
KTM 690 SMC R og 690 Enduro R har i mer enn ti år vært med på sette standarden for lette motorsykler med mye krefter i sine respektive kategorier.
Og det er kanskje derfor også det er lite nyheter å spore på 23-modellen som i det minste har fått litt andre farger og nye dekaler. KTM 690 SMC R og 690 Enduro R har begge den velkjente en-dunkeren med betegnelsen LC4 som kraftkilde. Denne motoren er et velkjent konsept som den østeriske produsenten har modifisert over flere ti-år. Motoren så første gang dagens lys i 1987 og målte på det tidspunktet 553 kubikkcentimeter. I dag er motoren betydelig bedre balansert og har et volum på 693 kubikk. Motoren yter 75 hester og har et godt drag gjennom hele registeret. Siden den kun har en sylinder er vekten lav og tørrvekten på 690 Enduro R er på beskjedne 146 kilo.
Les også: Prosjektsykkelen endelig i hus
Selv om dette er enkelt utstyrte maskiner er de topp moderne hva angår utslipp og sikkerhet. Begge modellene har krengningsensitiv ABS og mulighet for å koble ut ABS på bakhjulet ved kjøring på bane eller i terreng. Syklene har antispinn som også kan kobles ut, kvikkskifter og to kjøremodus.
Disse modellene har solgt godt gjennom flere år og er manges førstevalg på grunn av lav vekt kombinert med mye krefter.