
Er du en av de som har ventet på at KTM skal komme med ny modell i supersportklassen? Nå er ventetiden over.
Med inspirasjon fra racingbanen lanserer KTM nå to nye modeller, RC 125 og RC 390. Mye tyder også på at en til er på vei, RC 8.
RC 390 har hentet sin teknologi og inspirasjon fra modellen RC16 som brukes i MotoGP. Her har produsenten hentet ut egenskapene og erfaringene de har brukt på bane, og videreført dette i den nye gateversjonen. KTM har gitt denne motorsykkelen en helt ny ramme og nye lettmetallfelger for for å få ned vekten, uten at det skal gå utover stivheten. Demperne er levert av Apex og er fullt justerbare. På demperne foran kan forspenningen justeres med 30 klikk. Monoschock demperen bak kan justeres med fem klikk.
Felgene er helt nye. De er lettere med færre eiker, men også stivere enn noen gang. Foran på 390-en finner vi en 320 millimeter stor skive og en lettvekts bremsecaliper fra ByBre som har fire stempler. Bak finner vi en 230 millimeter stor skive som knipes av en caliper med to stempler.
På begge modellene er clutch og bremsehendler justerbare for bedre grep. De har også det KTM kaller Supermoto ABS som blant annet tar hensyn til hvor mye nedlegg man har.
Begge motorene er en-sylindret fire-takter med overliggende kamaksel og fire ventiler. Girkassen har seks gir med kort vandring og begge modellene har slipeprclutch. 390-en er dessuten utstyrt med kvikkskifter + som sørger for rask og presis giring.
KTM har utstyrt modellene med belysning i LED-teknologi.