Kawasaki Ninja H2 med radar foran og bak

På EICMA-messen forrige måned lanserte Kawasaki en oppgradert versjon av verstingen Ninja H2.

Med en slankere kåpe og avansert radarteknologi fremstår nye Ninja H2 SX og SE som de i klassen med det feteste utstyret. Oppgraderer du i tillegg til SE-versjonen får du med semiaktiv fjæring med Skyhook-teknologi.

Les flere nyheter her

Nye Ninja H2 SX og SE har radar foran og bak som tar hensyn til kjøretøy og avstand. Radaren varsler via systemene Forward Collision Warning (FCW), Adaptiv Cruise Control (ACC) og Blind Spot Detection (BSD), og gjør dermed kjøreturen tryggere. Systemet har tre forhåndsdefinerte settinger for avstand til andre kjøretøy, og via et lys som tennes over TFT-skjermen får du et signal når du kommer for nær et kjøretøy som ligger foran. Den adaptive Cruise Control-en benytter også de samme forhåndsdefinerte avstandene. Kommer du i tillegg for fort for nær foranliggende kjøretøy aktiveres også bremsene. Radaren bak varsler føreren når et kjøretøy kommer inn i blindsonen. Disse hjelpemidlene vil trolig være med på å få ned statistikken på skadde og omkomne i trafikken, og det heier vi selvfølgelig på.

Ellers er Ninja H2 like potent som tidligere. Den kompressormatede rekkefireren på 998 kubikkcentimeter yter fremdeles svimlende 200 hester på bakhjulet ved 11.000 omdreininger, og har du ikke prøvd en ennå anbefales det på det sterkeste, dette flytter seg. Maksimalt dreiemoment 137,3 Nm hentes ut ved 8,500 rpm.

Chassis

Trellisrammen er laget i strekkfast stål med en egen monteringsplate for svingarmen. Demperne er levert av Showa og foran finner vi en gaffel som måler 43 millimeter og har justerbar forspenning og kompresjon. Fjæringsveien foran er 120 millimeter. Bak finner vi en ny gassdemper med piggyback reservoar. Denne er også fullt justerbar. Fjæringsveien bak er 139 millimeter.

Bremsene er levert av Brembo. Foran finner vi to 320 millimeter skiver og Stylema Monoblock kalipere med fire stempler hver. Bak har Kawasaki montert en skive på 250 millimeter og en kaliper med to stempler.

Avansert elektronikk

TFT-skjermen som gir føreren all tenkelig informasjon er i farger og måler 6,5 tommer. Via denne kan man koble opp mobiltelefonen mot motorsykkelen og dermed få tilgang til infotainment-systemet som går under navnet Spin. Her kan du blant annet få opp en kartapplikasjon samtidig som du kan høre på musikk eller ta telefonen. Alle lamper er i LED-teknologi og de integrerte lampene i kåpen er kurvelys som hjelper til med å lyse opp svingene i mørket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.