Vinteren er lang og en stor påkjenning for batteriene til våre vinterkonserverte motorsykler. Det er mange meninger om hva som er best for batteriene når de ikke blir brukt, men å overlate de helt til seg selv kan bety den sikre død, selv for for et helt nytt batteri.

Ctek vedlikeholdslader.
En av mine gamle vedlikeholdsladere. Denne har fungert perfekt siden jeg kjøpte den ny for mer enn ti år siden.

Hvilket gjerne ikke blir noen billig fornøyelse. Selv har jeg erfart at batterier ikke har tålt vinteren på en to år gammel sykkel.

Husholdningen vår teller tre motorsykler og en moped. Forrige vinter gikk de to laderne jeg hadde på rundgang mellom de fire enhetene. I år valgte jeg å gå til anskaffelse av to ladere til. Dermed trenger jeg ikke følge så nøye med og bytte lader med jevne mellomrom.

De to laderne jeg har fra før er av merket Ctek. Disse har levert til forventningene og da jeg begynte å gjøre litt resears var det naturlig å se hva som er nytt i katalogen til det svenske firmaet Ctek. I utgangspunktet var jeg på utkikk etter to enkle vedlikeholdsladere, men gikk på en smell og gikk til anskaffelse av to langt mer avanserte ladere enn jeg i utgangspunktet hadde behov for.

Ctek CS Free
Ctek CS Free som er koblet til min datters moped.

Lader, booster og strømbank

Ctek CS Free markedsfører seg som en 4 i 1-lader. Det vil si at den har fire ulike funksjoner. Denne er langt dyrere enn en enkel vedlikeholdslader, men kan blant annet erstatte batterikabler og tilgang til et eksternt batteri. Den kan også brukes til å lade mobiltelefonen og andre elektroniske enheter via USB. En ferdig oppladet CS Free kan brukes som starthjelp til biler, båter eller motorsykler. I løpet av 15 minutter kan den gi et flatt batteri nok strøm til at bilen eller motorsykkelen starter. Alle Ctek-laderne jeg har prøvd er svært enkle i bruk. På de eldste må jeg velge mellom bil eller motorsykkel. De to siste laderne jeg har gått til anskaffelse av «leser» batteriene den skal lade og stiller seg automatisk inn selv.

CS free er i tillegg en booster og lades opp via medfølgende kabel. Den kan også lades opp via 12 Volts anlegg i bil eller på en motorsykkel. Når batteribanken er ferdig oppladet skal den ifølge produsenten holde på strømmen i minst åtte måneder. Denne laderen er for stor til at jeg kommer til å ha den med på MC-tur, men når jeg kobler denne fra sykkelen når våren endelig er et faktum vil leg lade den helt opp, og legge den i bilen. Som ekstra utsyr kan man også få kjøpt et solcelleanlegg som kan lade denne enheten om du befinner deg på et sted hvor det ikke er tilgang til strømnett.

Ctek CS One
Ctek CS One koblet til min 1290 SuperAdventure.

Ctek CS One

Ctek CS One er en svært avansert lader som kan brukes på alle typer batterier. Den har en Recond-funksjon som gjenoppretter og rekondisjonerer blysyre-batterier. Laderen har ifølge produsenten også et Wake-up alternativ som gjenoppliver tilsynelatende døde litium- og blybatterier. Laderen har avanserte innstillinger for å overvåke laderspenning og strømstyrke. Den kan stå tilkoblet batteriet i lange perioder og sørger dermed for god vedlikeholdslading. Denne laderen er adaptiv og her er du ikke avhengig av å sette klypene på riktig pol. Laderen leser selv av hva slags batteri og hvilken pol som er pluss, og hvilken som er minus. Det vil si mindre sjanse for å gjøre feil.

– Hvordan tar du vare på dine batterier under vinterlagring?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *