• Honda XL750 Transalp
  • Honda XL750 Transalp
  • Milesluker på vei
  • Honda XL750 Transalp
  • Honda XL750 Transalp
  • Den blå og hvite versjonen
  • Sort utgave
  • Fine detaljer foran radiator
  • I sitt rette element
  • Stort og oversiktlig TFT-display
  • Honda XL750 Transalp

Honda XL750 Transalp er modellen som mange som har gått og ventet på. Nå er den legendariske modellen endelig tilbake.

Honda XL750 Transalp gir det norske markedet enda et alternativ hva angår adventure-sykler i mellomklassen. Med sterke tradisjoner til en gammel sliter kan vi endelig se bilder av den etterlengtede modellen som mange har uttalt at de ønsker seg tilbake. Modellen Transalp så dagens lys for første gang i 1986. Den gang var den utstyrt med en 583 kubikk stor motor. På ingen måte noen versting, men en trofast og solid langturmaskin. I 2000 hadde motoren vokst seg til 647 kubikkcentimeter og i 2012 var det slutt på produksjon av Honda Transalp.

Transalp har fått motor med skikkelig trøkk

Les også: Honda Hornet – ny modell i nakensegmentet

Mye tyder på at XL 750 Transalp er en videreforedling av Honda NC 750 X, hvilket kanskje ikke er så merkelig. NC-modellen er svært brukervennlig og har solgt bra i store deler av verden, men vi vil tro at nye Transalp er vesentlig mer vital modell takket være ny motor.

I sitt rette element

Motoren er den samme som er brukt i nye Honda Hornet. Den har to sylindere, med et volum på 755 kubikkcentimeter, plassert ved siden av hverandre og yter 90,5 hester ved 9.500 omdreininger per minutt. Altså vesentlig piggere enn motoren som står i Honda NC 750 X. Maks dreiemomentet er på 75 Nm og hentes ut ved 7.250 rpm. Motoren har åtte ventiler og vinklingen på veivakselen er 270 grader. Motoren skal være svært bensingjerrig. Produsenten oppgir forbruket til å være 0.23 liter per mil. Med en tank som rommer 16,9 liter kommer du et godt stykke mellom hver fylling.

Fjæringen er levert av Showa og foran finner vi en gaffel som måler 43 millimeter i diameter og som har en vandring på 200 millimeter. Bak finner vi en monoshock-demper med en vandring på 190 millimeter. Sammen med et 21 tommer stort framhjul vil vi tro at nye Transalp vil trives på veier uten fast dekke. Foran finner vi også to bremseskiver som måler 310 millimeter i diameter og kalipere med to stempler hver. Bak har Transalp en skive som måler 256 ,millimeter i diameter og en kaliper med et stempel. I pressemeldingen vi har fått leveres XL 750 Transalp med manuell girkasse. Om det senere kommer en versjon med DCT automat-kasse vet vi foreløpig ikke. Modellen er godt spekket med moderne elektronikk og vi gledes oss virkelig til å prøvekjøre denne.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *