Se video i artikkelen

Kjører du i 60 kilometer i timen med motorsykkel er støynivået inne i hjelmen over 85 desibel. Utsettes du for dette støynivået over tid er det skadelig for hørselen.
Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen
For å dra en parallell sier arbeidsmiljøloven at dersom du utsettes for et støynivå på 80 desibel eller mer skal man sikre seg med hørselvern.
Selv har jeg sikret meg med ørepropper en god stund, men er redd for at jeg allerede har tatt skade av vindstøyen jeg er blitt utsatt for opp gjennom årene. Jeg vet jeg har nedsatt hørsel på det ene øret, og har levd i noen år allerede med tinitus.
Engangspropper
Jeg har forsøkt flere typer propper med varierende resultat. Det finnes utallige varianter av engangspropper. Disse fås kjøpt på apotek eller på steder hvor det selges verktøy osv. De fleste variantene beskytter godt mot støy, men utfordringen er å få de til å tette godt nok. Flere ganger har jeg satt i slike og opplevd at én -eller begge- ikke sitter riktig. Da kommer støyen likevel. Dette er spesielt irriterende når en kjører sammen med andre. Det er ikke morsomt at hele reisefølget stadig må stoppe for at jeg skal få øreproppene til å sitte riktig.

Det finnes noen semiløsninger på markedet. Ørepropper i en slags gummi som kan vaskes og brukes flere ganger. Jeg har prøvd noen varianter av disse også, og de jeg ble mest fornøyd med var NoNoise proppene fra Bullfigther. Disse brukte jeg en hel sesong. Disse tetter bra og sitter som oftest på plass. Langt bedre en engangspropper. De kommer med en tett oppbevaringsenhet som er liten, nett og lett å putte i lommen. De er rimelige og varer flere sesonger dersom de vaskes og tørkes jevnlig. Men, selv om jeg har kjørt med disse en stund sliter jeg likevel en del med tinitus når jeg er ferdig med kjøringen.
Formstøpte propper

Jeg valgte derfor i år å gå for formstøpte ørepropper. Jeg så en annonse på nett og tok derfor kontakt med produktsjef Simen Eie på Høvik Hørsel. Simen var velvilligheten selv og satte meg opp på en time for avstøpning av ørene. Vi fikk også tid til en prat om hvorfor det er viktig å beskytte seg mot denne form for støy (se video).
For å få formstøpte propper må man nemlig ta en avstøpning av øregangene. Dette må gjøres av profesjonelle og avstøpningene brukes som mal til proppene. Etter avstøpningen er foretatt 3D-scannes disse og sendes til fabrikken i Belgia, og cirka en uke senere fikk jeg mine propper.
De kommer i et spesiallaget etui og er merket med høyre og venstre. I forkant kan du velge hvilken farge du ønsker på proppene.
Erfaring med proppene
Nå har jeg kjørt nesten hele sesongen med disse proppene og jeg vil rett og slett ikke kjøre med noe annet. Til å begynne med var det litt vrient å få de inn -og ut av ørene, men med litt trening funker dette nå som fjell. I starten greide jeg et par ganger å bytte mellom høyre og venstre. Da merker man raskt at de ikke tetter like godt. Når teknikken er på plass bruker man ikke lenger tid på å sette de inn -eller å ta de ut- enn man gjør med andre propper.
Fordelen med formstøpte propper er flere. De er utstyrt med et støyfilter som kan byttes ut, og man kan få filtere i flere graderinger. De er lett å holde rene og de sitter alltid riktig slik at de beskytter like godt mot støyen hver gang de settes i.
Bortsett fra at de koster vesentlig mer en enklere propper ser jeg ingen negative sider med disse proppene, annet en at det må være kjipt å miste en eller begge.
