Hos Klev Tuning i Horten er det hektisk om dagen, men jeg har greid å få klemt inn en avtale med Espen Klev som eier og driver verkstedet. Vi skal snakke om støtdempere.
Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen
Du er en av kanskje flere som ikke er helt fornøyd med fjæringen på egen sykkel. Når det gjelder fjæring og støtdempere kan det virke innviklet med mange begreper, og meninger om hva som skal til, for å forbedre kjøreegenskapene. Jeg har tatt en prat med en av de som virkelig er profesjonelle på dette området, for å få en bedre innsikt i hvordan støtdemperne fungerer og hva som kan gjøres for å bedre kjøreegenskapene.
Espen har laget en egen avdeling for støtdempere, med eget vaskerom og en arbeidsstasjon for demontering og montering. Espen skal hjelpe meg å rydde litt i begreper og hvordan støtdemperne kan settes opp riktig. Espen Klev åpnet et helt nytt motorsykkelverksted i Holtandalen i fjor. Sammen skal vi forsøke å formidle noe som er veldig teknisk på en måte som gjør deg og meg litt klokere.
Forspenning
La oss begynne med forspenning. Med begrepet forspenning menes hvor mye motorsykkelen synker sammen etter du har satt deg på. Altså hvor harde fjærene er i utgangspunktet. Forspenningen skal justeres slik at sykkelen synker sammen cirka en tredjedel av fjæringsveien med fører, eller eventuelt med passasjer og full oppakning. Det er viktig at sykkelen synker like mye foran og bak. Det er ikke farlig om den synker sammen litt mer bak, men det bør ikke være omvendt. Hvis du ikke har satt deg inn i motorsykkelens manual grundig anbefaler jeg at du søker hjelp på merkeverksted, eller en spesialist som for eksempel Klev Tuning.
– På mange motorsykler kan man justere forspenning manuelt, men dessverre ser vi alt for ofte at de originale fjærene i støtdemperne er for myke. Produsenten beregner førervekten gjerne til 75 kilo, men det er ikke gjennomsnittsvekten for norske motorsyklister. Hvis man strammer forspenningen hever man sykkelen noe og dette går igjen utover styregeometrien, forklarer Espen Klev.
Motorsykkelprodusentene forplikter seg lage sykler med et oppsett som kan forsvares ut ifra økonomi og kvalitet på delene som blir brukt. I tillegg vet de jo ikke hvem kjøperen er og må derfor favne bredt.
Espen forteller videre at for å unngå at ergonomien på sykkelen endres kan man bytte ut støtdempernes originale fjærer. Monterer man stivere fjærer heves ikke sykkelen, men blir likevel stivere.
På de fleste motorsykler kan man justere noe på fjæringen, men hvordan dette gjøres er av avhenger av hvilken modell og merke du kjører.
Kompresjon
Med kompresjon menes hvor mye fjærene klemmes sammen uten at støtdemperne bunner. Her kan man justere etter smak og behag. Ønsker man en stiv motorsykkel som skal stå godt imot i svingene, og ved humper i veien, strammer man mer enn om man ønsker en motorsykkel man ønsker å kjøre rolig og kruse med. Hvordan denne justeringen gjøres i praksis er litt forskjellig ut ifra hvilken fabrikant man innehar. Motorsykkelens manual er et godt utgangspunkt dersom du ønsker å eksperimentere litt på egenhånd. Denne egenskapen kan også forbedres ytterlig på et spesialverksted. Noen modeller har semiaktive fjæring hvor man elektronisk kan justere støtdempernes egenskaper, mens du sitter på sykkelen.
Retur
Å justere returen betyr hvor hurtig du ønsker at demperne skal trekke seg tilbake, etter de er klemt sammen. Kjører man aktivt ønsker man dempere som trekker seg rast tilbake.

– På mange motorsykler kan man justere returen, men dette er somregel det vi kaller for «Low Speed» retur. Skal man justere «High Speed» må fjæringen shimes opp, og for å gjøre det må vi inn i støtdemperen, forklarer Espen.
Klev Tuning er blitt spesialist på dette området, men også de må ha hjelp for å beregne helt eksakt hvordan støtdemperne skal shimses opp, og hvilke fjærer som skal brukes.
– For å beregne hvordan støtdemperne skal settes opp sender vi demperne inn til K-tech som kjører disse i en Dyno-benk. Når det er gjort kjøper vi inn de delene som trengs og monterer demperne igjen. Det er svært viktig at alt er rent og støvfritt når vi monterer sammen demperne. Legger det seg støvpartikler mellom shimsene får vi lekkasje og demperne vil ikke fungere slik de skal.
Espen forteller at hvis de jobber med dempere som er eldre enn fem år gamle forlanger de å overhale støtdemperne før beregning og justering. Dette fordi eldre støtdempere ofte har slitte eller ødelagte komponenter. Da hjelper det lite med nye shims og fjærer.
Klev Tuning har i tillegg en egen testbenk for motorer, og er et verksted som kan reparere og tune de fleste merker. Støtdemperdelen av Klevs virksomhet utgjør cirka et årsverk
– Jeg har lagt stor vekt på at vi skal ha det beste verktøyet og høy kompetanse. Vi er stadig på kurs og vil gjøre vårt ypperste for å være oppdatert. Vi har hatt så mye å gjøre at vi har ansatt en mekaniker til. Fra 1. mars blir vi tre ansatte, forteller Espen.
Klev Tuning har mange kunder fra roadracing -og motocross-miljøene, men forsikrer at de skrur vel så mye på alle typer gatesykler.

For å kunne serve kunder på motocross og roadracing-stevner rigger de nå til en ny servicebil. I denne vil de ha med seg mange komponenter og rikelig med verktøy til å utføre reparasjoner og justeringer på stevner rundt om i landet.
Klev Tuning åpnet dørene til sitt verksted for første gang i fjor, men forsikrer at de har hatt mye å gjøre også i vinter. De tilbyr også vinterlagring og det var trangt om plassen da jeg var på besøk i slutten av februar.