv om har har sponsorer innrømmer han at sporten koster mye penger, og selv om han også er glad i motocross må han ha fokus på en motorsport av gangen.

I 2018 ble Martin invitert til å bli med i et team, men dette fungerte ikke optimalt. Derfor er det pappa som er den viktigste sammarbeidspartner for tiden. Jeg treffer Martin på en hybel i Re. Der bor han fordi han går på Re videregående skole. Martin holder på med andre året på videregående og studerer anleggsteknikk, men har selvsagt en drøm om å bli proffesjonell roadracing fører for et av de store teamene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.