
MC-akademiet bruker ofte Rudskogen til sine rustløserkurs og frykter at de må se seg om etter andre muligheter dersom statsforvalteren setter krav om maksimalt 85 decibel støyutslipp i helger og på røde dager.
Tekst: Rolf W. Marthinsen, Foto: MC-Akademiet
MC-akademiet har gjennom mange år tatt på seg et samfunnsansvar om å gjøre norske motorsyklister tryggere på veien med sine kurs, men de er nå bekymret for om reglene for kjøring på Rudskogen skjerpes.
For å markere misnøyen rundt det nye forslaget har MC-Akademiet (tidligere senior MC) invitert sentrale og lokale politikere slik at de kan se hvordan kursene på Rudskogen foregår.
– I dag tillater vi 102 decibel støyutslipp fra de som er med på våre kurs. Det vil si at deltakerne må ha originalt eksosanlegg eller en DB-killer før motorsykkelen slippes ut på banen. Vi foretar støymålinger på samtlige motorsykler før de slippes ut på banen, og gjennom hele kurset er en person satt til å kontinuerlig måle støy på banen. Måler vi for høy lyd på en motorsykkel blir den tatt av banen. Blir kravet senket til 85 decibel kan vi ikke til å kjøre kurs i helger på Rudskogen, sier Ragnhild Pettersen som er samfunnskontakt i MC-Akademiet.
I Nasjonal tiltaksplan for sikkerhet på veg legges det til rette for frivillig etterutdanning for av norske MC-førere, og er derfor nedfelt som et eget tiltak i planen for å redusere MC-ulykker.
– Vi har sent ut en invitasjon til aktuelle politikere om å være med oss på et rustløserkurs søndag 1. mai. Så langt har ordføreren i Rakkestad Karoline Fjelstad takket ja og stortingsrepresentant Tage Pettersen vil stille med egen MC på kurset. Vi har også invitert representanter fra Indre Østfold og Rakkestad Næringsråd. De inviterte som ikke kjører motorsykkel vil få være med på øvelser på banen i bil. I tillegg kommer Harald Huysman som representant for Rudskogen og lokal presse, sier Pettersen.
