Med nye dempere og ny avansert elektronikk er KTM igjen med å sette standarden for mellomstore Adventure-sykler.

I 2019 lanserte KTM 790 Adventure som senere ble til 890 Adventure. Disse har blitt førstevalget for mange norske gruskjørere som ønsker seg en barsk sykkel med mye trøkk. En allsidig sykkel som ikke lar seg stoppe for litt dårlige grusveier.

KTM hevder de har lagt mer til rette for komfort for føreren, spesielt på lange strekninger. De nye demperne går under betegnelsen WP XPLOR foran og WP EXPLORE PDS bak. Disse skal være robuste samtidig som de skal gi føreren en bedre langtur.

Utseende

Nye 890 Adventure R har fått dekaler og bensintank som er mer lik Rally-utgaven, men nytt av året er den nye vindskjermen. Den er lavere og skal gi mindre generende vindstøy enn tidligere. Bak denne vindskjermen har modellen også fått en ny fem tommer stor TFT-skjerm med USB-uttak og et annet grensesnitt.

Det er mer spennende elektronikk på nye 890 Adventure R. Med ny en ny 6 D sensor er ABS-systemet oppgradert og skal til en hver tid gi optimal nedbremsing i enhver situasjon. Blant annet er Offroad-mode oppgradert, og inneholder nå offroad ABS som man tidligere måtte velge selv. I Rally-mode kan man fremdeles velge selv om man ønsker offroad ABS eller ikke.

Demo-mode

I KTM verdenen kan man på de større syklene kjøpe elektroniske tilleggspakker med de ulike egenskapene. Dette koster selvsagt ekstra, og av og til kan det hende at man kjøper litt mer enn det man faktisk har brukt for. På nye 890 Adventure R får du med alle tilleggfunksjonene de første 1.500 kilometerne. I løpet av tiden det tar å kjøre 1.500 kilometer har man gjerne funnet ut av hvilke verktøy man faktisk bruker. Det vil si at man ikke trenger å bestemme seg for hvilke tilleggspakker man ønsker før man har hatt sykkelen -og kjørt en stund.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *